Le Beau Modèle
Derain painted a series of seated nudes starting in 1920 and developed this theme in his work. In 1928, he admitted to one of his friends that at the time he was spending five to six months per year drawing nudes, totalling three to four drawings per day, in order to find a "position". It was the search for form and harmony that was keeping him busy.
This painting is a fine example of his studies. The professional model poses in the painter's studio on a table or bench covered with a draped cloth. Her bent left arm and right leg contrast with the vertical line of her back.
The painting bathes in soft light accentuated by delicate, airy brushwork. Lit from the right, the model's body stands out against the dark background but is enlivened with contrasts of light and dark. Only a few details are emphasised, like the nose and the folds of the stomach, whereas there are no contours outlining her body. The draped cloth in shifting tones of grey, which is quite refined, gives off reflections that bring life to the painting.
The model's face is obscured by her bent arm and her hair, but we can just make out her slight smile full of warmth. The young woman posed at least once more for Derain, who used this demeanour in another one of his paintings.
Provenance: Paul Guillaume; Domenica Walter
- à partir de 1929, dans la collection de Paul Guillaume, Paris
- jusqu'en 1959, dans la collection de Mme Jean Walter, Paris
- 1959, acquis de Mme Jean Walter avec le concours de la Société des Amis du Louvre (arrêté d'approbation de la vente du 21/02/1959)
- musée du Louvre, Paris
- musée de l'Orangerie, Paris
- Collection particulière de M. Paul Guillaume - galerie Bernheim-Jeune - France, Paris, 1929-1905
- André Derain (1880-1954) - Hirschl & Adler Galleries - Etats-Unis, New York, 1964
- Collection Jean Walter-Paul Guillaume - musée de l'Orangerie - France, Paris, 1966
- Derain - Royal Scottish Academy - Royaume-Uni, Édimbourg, 1967
- Derain - Villa Médicis - Italie, Rome, 1976-1977
- André Derain - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 1977
- La Ruche et Montparnasse (1902-1930) - musée Jacquemart-André - France, Paris, 1978-1979
- A. Derain - fondation Septentrion - France, Marcq-en-Baroeul, 1981-1982
- André Derain : le peintre du "trouble moderne" - musée national d'art moderne - France, Paris, 1994-1995
-
Le Petit Journal des grandes expositions, Derain, [s.n.], repr. p. [2]
-
Walter, Domenica, Classeur, [s.n.], Fol. 6 verso 75 Nu assis, main sur la tête 90 x 115 LOU avec point bleu souligné en bleu Photo collée
-
George, Waldemar, La Grande Peinture contemporaine à la collection Paul Guillaume, Paris, Ed. des Arts à Paris, 1929, repr. p. 83 ["Le Beau modèle", "collection Paul Guillaume"]
-
Les Arts à Paris : actualités critiques et littéraires des arts et de la curiosité, [s.n.], 1931, p. 13 ["Le Beau modèle"]
-
Fierens, Paul, Cahiers de Belgique, Le Fauvisme, [s.n.], 1931, repr. p. 127 ["Le Beau Modèle", "coll. Paul Guillaume, Paris"]
-
Guenne, Jacques, L'Art vivant n° 148, L' Art de Derain, [s.n.], 1931, s.n., mentionné p. 204 ["Beau modèle"]
-
Brielle, Roger, L' Art et les artistes, André Derain, peintre classique, [s.n.], 1934, repr. p. 225 ["Le Beau modèle", "Coll. Paul Guillaume"]
-
Lassaigne, Jacques, Cent chefs-d'oeuvre des peintres de l'Ecole de Paris, Paris, Galerie Charpentier, 1947, repr. p. 87 ["Le beau modèle", "Collection particulière"]
-
Hilaire, Georges, Derain, Genève, Pierre Cailler, 1959, p. 196, repr. pl. 136 ["Le Beau Modèle"]
-
Sutton, Denys, André Derain, Londres, Phaidon Press, 1959, p. 153, repr. fig. 55 ["The Beautiful model (Le Beau Modèle)", "Collection : Paul Guillaume.; Private collection, Paris."]
-
Diehl, Gaston, Derain, Paris, Flammarion, 1964, mentionné p. 61
-
Collection Jean Walter-Paul Guillaume, Paris, Réunion des musées nationaux, 1966, n° 67, repr. n. p.
-
Lemoyne de Forges, Marie-Thérèse ; Allemand, Geneviève ; Bundorf, Michèle, Collection Jean Walter-Paul-Guillaume : catalogue, Paris, Réunion des musées nationaux, 1966, n° 67, p. 143, repr. p. 142
-
Crespelle, Jean-Paul, La Folle époque : des ballets russes au Surréalisme, Paris, Hachette, 1968, p. 214, repr. p. 215 n°61
-
Huyghe, René ; Rudel, Jean, L' Art et le monde moderne 2 vol., Paris, Larousse, 1970, mentionné p. 62, repr. coul.
-
Maillard, Robert ; Huyghe, René, Dictionnaire universel de la peinture , 6 tomes, Dictionnaires Robert, 1975, t. 2, mentionné p. 214
-
Cabanne, Pierre, André Derain ,réédité en 1994 chez Gallimard coll. Folio essais, Paris, Somogy, 1990, mentionné p. 89, 90, 101 et 142, repr. coul. p. 89
-
Hoog, Michel ; Guicharnaud, Hélène ; Giraudon, Colette, Musée de l’Orangerie : catalogue de la collection Jean Walter et Paul Guillaume, 3ème éd. revue et mise à jour [1ère éd. 1984], Paris, Réunion des musées nationaux, 1990, n° 20, p. 52, repr. coul. p. 53 (Nu au canapé)
-
Diehl, Gaston, Derain, Paris, Flammarion, 1991, p. 52 et mentionné p. 96, repr. coul. p. 53
-
Jover, Manuel, Beaux-Arts, n°92, Derain tombe des nues, [s.n.], 1991, s.n., repr. coul. p. 52
-
Kellermann, Michel, André Derain : catalogue raisonné de l'oeuvre peint, Paris, Galerie Schmit, 1992, n° 916, t. II (1915-1934), p. 150, repr. ["Le Beau Modèle", "Paul Guillaume (Paris) Mme Jean Walter (Paris) Musée de l'Orangerie (Paris) (Donation Walter-Guilla
-
Lévêque, Jean-Jacques, Jean-Jacques Lévêque. Les années folles, 1918-1939 : le triomphe de l’art moderne, Courbevoie, ACR, 1992, p. 302 et mentionné p. 619, repr. coul.
-
Giraudon, Colette, Paul Guillaume et les peintres du XXe siècle : de l’art nègre à l’avant-garde, Paris, La Bibliothèque des arts, 1993, mentionné p. 60, repr. coul. p. 61
-
Bachelard, Patrice, Derain, un fauve pas ordinaire, Paris, Gallimard, 1994, p. 67 et mentionné p. 122, repr. coul. p. 66 (Le Beau modèle)
-
Bouillon, Jean-Paul ; Rinuy, Paul-Louis ; Baudin, Antoine, L' Art du XXe siècle (1900-1939), Paris, Citadelles & Mazenod, 1996, Bouillon, Rinuy et Baudin, 1996, p. 205 et mentionné p. [221] et p. 603, repr. coul. fig. 95 (Le Beau Modèle
-
Dagen, Philippe, L' Art français : le XXe siècle, Paris, Flammarion, 1998, p. 219 et mentionné p. 371, repr. coul. p. 219
-
Renaud-Dampel, Jacques, Cahiers André Derain, n°2, Derain au Mercure de France, [s.n.], 2000, mentionné p. 19
-
Von der Weid, Jean-Noël, Musée de l’Orangerie : guide de visite, Artlys, 2006, mentionné p. 70, repr. coul. 70 et 66
-
Monod-Fontaine, Isabelle, Cahiers André Derain, n°9, Le peintre et ses modèles, [s.n.], 2008, p. 8, repr. coul. p. 6
-
Vial, Marie-Paule ; Vial, Marie-Paule, Derain, Paris Paris, Skira Flammarion, 2012, p. 7, repr. coul. p. 6, 33, mentionné p. 32
-
Collection particulière de M. Paul Guillaume, cat. exp. (Paris, Bernheim-Jeune, 1929), [s.n.], 1929, s.n. (sans cat.)
-
Cinquante tableaux importants de André Derain, cat. exp. (Paris, Charpentier, 1955), [s.n.], 1955, n° 15 (cat. n.p., repr. n.p. ["Le beau modèle"])
-
Derain, cat. exp. (Marseille, Musée Cantini, 1964), Marseille, [s.n.], 1964, n° 41 (cat. n.p., repr. ["Nu", "Ancienne collection Paul GuillaumeCollection particulière, Paris", "Huile sur toile : 90 x 73 cms, signé en bas à droite"])
-
André Derain (1880-1954), cat. exp. (New York, Hirschl & Adler, 1964), New York, [s.n.], 1964, n° 16 (cat. n.p. ["Nu", "Collection Paul Guillaume, Fondation Jean Walter, Musée du Louvre, Paris"])
-
Derain, cat. exp. (Edimbourg ; Londres, 1967), Londres, Arts Council of Great Britain, 1967, n° 72, p. 71, repr. p. 71
-
Derain, cat. exp. (Rome, Villa Médicis, 1976-77), [s.n.], 1976, n° 32 (cat. p. 56, repr. p. 101)
-
Leymarie, Jean, André Derain, cat. exp. (Paris, Grand Palais, 1977), Paris, Musées Nationaux, 1977, n° 36, p. 58, repr. n.p.
-
Huyghe, René, La Ruche et Montparnasse (1902-1930), cat. exp. (Paris, Musée Jacquemart-André, 1978-1979), Paris, Musée Jacquemart-André, 1978, n° 34 (cat. p. [4])
-
A. Derain, cat. exp. (Marcq-en-Baroeul, Septentrion, 1981-1982), Marcq-en-Baroeul, Fondation Septentrion, 1981, n° 12 (cat. n.p., repr. n.p.)
-
Cowling, Elisabeth ; Mundy, Jennifer, On Classic Ground : Picasso, Léger, de Chirico and the New Classicism 1910-1930, cat. exp. (Londres, Tate Gallery, 1990), Londres, The Tate Gallery, 1990, n° 49, mentionné p. 98, repr. coul. 98
-
Lee, Jane, Derain, cat. exp. (Oxford ; Édimbourg ; Troyes, 1990-1991), Paris, Phaidon, 1990, n° 39, mentionné p. 60, repr. coul. 59
-
Pagé, Suzanne, André Derain : le peintre du "trouble moderne", cat. exp. (Paris, MAMVP, 1994-1995), [s.n.], 1994, n° 134
-
Pagé, Suzanne ; Llorens, Tomas ; Marquet, Françoise, André Derain : le peintre du “trouble moderne”, cat. exp. (Paris, musée d'art moderne de la Ville de Paris, 1994-1995), Paris, Paris-Musées, 1994, n° 134, p. 481, p. 52, mentionné p. 232, repr. coul. p. 241
-
Georgel, Pierre ; Rossi, Francesco ; Valagussa, Giovanni, Cézanne Renoir : 30 capolavori dal Musée de l’Orangerie. I”classici” dell ‘Impressionismo dalla collezione Paul Guillaume, cat. exp. (Bergame, Academia Carrara, 2005), Milan, Skira, 2005, mentionné p. 37, 39
-
Chefs-d'oeuvre du Musée de l'Orangerie, collection Jean Walter et Paul Guillaume, cat. exp. (Yokohama Museum of Art, du 21 septembre 2019 au 13 janvier 2020), Yokohama, Yokohama Museum of Art, 2019, n° 41, p. 105, ill. en coul.
Do you have a question where you have additional knowledge about this work? You can write to us to suggest improvements to the file.
Make a suggestion