La Nièce du peintre assise
Geneviève Géry, the painter's beloved niece, is once again depicted here at the age of around twelve. The young girl is seated, one hand rested on the opposite wrist, in a pensive pose. She is looking away from the viewer, and seems to be lost in a daydream. This demeanour brings to mind the female figures painted by Camille Corot (1796 – 1875), whom Derain admired greatly.
Geneviève is dressed in light-coloured fabrics brushed with bright touches of light that bring the painting to life. Derain also used two different techniques to reproduce the skin: Geneviève's closest arm to us is painted in long, smooth brushstrokes, while her other arm and her face are painted in small, sharp brushstrokes. The young girl is wearing a large round hat on her back that can also be seen in the other portrait of her conserved at the Musée de l'Orangerie. Her silhouette stands out clearly on the green background, with only her brown hair ensuring the colour transition. This barely sketched-in background is inspired by those painted by Jacques-Louis David (1748 – 1825).
The beauty and serenity that emanate from this portrait demonstrate once again Derain's great affection for Geneviève and his mastery of the psychological portrait.
Provenance: Paul Guillaume; Domenica Walter
- à partir de 1933, dans la collection Paul Guillaume, Paris
- jusqu'en 1963, dans la collection de Mme Jean Walter, Paris
- 1963, acquis de Mme Jean Walter avec le concours de la Société des Amis du Louvre (arrêté d'approbation de la vente du 28/12/1963)
- musée du Louvre, Paris
- musée de l'Orangerie, Paris
- Exhibition of Paintings by Derain - galerie Durand-Ruel - Etats-Unis, New York, 1933
- 1938 International Exhibition of Paintings - Carnegie Museum of Art - Etats-Unis, Pittsburgh, 1938
- Collection Jean Walter-Paul Guillaume - musée de l'Orangerie - France, Paris, 1966
- Derain - Villa Médicis - Italie, Rome, 1976-1977
- André Derain - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 1977
- A. Derain - musée d'Art et d'Histoire - France, Melun, 1984
- Les Misérables, un roman inconnu ? - maison de Victor Hugo - 2008-2009
- Arte na Franca : 1860-1960 : O Realismo - Museu de Arte de São Paulo Assis Chateaubriand - Brésil, Săo Paulo, 2009
- Les enfants modèles - de Claude Renoir à Pierre Arditi - musée de l'Orangerie - France, Paris, 2009-2010
-
Le Petit Journal des grandes expositions, Derain, [s.n.], repr. p. [3]
-
Anonyme, Album, [s.n.], Jeune fille en blanc *Existe aussi en pt format (n° 173 - réserve) *O [crayon] *320 95cms x 77 cms Derain Exposition "Derain" chez Durand-Ruel, à N-Y, 15 fév
-
Walter, Domenica, Classeur Domenica Walter, [s.n.], Fol. 12 recto 173 Sa nièce à la capeline 95 x 77 LOU avec point bleu et rouge souligné deux fois en vert Photo collée 15
-
Walter, Domenica, Classeur, [s.n.], Fol. 12 recto 173 Sa nièce à la capeline 95 x 77 LOU avec point bleu et rouge souligné deux fois en vert Photo collée 15
-
L' Art vivant, n° 175, [s.n.], 1933, n° 175, mentionné p. [348], repr. coul. n.p. ["La Jeune fille à la capeline", "Collection Paul Guillaume"]
-
George, Waldemar, Formes, n° 31, Derain ou le retour à la mélodie, [s.n.], 1933, repr. n.p. entre p. 342 et 343 ["Jeune fille en blanc", "Coll. Paul Guillaume"]
-
Florisoone, Michel, La Renaissance, n° 2, L' Art français contemporain, [s.n.], 1939, repr. p. 27 ["Portrait de sa nièce", "Collection de Mme Paul Guillaume"]
-
Canaday, John, Mainstreams of Modern Art, New York, Simon and Schuster, 1959, s.n., repr. fig. 485 p. 406 ["The Artist's Niece", "Collection privée, France"]
-
Collection Jean Walter-Paul Guillaume, Paris, Réunion des musées nationaux, 1966, n° 89, repr. n. p.
-
Lemoyne de Forges, Marie-Thérèse ; Allemand, Geneviève ; Bundorf, Michèle, Collection Jean Walter-Paul-Guillaume : catalogue, Paris, Réunion des musées nationaux, 1966, n° 89, p. 187, repr. p. 186
-
Hoog, Michel ; Guicharnaud, Hélène ; Giraudon, Colette, Musée de l’Orangerie : catalogue de la collection Jean Walter et Paul Guillaume, 3ème éd. revue et mise à jour [1ère éd. 1984], Paris, Réunion des musées nationaux, 1990, n° 41, p. 96, repr. coul. p. 97
-
Diehl, Gaston, Derain, Paris, Flammarion, 1991, p. 81 et mentionné p. 96, repr. coul. p. 82
-
Kellermann, Michel, André Derain : catalogue raisonné de l'oeuvre peint, Paris, Galerie Schmit, 1992, n° 1264, t. II (1915-1934), p. 248, repr. ["Portrait de Geneviève assise au chapeau de paille, nièce du peintre", "Paul Guillaume (Paris) Mme Jean Walter (Paris
-
Bachelard, Patrice, Derain, un fauve pas ordinaire, Paris, Gallimard, 1994, p. 85 et mentionné p. 123, repr. coul. (La Nièce du peintre assise)
-
Von der Weid, Jean-Noël, Musée de l’Orangerie : guide de visite, Artlys, 2006, mentionné p. 69, repr. coul. 69 et 66
-
Corne, Eric, Arte na franca 1860-1960 : o Realismo, São Paulo, Museu de Arte de Sao Paulo, 2009, h.c.
-
Bréon, Emmanuel, Cahiers André Derain, "Le Passeur de la tradition. Témoignage", Cahiers André Derain , n° 10, 2010-2011, p. 23-25, [s.n.], 2010, Bréon, 2010-11, p. 25
-
Vial, Marie-Paule ; Vial, Marie-Paule, Derain, Paris Paris, Skira Flammarion, 2012, p. 16, repr. coul. p. 17, 33, mentionné p. 32
-
Exhibition of Paintings by Derain, cat. exp. (New York, Durand-Ruel, 1933), [s.n.], 1933, n° 7 (cat. n.p. ["Jeune Fille en blanc", "Exhibition of paintings by Derain organized by Mr. Paul Guillaume (of paris) at the Durand-Ruel Galleries"])
-
The 1938 International Exhibition of Paintings, cat. exp. (Pittsburgh, Carnegie Institute, 1938), [s.n.], 1938, n° 181 (cat. n.p., repr. pl. 20)
-
Derain, cat. exp. (Rome, Villa Médicis, 1976-77), [s.n.], 1976, n° 43 (cat. p. 59, repr. p. 111)
-
Leymarie, Jean, André Derain, cat. exp. (Paris, Grand Palais, 1977), Paris, Musées Nationaux, 1977, n° 45, p. 60-61, repr. n.p.
-
A. Derain, cat. exp. (Melun, Musée de Melun, 1984), [s.n.], 1984, n° 13 (cat. p. 14, 15)
-
Les Misérables, cat. exp. (Paris, Maison de Victor Hugo, 2008-09), [s.n.], 2008, n° 17, repr. coul. p. 144
-
Autour d'un siècle d'art en France 1860-1960 " les réalismes", cat. exp. (Sao Paulo ; Porto Alegre, 2009), [s.n.], 2009, Exposé seulement à Sao Paulo
-
Bréon, Emmanuel, Les enfants modèles : de Claude Renoir à Pierre Arditi, cat. exp. (Paris, Musée de l'Orangerie, 2009), Paris, Réunion des musées nationaux, 2009, n° 47, p. 132, repr. coul. 133
-
Chefs-d'oeuvre du Musée de l'Orangerie, collection Jean Walter et Paul Guillaume, cat. exp. (Yokohama Museum of Art, du 21 septembre 2019 au 13 janvier 2020), Yokohama, Yokohama Museum of Art, 2019, n° 48, p. 114, ill. en coul.
Do you have a question where you have additional knowledge about this work? You can write to us to suggest improvements to the file.
Make a suggestion