La Fiancée
This portrait was probably painted in Cagnes, in the south of France, as were many other portraits of women rendered in the same curvilinear brushwork. The title of the painting does not relate to any known anecdote, and the model has not been identified. The vertical format perfectly encloses this thin figure with her elongated face, standing out from a green and brown background. Soutine’s handling of the white dress recalls the technique he used for the tunics of his little pastry cooks: the white is spattered with long brushstrokes of green, blue and yellow, making the folds of the garment appear to move, and rendering it almost iridescent. The flesh is depicted with long strokes of colour, ranging from pink to red, that highlight the structure of her hands and certain areas of her face, in a very striking way. Chaïm Soutine is using this portrait of the young woman to experiment with a style of painting that recomposes the real world through his own emotions, and reveals a stunning Expressionist boldness.
Provenance: Paul Guillaume; Domenica Walter
- collection Paul Guillaume, Paris
- jusqu'en 1959, dans la collection de Mme Jean Walter, Paris
- 1959, acquis de Mme Jean Walter avec le concours de la Société des Amis du Louvre (arrêté d'approbation de la vente du 21/02/1959)
- musée du Louvre, Paris
- 1977, musée de l'Orangerie, Paris, entrée matérielle
- Paintings by Haïm Soutine - The Arts Club of Chicago - Etats-Unis, Chicago, 1935
- Soutine - Leicester Galleries - Royaume-Uni, Londres, 1937
- Collection Jean Walter-Paul Guillaume - musée de l'Orangerie - France, Paris, 1966
- C. Soutine (XXXe Salon de Montrouge : Art contemporain : Peinture - Sculpture - Dessin) - centre culturel et artistique - France, Montrouge, 1986
- La grande aventure de Montparnasse (1912-1932). (Salon d'Automne : hommage aux peintres témoins de leur temps, art contemporain) - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 1986
- Soutine : Céret 1919-1922 - musée d'Art moderne - France, Céret, 2000
- Sur les traces de Marc Chagall : les peintres juifs de Russie et de Pologne et leur contribution à la modernité (1910-1928) - Kunstmuseum Ahlen - Allemagne, Ahlen, 2003-2004
- Obras Maestras del Musée de l’Orangerie - Museo Dolores Olmedo - Mexique, Mexico, 2013-2014
- Chaïm Souitne. Retrospective - The Pushkin State Museum of Fine Arts - Russie, Fédération de, Moscou, 2017-2018
- Soutine / De Kooning - The Barnes Foundation - Etats-Unis, Philadelphie, 2021, cat. 8, p. 70-71 (reprod. coul.)
- Soutine / De Kooning - musée de l'Orangerie - France, Paris, 2021-2022, cat. 8, p. 70-71 (reprod. coul.)
- Le Paris de la modernité, 1905-1925 - Petit Palais - Musée des Beaux-Arts de la Ville de Paris - France, Paris, 2023-2024
-
Anonyme, Album, [s.n.], *vu [crayon] *310 [crayon] La fiancée N°425 0m80 x 0m45 M 108 Soutine Réserve [crayon] Lemare 310 952
-
Walter, Domenica, Classeur Domenica Walter, [s.n.], Fol. 58 verso 952 La Fiancée 82 x 45 LOU avec point bleu souligné en vert Photo collée
-
Walter, Domenica, Classeur, [s.n.], Fol. 58 verso 952 La Fiancée 82 x 45 LOU avec point bleu souligné en vert Photo collée 14
-
Veronesi, Giulia, Emporium, CXVI, Chaïm Soutine, [s.n.], 1952, s.n., repr. n.p. ["La fidanzata", "Mme. Jean Walter, Paris"]
-
Collection Jean Walter-Paul Guillaume, Paris, Réunion des musées nationaux, 1966, n°128, repr. n. p.
-
Lemoyne de Forges, Marie-Thérèse ; Allemand, Geneviève ; Bundorf, Michèle, Collection Jean Walter-Paul-Guillaume : catalogue, Paris, Réunion des musées nationaux, 1966, n° 128, p. 273, repr. p. 272
-
Sérouya, Henri, Soutine, Paris, Hachette, 1967, mentionné (La Fiancée)
-
Courthion, Pierre, Soutine, peintre du déchirant, Lausanne, Edita, 1972, p. 214 (E), repr. fig. ["La Fiancée", "Coll. Jean Walter-Paul Guillaume, Musées Nationaux de France"]
-
Hoog, Michel ; Guicharnaud, Hélène ; Giraudon, Colette, Musée de l’Orangerie : catalogue de la collection Jean Walter et Paul Guillaume, 3ème éd. revue et mise à jour [1ère éd. 1984], Paris, Réunion des musées nationaux, 1990, n° 115, p. 256, repr. coul. p. 257 (La fiancée)
-
Tuchman, Maurice ; Dunow, Esti ; Perls, Klaus, Chaïm Soutine (1893-1943) : Catalogue raisonné, Cologne, Taschen, 1993, n° 65, t. II (III. Portraits), p. 608, repr. coul. p. 611 ["La Fiancée", "Paul Guillaume, Paris (by 1927 / - ) Mme Jean Walter, Paris ( - / 1960) Musée de l'Ora
-
Klebaner, Daniel, Soutine. Le tourment flamboyant, Paris, Somogy, 2000, p; 34-35
-
Massé, Marie-Madeleine ; Massé, Marie-Madeleine, Soutine, Paris Paris, Skira Flammarion, 2012, p. 7, repr. coul. p. 6, 33, mentionnée p. 32
-
Obras Maestras del Musée de l'Orangerie, Mexico, Museo Dolores Olmedo, 2013, Cat. 27, p. 104, repr. coul.
-
Paintings by Haïm Soutine, cat. exp. (Chicago, The Arts Club, 1935), [s.n.], 1935, n° 9 (cat. n.p. ["The Fiancée", "Collection of Paul Guillaume, Paris"])
-
Soutine, cat. exp. (Londres, Leicester, 1937), [s.n.], 1937, n° 26 [Identification de l'oeuvre douteuse] (cat. n.p. ["La fiancée"])
-
XXVI Biennale di Venezia (cat. exp. 1952, Venise, Palazzo Central), [s.n.], 1952, n° 33, cat. p. 181
-
Cent tableaux de Soutine, cat. exp. (Paris, Charpentier, 1959), [s.n.], 1959, n° 36 (cat. n.p. ["Fiancée", "Collection particulière"])
-
Tuchman, Maurice, Chaïm Soutine, 1893-1943, cat. exp. (Los Angeles, County Museum of Art, 1968), Los Angeles, Los Angeles County Museum of Art, 1968, p. 30, 31
-
C. Soutine (XXXe Salon de Montrouge : Art contemporain : Peinture - Sculpture - Dessin), cat. exp. (Montrouge, Centre culturel et artistique, 1986), [s.n.], 1986, n° 9 (cat. n.p., repr. coul. n.p.)
-
La Grande aventure de Montparnasse (1912-1932). (Salon d'Automne : hommage aux peintres témoins de leur temps, art contemporain), cat. exp. (Paris, Grand Palais, 1986), [s.n.], 1986, n° 165 (cat. p. 18)
-
Kleeblatt, Norman L. ; Silver, Kenneth E., An Expressionist in Paris : the Paintings of Chaim Soutine, cat. exp. (New York ; Los Angeles ; Cincinnati, 1998-1999), New York, Prestel, 1998, p. 27
-
Dunow, Esti ; Matamaros, Josephine ; Giraudon, Colette, Soutine : Céret 1919-1922, cat. exp. (Céret, musée d'art moderne, 2000), Céret, Musée d'art moderne de Céret, 2000, s.n. (p. 426, 519, repr. coul. p. 427)
-
Leismann, Burkhard ; Ewers-Schutz, Ina ; Padberg, Martina, Auf den Spuren Marc Chagalls : Jüdische Künstler aus Russland und Polen mit ihrem Beitrag zur Moderne (1910-1928), cat. exp. (Ahlen, Kunst-Museum, 2003-2004), Ahlen, Kunst-Museum Ahlen, 2003, n° 114, p. 118, repr. coul. p. 88
-
Vial, Marie-Paule ; Bernardi, Claire, Chaïm Soutine, cat. exp. (Paris, musée de l'Orangerie, 2012-2013), Paris, Musée d'Orsay, 2012, Vial et Bernardi,2012, n° 60, p. 146 et mentionné p. 171, repr. coul. p. 146.
-
Soutine, cat. exp. (Moscou, Musée Pouchkine, du 24 octobre 2017 au 21 janvier 2018), Moscou, Musée Pouchkine, 2017, p. 48, repr. coul. p. 49
Vous avez une question ou vous avez des connaissances supplémentaires sur cette œuvre ? Vous pouvez nous écrire pour suggérer des améliorations à apporter à la notice de l'oeuvre.
Faire une suggestion