Pommes et biscuits
This painting is one of Paul Cézanne’s most stunning masterpieces and one of the symbols of his great mastery of still life painting. Domenica Walter paid a vast sum for it in 1952. This sensational purchase attracted public attention both to her and to her magnificent collection.
Here Cézanne created a very balanced composition with just a plate and a few apples arranged on a chest. His experiments into stylising forms and expressing volume through colour are fully developed in this painting. In fact Cézanne painted many still lifes at a time when this was considered a minor genre and was rather neglected. He wanted to restore its prestige and "to conquer Paris with an apple". For Cézanne, the pure form of this fruit was a poetic symbol. It also alludes to his great friendship with Emile Zola (1840-1902), the future writer and journalist, and an old school friend, who once gave Cézanne some apples as thanks for a favour.
Provenance: Alphonse Kahn, Saint-Germain-en-Laye; Marczell de Nèmes, Budapest; sale of the Nèmes Collection, Paris, 18 June 1913, no. 87 (repr. cat.); Biermann; Baron M. de Herzog, Budapest; Paul Rosenberg, Paris; Durand-Ruel, Paris-New York; G. Cognacq, Paris; Cognacq sale, Galerie Charpentier, Paris, 14 May 1952, no. 28 (cat. pl. XXVI), awarded to Domenica Walter.
- collection Alphonse Kann, Saint-Germain-en-Laye
- jusqu'en 1913, dans la collection Marczell de Nemes, Budapest (18/06/1913)
- à partir de 1913, dans la collection Biermann (18/06/1913)
- collection baron Mór Lipót Herzog, Budapest
- collection Paul Rosenberg, Paris
- collection galerie Durand-Ruel, Paris
- jusqu'en 1952, dans la collection de Gabriel Cognacq, Paris (14/05/1952)
- collection Ambroise Vollard, Paris
- 1952, vente après décès de Gabriel Cognacq, Paris, galerie Charpentier, 14 mai 1952, n°28 repr.
- entre 1952 et 1959, dans la collection de Mme Jean Walter, Paris
- 1959, acquis de Mme Jean Walter avec le concours de la Société des Amis du Louvre (arrêté d'approbation de la vente du 21/02/1959)
- musée du Louvre, Paris
- musée de l'Orangerie, Paris
- Sammlung Marczell Von Nemes (Leihgabe) - Städtische Kunsthalle - Allemagne, Düsseldorf, 1912
- Grands maîtres du XIXe siècle - galerie Paul Rosenberg - 1931
- Exposition Cézanne, 1839-1906 - galerie Paul Rosenberg - France, Paris, 1939
- Homage to Paul Cezanne (1839-1906) - Wildenstein Gallery - Royaume-Uni, Londres, 1939
- Oeuvres choisies du XIXe siècle - galerie Max Kaganovitch - 1950
- Collection Jean Walter-Paul Guillaume - musée de l'Orangerie - France, Paris, 1966
- Cézanne dans les musées nationaux - musée de l'Orangerie - 1974
- La nature morte et l'objet de Delacroix à Picasso - palais de Tokyo - musée d'Art et d'Essai - France, Paris, 1983
- Cézanne - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 1995-1996
- Cézanne - Philadelphia Museum of Art - Etats-Unis, Philadelphie, 1996
- Chefs-d'oeuvres du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume - Bunkamura Museum of Art - Japon, Tokyo, 1998-1999
- Chefs-d'oeuvres du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume - City Art Museum - Japon, Nagoya, 1999
- Chefs-d'oeuvres du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume - Prefectural Art Museum - Japon, Hiroshima, 1999
- Chefs-d'oeuvres du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume - Niigata City Art Museum - Japon, Niigata, 1999
- Chefs-d'oeuvres du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume - National Museum of Modern Art - Japon, Kyoto, 1999
- Chefs-d'oeuvre du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume - Taïpei Fine Arts Museum - Taïwan, Province de Chine, Taïpei, 1999-2000
- Chefs-d'oeuvre du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume - Kaohsiung Museum of Fine Arts - Taïwan, Province de Chine, Kaohsiung, 2000
- De Renoir à Picasso : chefs-d'oeuvre du musée de l'Orangerie - musée des beaux-arts - Canada, Montréal, 2000
- De Renoir à Picasso : chefs-d'oeuvre du musée de l'Orangerie - Kimbell Art Museum - Etats-Unis, Fort Worth, 2000-2001
- Renoir to Picasso : Masterpieces from the Musée de l'Orangerie - Queensland Art Gallery - Australie, Brisbane, 2001
- Renoir to Picasso : Masterpieces from the Musée de l'Orangerie - Art Gallery of New South Wales - Australie, Sydney, 2001
- Renoir to Picasso : Masterpieces from the Musée de l'Orangerie - National Gallery of Victoria - Australie, Melbourne, 2001
- Forma. El ideal clasico en el arte moderno - Museo Thyssen-Bornemisza - 2001-2002
- De Renoir a Picasso : Obres mestres del Musée de l'Orangerie, Paris - CaixaForum - Espagne, Barcelone, 2002
- Cézanne : quatorze chefs d'oeuvre du musée d' l'Orangerie - musée de Peinture et de Sculpture - France, Grenoble, 2003-2004
- Beffrois de la culture. Autour de Rembrandt, Rodin, Picasso. 12 lieux, 12 mois, 12 expositions - hôtel de ville - France, Licques, 2004
- Cézanne et Renoir : chefs d'oeuvre du musée de l'Orangerie - Accademia di belle arti G. Carrara - Italie, Bergame, 2005
- Cézanne and Beyond - Philadelphia Museum of Art - Etats-Unis, Philadelphie, 2009
- German Expressionism and France - Los Angeles County Museum of Art - Etats-Unis, Los Angeles, 2014
- L’Expressionnisme en Allemagne et en France. De Van Gogh à Kandinsky - musée des beaux-arts - Canada, Montréal, 2014-2015
-
Walter, Domenica, Classeur, [s.n.], Fol. 27 recto 405 Pommes et biscuits LOU avec point bleu souligné en bleu Photo collée Lo Ex Collection Cognac Achat vente publique Mai 1952
-
Bernard, Emile, Sur Paul Cézanne, Paris, R.G. Michel, 1925, repr. face p. 109
-
Huyghe, René, L' Amour de l’art, "Cézanne et son oeuvre", L' Amour de l’art , [s.n.], 1936, p. 178, repr. fig. 63 ["Nature morte aux pommes", "Collection Cognacq"]
-
La Tourette, Gilles de, L' art et les artistes , Nouvelle série, Tome XXXII, n°165 à 169, mars-juillet 1936, Paul Cézanne, [s.n.], 1936, s.n., repr. p. 337 ["Nature morte aux pommes", "Coll. Cognacq"]
-
Venturi, Lionello, Cézanne : son art, son oeuvre, Paris, Paul Rosenberg, 1936, n° 343, t. I, p. 140 et t., n.p., repr. pl. 95 ["Pommes et biscuits", "Alphonse Kann, Saint-Germain-en-Laye ; Marczell de Nemes, Budapest (vente de Nemes, Paris
-
Exposition Cézanne (1839-1906) organisée à l'occsion de son centenaire au profit de l'oeuvre de l'allaitement maternel (cat. exp. 1939, Paris, Paul Rosenberg), [s.n.], 1939, n° 7 (cat. p. 22, repr. ["Pommes et biscuits", "Alphonse Kann. Marczell de Nemes. Biermann. Baron de Herzog. Paul Rosenberg.Gabriel Cognacq"])
-
Barnes, Albert C. ; De Mazia, Violette, The Art of Cezanne, New York, Harcourt, Brace, 1939, n° 84, p. 340-341, 411, repr. p. 214 ["Red Apples", "Collection Mr. Gabriel Cognacq, Paris Exposition "Cézanne", Musée de lOrangerie, Paris, 1936, n°54, "Pomme
-
Cogniat, Raymond, Cézanne, Paris, Pierre Tisné, 1939, n° 49, repr. coul. n.p. ["Pommes", "Paris, collection G. Cogniac"]
-
Auzas, Pierre-Marie, Peintures de Cézanne, Paris, Les éditions du Chene, 1946, s.n., repr. coul. pl. VII
-
Dorival, Bernard, Cézanne, Paris, Pierre Tisné, 1948, p. 154 et 155, repr. pl. 65 ["Pommes et biscuits", "Collection Gabriel Cognacq, Paris"]
-
Vente, Paris, Galerie Charpentier, 14 mai 1952, Collection Gabriel Cognacq, [s.n.], 1952, n° 28 (cat. n.p., repr. pl. XXVI [Pommes et biscuits, Alphonse Kann, St-Germain-en-Laye., Marczell de Nemes (Vente M. de Nemes, à Paris, le 18 juin 1913), n° 87
-
Sterling, Charles, La Nature morte : de l'Antiquité à nos jours [réimprimé en 1985], Paris, Pierre Tisné, 1952, p. 93, repr. coul. pl. 93 ["Pommes rouges", "Coll. Mme J. Walter, Paris"]
-
Van Braam, Fred A., World Collectors Annuary. FOL. IV, Amsterdam, Minerva Publishing Company, 1952, n° 514 a, p. 60, repr. pl. LXXVII ["Pommes et biscuits", "Alphonse Kann, St. Germain en Laye Marczell de nemes, Budapest (sale M. de Nemes, Paris, 18 juin 1913,
-
Gowing, Lawrence, The Burlington Magazine, vol. XCVIII, Notes on the development of Cezanne, [s.n.], 1956, s.n., mentionné p. 188
-
Frankfurter, Alfred M., Art News Annual , XXVIII, Midas on Parnassus, [s.n.], 1959, repr. p. 39 ["Still Life", "Collection Mme. Jean Walter 8.000 dol. en 1913 113.141 dol. en 1952"]
-
Bouret, Jean, Réalités , n° 239, L' Eblouissante collection Walter, [s.n.], 1965, p. 86, repr. coul. p. 86-87
-
Collection Jean Walter-Paul Guillaume, Paris, Réunion des musées nationaux, 1966, n°5, repr. n. p.
-
Lemoyne de Forges, Marie-Thérèse ; Allemand, Geneviève ; Bundorf, Michèle, Collection Jean Walter-Paul-Guillaume : catalogue, Paris, Réunion des musées nationaux, 1966, mentionné p. 55-56
-
Schapiro, Meyer, La Revue de l'art, I-II,, Les pommes de Cézanne, [s.n.], 1968, p. 73-87
-
Orienti, Sandra ; Gatto, Alfonso, L’Opera completa di Cézanne traduit en 1975 en français, Milan, [s.n.], 1970, n° 450, p. 107 et mentionné p. 127, repr. p. 107
-
Huyghe, René, L' Impressionnisme, Paris, Réalités Hachette, 1971, 1971, p. 258 (Pomme et biscuits, Paris, Collection Walter)
-
Bonzo, Christian, Jardin des arts , n° 206, "Les Voies secrètes de la peinture : 5 / naissance du classicisme",, [s.n.], 1972, p. 64, repr. coul.
-
Rheims, Maurice, Haute curiosité, Paris, Robert Laffont, 1975, p. 185 -186
-
Tobien, Félicitas, Paul Cézanne, Ramerding, Berghaus, 1981, n.p. index, repr. coul. pl. 66
-
Beauvais, Patricia de, Paris- Match, Les gloires de l’Ecole de Paris, [s.n.], 1984, mentionné p. [134], repr. coul.
-
Hoog, Michel, Bulletin de la Société des amis du musée des Beaux-Arts de Rennes , n° 5, La Promotion de la nature morte au XIXe siècle, [s.n.], 1987, mentionné p. 61, repr. fig. 8, p. 60
-
Hoog, Michel, Cézanne “Puissant et solitaire”, Paris, Gallimard, 1989, p. 73 et mentionné p. 170, repr. coul. p. 72-73
-
Hoog, Michel ; Guicharnaud, Hélène ; Giraudon, Colette, Musée de l’Orangerie : catalogue de la collection Jean Walter et Paul Guillaume, 3ème éd. revue et mise à jour [1ère éd. 1984], Paris, Réunion des musées nationaux, 1990, n° 5, p. 22, repr. coul. p. 23 et mentionné p. 10
-
Plazy, Gilles, Cézanne, Editions du Chêne, 1991, mentionné p. 32, 100 et mentionné p. p. [160], repr. coul. p. 32, 100, [102-103]
-
"Mirbeau" in Regards d’écrivains au musée d’Orsay, Paris, Musée d'Orsay, 1992, repr. p. 184
-
Giraudon, Colette, Paul Guillaume et les peintres du XXe siècle : de l’art nègre à l’avant-garde, Paris, La Bibliothèque des arts, 1993, mentionné p. 10, 11, repr. coul.
-
Baron, Jean-Marie, L' Oeil , n° 474, "La nature morte", [s.n.], 1995, repr. coul. p. 42
-
Patin, Sylvie, Cézanne, Paris, Réunion des musées nationaux, 1995, mentionné p. 95, repr. coul. p. 62
-
Rewald, John ; Feilchenfeldt, Walter ; Warman, Jayne, The Paintings of Paul Cézanne : a catalogue raisonné, New York, Harry N. Abrams, 1996, n° 431, t. I (The Texts), p. 289 et t. II (The Plates), repr. p. 137
-
Georgel, Pierre ; Peng, Chang-Ming, Chefs-d'oeuvre du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume., Taïpei, China Times, 1999, n° 3, p. 42, repr. coul. 43
-
Zuffi, Stefano ; Battistini, Matilde ; Impelluso, Lucia, La Nature morte, Paris, Gallimard, 2000, mentionné p. 138, repr. coul.
-
Cros, Philippe, Philippe Cros. Paul Cézanne , Paris, Terrail, 2002, Paris, Terrail, 2002, p. 122 et mentionné p. 129, repr. coul. p. 74 (détail), 128-129
-
Rathbone, Eliza E. ; Shackelford, George T. M., Impressionist Still Life, Washington, The Phillips Collection, 2002, p. 37-38, repr. coul. fig. 33 p.38
-
Preiswerk-Lösel, Eva-Maria, A Home for the Impressionists :The Langmatt Museum, Ostfildern-Ruit, Hatje Cantz, 2005, p. 170, repr. fig.
-
Von der Weid, Jean-Noël, Musée de l’Orangerie : guide de visite, Artlys, 2006, mentionné p. 41, repr. coul.
-
Rishel, Joseph J. ; Sachs, Katherine, Cézanne and Beyond, Philadelphie, Philadelphia Museum of Art, 2009, mentionné p. 66, 468, 532 , 575 repr. coul. p. 66 et pl.189 p. 483
-
Houssais, Laurent, Cézanne année près année, Paris, Hazan, 2011, cit. p. 174-175, 366, repr. coul. p.174-175
-
Houssais, Laurent, Laurent Houssais. Cézanne année après année , Paris, Hazan, 2011, Paris, Hazan, 2011, Houssais, 2011, p. 174-175, repr. coul.
-
Gesko, Judit, Cezanne and the Past : Tradition and Creativity (exhibition, Budapest, Museum of Fine Arts, 25 October 2012-17 February 2013), Budapest, Museum of fine arts, 2013, p. 200-202, 523 fig. coul. 112 p. 199
-
Benson, Thimothy, L'expressionnisme en Allemagne et en France : de Van Gogh à Kandinsky / Timothy O. Benson, Munich, Prestel, 2014, cat. 10, pl. 9
-
Terey, Gabor, Sammlung Marczell Von Nemes (Leihgabe), cat. exp. (Düsseldorf, Stadische Kunsthalle, de juillet à décembre 1912), Dusseldorf, [s.n.], 1912, n° 114 (cat. n.p., repr. n.p. ["Stilleben (Kiste mit Äpfeln)", "Sammlung Alphons Kann, Paris"])
-
Exposition d'oeuvres importantes de grands maîtres du dix-neuvième siècle, cat. exp. (Paris, Paul Rosenberg, 1931), [s.n.], 1931, n° 3 (cat. p. 1-2, repr. pl. 3 ["Nature morte - pommes rouges", "Collection Alphonse Kann. Collection Marczell von Nemes, Budapest. Collection baron Herzog, Bud
-
Blanche, Jacques-Emile (pref.) ; Sterling, Charles ; Jamot, Paul, Cézanne, cat. exp. (Paris, musée de l'Orangerie, du 20 mai au 11 octobre 1936), Paris, musée de l’Orangerie, 1936, n° 54 (cat. p. 86, 87 ["Pommes rouges", "Coll. Alphonse Kann, Saint-Germain-en-Laye ; coll. Marczell von Nemes, Budapest (vente juin 1913, n° 87) ; coll. du bar
-
Homage to Paul Cezanne (1839-1906), cat. exp. (Londres, Wildenstein, 1939), [s.n.], 1939, n° 23 (cat. n.p. ["Still-Life : Apples and Biscuits", "COLLECTION : Gabriel Cognacq"])
-
Cent Chefs-d'oeuvre des peintres de l'École de Paris, cat. exp. (Paris, Charpentier, 1946), [s.n.], 1946, n° 11, cat. n.p., repr
-
La Vie silencieuse, cat. exp. (Paris, Charpentier, 1946, [s.n.], 1946, n°11, cat. n. p., repr.
-
Les grands courants de la peinture contemporaine (de Manet à nos jours), cat. exp. (Lyon, musée des Beaux-Arts, à partir du 23/06/1949), [s.l.], [s.n.], 1949, n° 20 (cat. p. 45, repr. fig. 6 )
-
Oeuvres choisies du XIXe siècle, cat. exp. (Paris, Max Kaganovitch, 1950), [s.n.], 1950, n° 6 (cat. n.p. ["Nature morte aux pommes", "Coll. particulière", "p. huile 46 x 55"])
-
Cent Chefs-d'oeuvre de l'art français : 1750-1950, cat. exp. (Paris, Charpentier, 1957), [s.n.], 1957, n° 9, cat. n.p. [
-
Hoog, Michel ; Rufenacht, Simone ; Monnier, Geneviève, Cézanne dans les Musées Nationaux, cat. exp. (Paris, musée de l'Orangerie, du 20/07/1974 au 14/10/1974), Paris, Editions des Musées nationaux, 1974, n° 30, p. 82, repr. p. [83]
-
Cachin, Françoise ; Rishel, Joseph J., Cézanne, cat. exp. (Paris ; Londres ; Philadelphie, 1995-1996), Paris, Réunion des musées nationaux, 1995, n° 78 (cat. p. 597) Exposé seulement à Paris et à Philadelphie
-
Georgel, Pierre ; Kijima, Shunsuke ; Nagai, Takanori, Chefs-d'oeuvre du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume, cat. exp. (Tokyo ; Nagoya ; Hiroshima ; Niigata ; Kyoto, 1998-1999), Tokyo, NTV, 1998, n° 3, p. 30, 197, repr. coul. p. 31
-
Georgel, Pierre ; Labiau, Jean-Pierre, De Renoir à Picasso : chefs d'oeuvre du musée de l'Orangerie, cat. exp. (Montréal ; Fort Worth, 2000-2001), Montréal, Musée des Beaux-Arts, 2000, n° 22, p. 136, repr. coul. p. 137
-
Bozal, Valeriano ; Llorens, Tomas ; Yvars, J.F., Forma : el ideal clasico el en arte moderno, cat. exp. (Madrid, Musée Thyssen-Bornemisza, 2001-2002), Madrid, Fundacion Coleccion Thyssen-Bornemisza, 2001, n° 33, p. 106, 108, repr. coul. p. 103
-
Daguerre de Hureaux, Alain, Cézanne : quatorze chefs-d’oeuvre du musée de l’Orangerie, cat. exp. (Toulouse, Musée des Augustins, 2003-2004), Toulouse, Musée des Augustins, 2003, mentionné p. 15; n° 4, p. 28, 30, repr. coul. p. 29 détails p.28, 30
-
Beffrois de la culture. Autour de Rembrandt, Rodin, Picasso. 12 lieux, 12 mois, 12 expositions, cat. exp. (Licques, Abbaye, 2004), [s.n.], 2004, h.c.
-
Georgel, Pierre ; Rossi, Francesco ; Valagussa, Giovanni, Cézanne Renoir : 30 capolavori dal Musée de l’Orangerie. I”classici” dell ‘Impressionismo dalla collezione Paul Guillaume, cat. exp. (Bergame, Academia Carrara, 2005), Milan, Skira, 2005, s.n., p. 88, repr. coul. p. 89; mentionné p. 39; mentionné p. 52
-
Rishel, Joseph J. ; Sachs, Katherine, Cézanne and Beyond, cat. exp. (Philadelphie, Philadelphia Museum of Art, 2009), Philadelphie, Philadelphia Museum of Art, 2009, Rishel et Sachs [dir.], 2009, mentionné p. p.66, 468, 532, 575, repr. coul. p. 66 et pl.189 p. 483
-
Chiappini, Rudy ; Palazzo Reale, Cézanne : les ateliers du midi, cat. exp. (Milan, Palazzo Reale, du 22 novembre 2011 au 26 février 2012), Milan, Skira, 2011, Chiappini, 2011, p. 72, repr. coul. p. 73
-
Giménez, Cristina, El Arte del comer : de la naturaleza muerta a Ferran Adria, cat. exp. (Barcelone, La Perdrera-Casa Milà, 2011), Barcelone, Fundacio Caixa Catalunya, 2011, Giménez, 2011, repr. coul. p. 101
-
Chefs-d'oeuvre du Musée de l'Orangerie, collection Jean Walter et Paul Guillaume, cat. exp. (Yokohama Museum of Art, du 21 septembre 2019 au 13 janvier 2020), Yokohama, Yokohama Museum of Art, 2019, n° 11, p. 58, ill. en coul.
-
Girardeau, Cécile ; Marsal, Alice, Cézanne-Renoir, regards croisés : chefs d'oeuvre des collections des musées de l'Orangerie et d'Orsay, cat. exp. (Martigny, Fondation Pierre Gianadda, du 12 juillet au 29 novembre 2024), Martigny, Fondation Pierre Gianadda, 2024, cat. 55, p. 36 ; pp. 150-151 (reprod. coul.) ; p. 166 (cartel technique)
Do you have a question where you have additional knowledge about this work? You can write to us to suggest improvements to the file.
Make a suggestion