Pommes et biscuits
This painting is one of Paul Cézanne’s most stunning masterpieces and one of the symbols of his great mastery of still life painting. Domenica Walter paid a vast sum for it in 1952. This sensational purchase attracted public attention both to her and to her magnificent collection.
Here Cézanne created a very balanced composition with just a plate and a few apples arranged on a chest. His experiments into stylising forms and expressing volume through colour are fully developed in this painting. In fact Cézanne painted many still lifes at a time when this was considered a minor genre and was rather neglected. He wanted to restore its prestige and "to conquer Paris with an apple". For Cézanne, the pure form of this fruit was a poetic symbol. It also alludes to his great friendship with Emile Zola (1840-1902), the future writer and journalist, and an old school friend, who once gave Cézanne some apples as thanks for a favour.
Provenance: Alphonse Kahn, Saint-Germain-en-Laye; Marczell de Nèmes, Budapest; sale of the Nèmes Collection, Paris, 18 June 1913, no. 87 (repr. cat.); Biermann; Baron M. de Herzog, Budapest; Paul Rosenberg, Paris; Durand-Ruel, Paris-New York; G. Cognacq, Paris; Cognacq sale, Galerie Charpentier, Paris, 14 May 1952, no. 28 (cat. pl. XXVI), awarded to Domenica Walter.
- collection Alphonse Kann, Saint-Germain-en-Laye
- jusqu'en 1913, dans la collection Marczell de Nemes, Budapest (18/06/1913)
- à partir de 1913, dans la collection Biermann (18/06/1913)
- collection baron Mór Lipót Herzog, Budapest
- collection Paul Rosenberg, Paris
- collection galerie Durand-Ruel, Paris
- jusqu'en 1952, dans la collection de Gabriel Cognacq, Paris (14/05/1952)
- collection Ambroise Vollard, Paris
- 1952, vente après décès de Gabriel Cognacq, Paris, galerie Charpentier, 14 mai 1952, n°28 repr.
- entre 1952 et 1959, dans la collection de Mme Jean Walter, Paris
- 1959, acquis de Mme Jean Walter avec le concours de la Société des Amis du Louvre (arrêté d'approbation de la vente du 21/02/1959)
- musée du Louvre, Paris
- musée de l'Orangerie, Paris
- Sammlung Marczell Von Nemes (Leihgabe) - Städtische Kunsthalle - Allemagne, Düsseldorf, 1912
- Grands maîtres du XIXe siècle - galerie Paul Rosenberg - 1931
- Exposition Cézanne, 1839-1906 - galerie Paul Rosenberg - France, Paris, 1939
- Homage to Paul Cezanne (1839-1906) - Wildenstein Gallery - Royaume-Uni, Londres, 1939
- Oeuvres choisies du XIXe siècle - galerie Max Kaganovitch - 1950
- Collection Jean Walter-Paul Guillaume - musée de l'Orangerie - France, Paris, 1966
- Cézanne dans les musées nationaux - musée de l'Orangerie - 1974
- La nature morte et l'objet de Delacroix à Picasso - palais de Tokyo - musée d'Art et d'Essai - France, Paris, 1983
- Cézanne - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 1995-1996
- Cézanne - Philadelphia Museum of Art - Etats-Unis, Philadelphie, 1996
- Chefs-d'oeuvres du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume - Bunkamura Museum of Art - Japon, Tokyo, 1998-1999
- Chefs-d'oeuvres du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume - City Art Museum - Japon, Nagoya, 1999
- Chefs-d'oeuvres du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume - Prefectural Art Museum - Japon, Hiroshima, 1999
- Chefs-d'oeuvres du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume - Niigata City Art Museum - Japon, Niigata, 1999
- Chefs-d'oeuvres du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume - National Museum of Modern Art - Japon, Kyoto, 1999
- Chefs-d'oeuvre du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume - Taïpei Fine Arts Museum - Taïwan, Province de Chine, Taïpei, 1999-2000
- Chefs-d'oeuvre du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume - Kaohsiung Museum of Fine Arts - Taïwan, Province de Chine, Kaohsiung, 2000
- De Renoir à Picasso : chefs-d'oeuvre du musée de l'Orangerie - musée des beaux-arts - Canada, Montréal, 2000
- De Renoir à Picasso : chefs-d'oeuvre du musée de l'Orangerie - Kimbell Art Museum - Etats-Unis, Fort Worth, 2000-2001
- Renoir to Picasso : Masterpieces from the Musée de l'Orangerie - Queensland Art Gallery - Australie, Brisbane, 2001
- Renoir to Picasso : Masterpieces from the Musée de l'Orangerie - Art Gallery of New South Wales - Australie, Sydney, 2001
- Renoir to Picasso : Masterpieces from the Musée de l'Orangerie - National Gallery of Victoria - Australie, Melbourne, 2001
- Forma. El ideal clasico en el arte moderno - Museo Thyssen-Bornemisza - 2001-2002
- De Renoir a Picasso : Obres mestres del Musée de l'Orangerie, Paris - CaixaForum - Espagne, Barcelone, 2002
- Cézanne : quatorze chefs d'oeuvre du musée d' l'Orangerie - musée de Peinture et de Sculpture - France, Grenoble, 2003-2004
- Beffrois de la culture. Autour de Rembrandt, Rodin, Picasso. 12 lieux, 12 mois, 12 expositions - hôtel de ville - France, Licques, 2004
- Cézanne et Renoir : chefs d'oeuvre du musée de l'Orangerie - Accademia di belle arti G. Carrara - Italie, Bergame, 2005
- Cézanne and Beyond - Philadelphia Museum of Art - Etats-Unis, Philadelphie, 2009
- German Expressionism and France - Los Angeles County Museum of Art - Etats-Unis, Los Angeles, 2014
- L’Expressionnisme en Allemagne et en France. De Van Gogh à Kandinsky - musée des beaux-arts - Canada, Montréal, 2014-2015
-
Walter, Domenica, Classeur, [s.n.], Fol. 27 recto 405 Pommes et biscuits LOU avec point bleu souligné en bleu Photo collée Lo Ex Collection Cognac Achat vente publique Mai 1952
-
Bernard, Emile, Sur Paul Cézanne, Paris, R.G. Michel, 1925, repr. face p. 109
-
Huyghe, René, L' Amour de l’art, "Cézanne et son oeuvre", L' Amour de l’art , [s.n.], 1936, p. 178, repr. fig. 63 ["Nature morte aux pommes", "Collection Cognacq"]
-
La Tourette, Gilles de, L' art et les artistes , Nouvelle série, Tome XXXII, n°165 à 169, mars-juillet 1936, Paul Cézanne, [s.n.], 1936, s.n., repr. p. 337 ["Nature morte aux pommes", "Coll. Cognacq"]
-
Venturi, Lionello, Cézanne : son art, son oeuvre, Paris, Paul Rosenberg, 1936, n° 343, t. I, p. 140 et t., n.p., repr. pl. 95 ["Pommes et biscuits", "Alphonse Kann, Saint-Germain-en-Laye ; Marczell de Nemes, Budapest (vente de Nemes, Paris
-
Exposition Cézanne (1839-1906) organisée à l'occsion de son centenaire au profit de l'oeuvre de l'allaitement maternel (cat. exp. 1939, Paris, Paul Rosenberg), [s.n.], 1939, n° 7 (cat. p. 22, repr. ["Pommes et biscuits", "Alphonse Kann. Marczell de Nemes. Biermann. Baron de Herzog. Paul Rosenberg.Gabriel Cognacq"])
-
Barnes, Albert C. ; De Mazia, Violette, The Art of Cezanne, New York, Harcourt, Brace, 1939, n° 84, p. 340-341, 411, repr. p. 214 ["Red Apples", "Collection Mr. Gabriel Cognacq, Paris Exposition "Cézanne", Musée de lOrangerie, Paris, 1936, n°54, "Pomme
-
Cogniat, Raymond, Cézanne, Paris, Pierre Tisné, 1939, n° 49, repr. coul. n.p. ["Pommes", "Paris, collection G. Cogniac"]
-
Auzas, Pierre-Marie, Peintures de Cézanne, Paris, Les éditions du Chene, 1946, s.n., repr. coul. pl. VII
-
Dorival, Bernard, Cézanne, Paris, Pierre Tisné, 1948, p. 154 et 155, repr. pl. 65 ["Pommes et biscuits", "Collection Gabriel Cognacq, Paris"]
-
Vente, Paris, Galerie Charpentier, 14 mai 1952, Collection Gabriel Cognacq, [s.n.], 1952, n° 28 (cat. n.p., repr. pl. XXVI [Pommes et biscuits, Alphonse Kann, St-Germain-en-Laye., Marczell de Nemes (Vente M. de Nemes, à Paris, le 18 juin 1913), n° 87
-
Sterling, Charles, La Nature morte : de l'Antiquité à nos jours [réimprimé en 1985], Paris, Pierre Tisné, 1952, p. 93, repr. coul. pl. 93 ["Pommes rouges", "Coll. Mme J. Walter, Paris"]
-
Van Braam, Fred A., World Collectors Annuary. FOL. IV, Amsterdam, Minerva Publishing Company, 1952, n° 514 a, p. 60, repr. pl. LXXVII ["Pommes et biscuits", "Alphonse Kann, St. Germain en Laye Marczell de nemes, Budapest (sale M. de Nemes, Paris, 18 juin 1913,
-
Gowing, Lawrence, The Burlington Magazine, vol. XCVIII, Notes on the development of Cezanne, [s.n.], 1956, s.n., mentionné p. 188
-
Frankfurter, Alfred M., Art News Annual , XXVIII, Midas on Parnassus, [s.n.], 1959, repr. p. 39 ["Still Life", "Collection Mme. Jean Walter 8.000 dol. en 1913 113.141 dol. en 1952"]
-
Bouret, Jean, Réalités , n° 239, L' Eblouissante collection Walter, [s.n.], 1965, p. 86, repr. coul. p. 86-87
-
Collection Jean Walter-Paul Guillaume, Paris, Réunion des musées nationaux, 1966, n°5, repr. n. p.
-
Lemoyne de Forges, Marie-Thérèse ; Allemand, Geneviève ; Bundorf, Michèle, Collection Jean Walter-Paul-Guillaume : catalogue, Paris, Réunion des musées nationaux, 1966, mentionné p. 55-56
-
Schapiro, Meyer, La Revue de l'art, I-II,, Les pommes de Cézanne, [s.n.], 1968, p. 73-87
-
Orienti, Sandra ; Gatto, Alfonso, L’Opera completa di Cézanne traduit en 1975 en français, Milan, [s.n.], 1970, n° 450, p. 107 et mentionné p. 127, repr. p. 107
-
Huyghe, René, L' Impressionnisme, Paris, Réalités Hachette, 1971, 1971, p. 258 (Pomme et biscuits, Paris, Collection Walter)
-
Bonzo, Christian, Jardin des arts , n° 206, "Les Voies secrètes de la peinture : 5 / naissance du classicisme",, [s.n.], 1972, p. 64, repr. coul.
-
Rheims, Maurice, Haute curiosité, Paris, Robert Laffont, 1975, p. 185 -186
-
Tobien, Félicitas, Paul Cézanne, Ramerding, Berghaus, 1981, n.p. index, repr. coul. pl. 66
-
Beauvais, Patricia de, Paris- Match, Les gloires de l’Ecole de Paris, [s.n.], 1984, mentionné p. [134], repr. coul.
-
Hoog, Michel, Bulletin de la Société des amis du musée des Beaux-Arts de Rennes , n° 5, La Promotion de la nature morte au XIXe siècle, [s.n.], 1987, mentionné p. 61, repr. fig. 8, p. 60
-
Hoog, Michel, Cézanne “Puissant et solitaire”, Paris, Gallimard, 1989, p. 73 et mentionné p. 170, repr. coul. p. 72-73
-
Hoog, Michel ; Guicharnaud, Hélène ; Giraudon, Colette, Musée de l’Orangerie : catalogue de la collection Jean Walter et Paul Guillaume, 3ème éd. revue et mise à jour [1ère éd. 1984], Paris, Réunion des musées nationaux, 1990, n° 5, p. 22, repr. coul. p. 23 et mentionné p. 10
-
Plazy, Gilles, Cézanne, Editions du Chêne, 1991, mentionné p. 32, 100 et mentionné p. p. [160], repr. coul. p. 32, 100, [102-103]
-
"Mirbeau" in Regards d’écrivains au musée d’Orsay, Paris, Musée d'Orsay, 1992, repr. p. 184
-
Giraudon, Colette, Paul Guillaume et les peintres du XXe siècle : de l’art nègre à l’avant-garde, Paris, La Bibliothèque des arts, 1993, mentionné p. 10, 11, repr. coul.
-
Baron, Jean-Marie, L' Oeil , n° 474, "La nature morte", [s.n.], 1995, repr. coul. p. 42
-
Patin, Sylvie, Cézanne, Paris, Réunion des musées nationaux, 1995, mentionné p. 95, repr. coul. p. 62
-
Rewald, John ; Feilchenfeldt, Walter ; Warman, Jayne, The Paintings of Paul Cézanne : a catalogue raisonné, New York, Harry N. Abrams, 1996, n° 431, t. I (The Texts), p. 289 et t. II (The Plates), repr. p. 137
-
Georgel, Pierre ; Peng, Chang-Ming, Chefs-d'oeuvre du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume., Taïpei, China Times, 1999, n° 3, p. 42, repr. coul. 43
-
Zuffi, Stefano ; Battistini, Matilde ; Impelluso, Lucia, La Nature morte, Paris, Gallimard, 2000, mentionné p. 138, repr. coul.
-
Cros, Philippe, Philippe Cros. Paul Cézanne , Paris, Terrail, 2002, Paris, Terrail, 2002, p. 122 et mentionné p. 129, repr. coul. p. 74 (détail), 128-129
-
Rathbone, Eliza E. ; Shackelford, George T. M., Impressionist Still Life, Washington, The Phillips Collection, 2002, p. 37-38, repr. coul. fig. 33 p.38
-
Preiswerk-Lösel, Eva-Maria, A Home for the Impressionists :The Langmatt Museum, Ostfildern-Ruit, Hatje Cantz, 2005, p. 170, repr. fig.
-
Von der Weid, Jean-Noël, Musée de l’Orangerie : guide de visite, Artlys, 2006, mentionné p. 41, repr. coul.
-
Rishel, Joseph J. ; Sachs, Katherine, Cézanne and Beyond, Philadelphie, Philadelphia Museum of Art, 2009, mentionné p. 66, 468, 532 , 575 repr. coul. p. 66 et pl.189 p. 483
-
Houssais, Laurent, Cézanne année près année, Paris, Hazan, 2011, cit. p. 174-175, 366, repr. coul. p.174-175
-
Houssais, Laurent, Laurent Houssais. Cézanne année après année , Paris, Hazan, 2011, Paris, Hazan, 2011, Houssais, 2011, p. 174-175, repr. coul.
-
Gesko, Judit, Cezanne and the Past : Tradition and Creativity (exhibition, Budapest, Museum of Fine Arts, 25 October 2012-17 February 2013), Budapest, Museum of fine arts, 2013, p. 200-202, 523 fig. coul. 112 p. 199
-
Benson, Thimothy, L'expressionnisme en Allemagne et en France : de Van Gogh à Kandinsky / Timothy O. Benson, Munich, Prestel, 2014, cat. 10, pl. 9
-
Terey, Gabor, Sammlung Marczell Von Nemes (Leihgabe), cat. exp. (Düsseldorf, Stadische Kunsthalle, de juillet à décembre 1912), Dusseldorf, [s.n.], 1912, n° 114 (cat. n.p., repr. n.p. ["Stilleben (Kiste mit Äpfeln)", "Sammlung Alphons Kann, Paris"])
-
Exposition d'oeuvres importantes de grands maîtres du dix-neuvième siècle, cat. exp. (Paris, Paul Rosenberg, 1931), [s.n.], 1931, n° 3 (cat. p. 1-2, repr. pl. 3 ["Nature morte - pommes rouges", "Collection Alphonse Kann. Collection Marczell von Nemes, Budapest. Collection baron Herzog, Bud
-
Blanche, Jacques-Emile (pref.) ; Sterling, Charles ; Jamot, Paul, Cézanne, cat. exp. (Paris, musée de l'Orangerie, du 20 mai au 11 octobre 1936), Paris, musée de l’Orangerie, 1936, n° 54 (cat. p. 86, 87 ["Pommes rouges", "Coll. Alphonse Kann, Saint-Germain-en-Laye ; coll. Marczell von Nemes, Budapest (vente juin 1913, n° 87) ; coll. du bar
-
Homage to Paul Cezanne (1839-1906), cat. exp. (Londres, Wildenstein, 1939), [s.n.], 1939, n° 23 (cat. n.p. ["Still-Life : Apples and Biscuits", "COLLECTION : Gabriel Cognacq"])
-
Cent Chefs-d'oeuvre des peintres de l'École de Paris, cat. exp. (Paris, Charpentier, 1946), [s.n.], 1946, n° 11, cat. n.p., repr
-
La Vie silencieuse, cat. exp. (Paris, Charpentier, 1946, [s.n.], 1946, n°11, cat. n. p., repr.
-
Les grands courants de la peinture contemporaine (de Manet à nos jours), cat. exp. (Lyon, musée des Beaux-Arts, à partir du 23/06/1949), [s.l.], [s.n.], 1949, n° 20 (cat. p. 45, repr. fig. 6 )
-
Oeuvres choisies du XIXe siècle, cat. exp. (Paris, Max Kaganovitch, 1950), [s.n.], 1950, n° 6 (cat. n.p. ["Nature morte aux pommes", "Coll. particulière", "p. huile 46 x 55"])
-
Cent Chefs-d'oeuvre de l'art français : 1750-1950, cat. exp. (Paris, Charpentier, 1957), [s.n.], 1957, n° 9, cat. n.p. [
-
Hoog, Michel ; Rufenacht, Simone ; Monnier, Geneviève, Cézanne dans les Musées Nationaux, cat. exp. (Paris, musée de l'Orangerie, du 20/07/1974 au 14/10/1974), Paris, Editions des Musées nationaux, 1974, n° 30, p. 82, repr. p. [83]
-
Cachin, Françoise ; Rishel, Joseph J., Cézanne, cat. exp. (Paris ; Londres ; Philadelphie, 1995-1996), Paris, Réunion des musées nationaux, 1995, n° 78 (cat. p. 597) Exposé seulement à Paris et à Philadelphie
-
Georgel, Pierre ; Kijima, Shunsuke ; Nagai, Takanori, Chefs-d'oeuvre du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume, cat. exp. (Tokyo ; Nagoya ; Hiroshima ; Niigata ; Kyoto, 1998-1999), Tokyo, NTV, 1998, n° 3, p. 30, 197, repr. coul. p. 31
-
Georgel, Pierre ; Labiau, Jean-Pierre, De Renoir à Picasso : chefs d'oeuvre du musée de l'Orangerie, cat. exp. (Montréal ; Fort Worth, 2000-2001), Montréal, Musée des Beaux-Arts, 2000, n° 22, p. 136, repr. coul. p. 137
-
Bozal, Valeriano ; Llorens, Tomas ; Yvars, J.F., Forma : el ideal clasico el en arte moderno, cat. exp. (Madrid, Musée Thyssen-Bornemisza, 2001-2002), Madrid, Fundacion Coleccion Thyssen-Bornemisza, 2001, n° 33, p. 106, 108, repr. coul. p. 103
-
Daguerre de Hureaux, Alain, Cézanne : quatorze chefs-d’oeuvre du musée de l’Orangerie, cat. exp. (Toulouse, Musée des Augustins, 2003-2004), Toulouse, Musée des Augustins, 2003, mentionné p. 15; n° 4, p. 28, 30, repr. coul. p. 29 détails p.28, 30
-
Beffrois de la culture. Autour de Rembrandt, Rodin, Picasso. 12 lieux, 12 mois, 12 expositions, cat. exp. (Licques, Abbaye, 2004), [s.n.], 2004, h.c.
-
Georgel, Pierre ; Rossi, Francesco ; Valagussa, Giovanni, Cézanne Renoir : 30 capolavori dal Musée de l’Orangerie. I”classici” dell ‘Impressionismo dalla collezione Paul Guillaume, cat. exp. (Bergame, Academia Carrara, 2005), Milan, Skira, 2005, s.n., p. 88, repr. coul. p. 89; mentionné p. 39; mentionné p. 52
-
Rishel, Joseph J. ; Sachs, Katherine, Cézanne and Beyond, cat. exp. (Philadelphie, Philadelphia Museum of Art, 2009), Philadelphie, Philadelphia Museum of Art, 2009, Rishel et Sachs [dir.], 2009, mentionné p. p.66, 468, 532, 575, repr. coul. p. 66 et pl.189 p. 483
-
Chiappini, Rudy ; Palazzo Reale, Cézanne : les ateliers du midi, cat. exp. (Milan, Palazzo Reale, du 22 novembre 2011 au 26 février 2012), Milan, Skira, 2011, Chiappini, 2011, p. 72, repr. coul. p. 73
-
Giménez, Cristina, El Arte del comer : de la naturaleza muerta a Ferran Adria, cat. exp. (Barcelone, La Perdrera-Casa Milà, 2011), Barcelone, Fundacio Caixa Catalunya, 2011, Giménez, 2011, repr. coul. p. 101
-
Chefs-d'oeuvre du Musée de l'Orangerie, collection Jean Walter et Paul Guillaume, cat. exp. (Yokohama Museum of Art, 21 septembre 2019-13 janvier 2020), Yokohama, Yokohama, Yokohama Museum of Art, 2019, n° 11, p. 58, ill. en coul.
Do you have a question where you have additional knowledge about this work? You can write to us to suggest improvements to the file.
Make a suggestion