Nu sur fond rouge

A later painting from the gestation phase of Cubism than Femme au peigne [Woman with a Comb] is Picasso’s Nude on a Red Background, dating from the end of 1906. This female nude with long hair stands out against a plain red background. Her head is tilted slightly forward, and she is holding a lock of her hair. This graceful pose is counterbalanced by the radical treatment, the geometric simplification of the shapes of the body, at times tending towards distortion, as in the exaggerated fold of the figure’s right elbow. The facial features are enhanced with curved lines, while the eyes are merely indicated by two black expressionless slits, which give the face the appearance of a mask. It seems that in this period, ancient Iberian art played a decisive role in the way Picasso chose to represent the human figure. Perhaps he was already acquainted with art outside the European tradition, even though this is not evident. Produced a few months before Picasso started work on his major painting, Les Demoiselles d’Avignon [The Young Ladies of Avignon] (said to be the work that tipped the balance towards Cubism), the Nude on a Red Background in the Musée de l’Orangerie contains the seeds of many of the elements of this revolution. The gallery owner Paul Guillaume acquired this bold painting in 1929.
Provenance: Ambroise Vollard, Paris; Paul Guillaume (1929); Domenica Walter
Resume
Complementary informations
History - Provenance
- collection Ambroise Vollard, Paris
- collection Paul Guillaume, Paris
- jusqu'en 1963, dans la collection de Mme Jean Walter, Paris
- 1963, acquis de Mme Jean Walter avec le concours de la Société des Amis du Louvre (arrêté d'approbation de la vente du 28/12/1963)
- musée du Louvre, Paris
- musée de l'Orangerie, Paris
Mostre
- Collection particulière de M. Paul Guillaume - galerie Bernheim-Jeune - France, Paris, 1929-1905
- Picasso - galerie Georges Petit - France, Paris, 1932
- Picasso - Kunsthaus Zürich - Suisse, Zurich, 1932
- French paintings : Cézanne to the Present - Michele and Donald D’Amour Museum of Fine Arts - Etats-Unis, Springfield, 1935-1936
- Collection Jean Walter-Paul Guillaume - musée de l'Orangerie - France, Paris, 1966
- Impressionnistes et post-impressionnistes des musées français de Manet à Matisse - pinacothèque nationale – musée Alexandre Soutzo - 1980
- Impressionnistes et Post-Impressionnistes des musées français : de Manet à Matisse - musée national de Géorgie - Géorgie, Tbilissi, 1981
- Impressionnistes et Post-Impressionnistes des musées français : de Manet à Matisse - musée de l'Ermitage - Russie, Fédération de, Saint-Pétersbourg, 1981
- Picasso e il Mediterraneo [titre italien] ; Picasso et la Méditerranée [titre français] - Villa Médicis - Italie, Rome, 1982-1983
- Picasso e il Mediterraneo [titre italien] ; Picasso et la Méditerranée [titre français] - pinacothèque nationale – musée Alexandre Soutzo - Grèce, Athènes, 1982-1983
- Picasso e il Mediterraneo [titre italien] ; Picasso et la Méditerranée [titre français] - pinacothèque nationale – musée Alexandre Soutzo - Grèce, Athènes, 1983
- Montmartre : les ateliers du génie - salon de la Société des artistes indépendants - France, Paris, 1983
- Montmartre : les ateliers du génie - Isetan Museum - Japon, Tokyo, 1983
- Montmartre : les ateliers du génie - Prefectural Art Museum - Japon, Miyazaki, 1983
- Pablo Picasso - Moderna Museet - Suède, Stockholm, 1988-1989
- Picasso (1905-1906) : de l'época rosa als ocres de Gosol - Museu Picasso - Espagne, Barcelone, 1992
- Picasso (1905-1906) : de l'época rosa als ocres de Gosol - Kunstmuseum Bern - Suisse, Berne, 1992
- 23. Bienal Internacional Sao Paulo : Salas Especiais (Special Exhibitions) - Fundação Bienal de São Paulo - Brésil, Săo Paulo, 1996
- Picasso : the Early Years (1892-1906) - National Gallery of Art - Etats-Unis, Washington, 1997
- Picasso : the Early Years (1892-1906) - Museum of Fine Arts - Etats-Unis, Boston, 1997-1998
- Chefs-d'oeuvres du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume - Bunkamura Museum of Art - Japon, Tokyo, 1998-1999
- Chefs-d'oeuvres du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume - City Art Museum - Japon, Nagoya, 1999
- Chefs-d'oeuvres du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume - Prefectural Art Museum - Japon, Hiroshima, 1999
- Chefs-d'oeuvres du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume - Niigata City Art Museum - Japon, Niigata, 1999
- Chefs-d'oeuvres du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume - National Museum of Modern Art - Japon, Kyoto, 1999
- Chefs-d'oeuvre du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume - Taïpei Fine Arts Museum - Taïwan, Province de Chine, Taïpei, 1999-2000
- Chefs-d'oeuvre du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume - Kaohsiung Museum of Fine Arts - Taïwan, Province de Chine, Kaohsiung, 2000
- De Renoir à Picasso : chefs-d'oeuvre du musée de l'Orangerie - musée des beaux-arts - Canada, Montréal, 2000
- De Renoir à Picasso : chefs-d'oeuvre du musée de l'Orangerie - Kimbell Art Museum - Etats-Unis, Fort Worth, 2000-2001
- Renoir to Picasso : Masterpieces from the Musée de l'Orangerie - Queensland Art Gallery - Australie, Brisbane, 2001
- Renoir to Picasso : Masterpieces from the Musée de l'Orangerie - Art Gallery of New South Wales - Australie, Sydney, 2001
- Renoir to Picasso : Masterpieces from the Musée de l'Orangerie - National Gallery of Victoria - Australie, Melbourne, 2001
- Paris-Barcelone, de Gaudi à Miro - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 2001-2002
- Paris-Barcelona (1888-1936) - Museu Picasso - 2002
- De Renoir a Picasso : Obres mestres del Musée de l'Orangerie, Paris - CaixaForum - Espagne, Barcelone, 2002
- Le corps de la femme au début de l'art moderne - Städelsches Kunstinstitut - Allemagne, Francfort-sur-le-Main, 2003-2004
- L'art moderne à Paris : Vollard - établissement public administratif du musée d'Orsay - France, Paris, 2007
- Corot e l'arte moderna : souvenirs et impressions - Palazzo della Gran Guardia - Italie, Vérone, 2009-2010
- Degas and the Nude - Museum of Fine Arts - Etats-Unis, Boston, 2011-2012
- Degas et le nu - musée d'Orsay - France, Paris, 2012
- Le nu de Gauguin à Bonnard. Eve, icône de la modernité ? - musée Bonnard - France, Le Cannet, 2013
- Apollinaire : le regard du poète - musée de l'Orangerie - France, Paris, 2016
- Dada Africa, sources et influences extra-occidentales - musée de l'Orangerie - France, Paris, 2017-2018
- Picasso. Bleu et rose - musée d'Orsay - France, Paris, 2018-2019
- Le jeune Picasso – Périodes bleue et rose - fondation Beyeler - Suisse, Bâle, 2019
- Chirico, la peinture métaphysique - musée de l'Orangerie - France, Paris, 2020
Sorgenti
-
Anonyme, Album, [s.n.], *vu [crayon] *103 [crayon] "femme à la chevelure" 81 sur 54 [crayon] Exposition Paul Guillaume, Mai 1929 Reproduit Waldemar-George, p.119 Reproduit "Picasso" p
-
Walter, Domenica, Classeur Domenica Walter, [s.n.], Fol. 32 recto 528 Femme sur fond rouge 81 x 54 1/2 LOU avec point bleu et rouge souligné deux fois en vert Photo collée
-
Walter, Domenica, Classeur, [s.n.], Fol. 32 recto 528 Femme sur fond rouge 81 x 54 1/2 LOU avec point bleu et rouge souligné deux fois en vert Photo collée 5
-
George, Waldemar, La Renaissance, La grande peinture contemporaine à la collection Paul Guillaume, [s.n.], 1929, repr. p. 183 ["La Femme à la chevelure", "collection Paul Guillaume"]
-
George, Waldemar, La Grande Peinture contemporaine à la collection Paul Guillaume, Paris, Ed. des Arts à Paris, 1929, p. 122, repr. p. 119 ["Jeune femme à la chevelure", "collection Paul Guillaume"]
-
Edouard-Joseph, René, Dictionnaire biographique des artistes contemporains. 1910-1930, Paris, Art et édition, 1930, s.n., tome III, repr. p. 235 ["La carriole du Père Juniet", "Coll. Paul Guillaume"]
-
Mahaut, Henri, Picasso, Paris, Crès, 1930, repr. pl. 11 ["Jeune femme à la chevelure", "photographie Paul Guillaume"]
-
George, Waldemar, Formes, Aut César aut nihil : en marge de l'exposition Picasso aux Galeries Georges Petit, [s.n.], 1932, repr. n.p. ["Jeune Fille à la chevelure", "Coll. Paul Guillaume, Paris"]
-
Eluard, Paul, A Pablo Picasso, Paris, Editions des trois collines, 1944, repr. p. 71 ["Nu à la chevelure"]
-
Merli, Joan, Picasso, Buenos Aires, Editorial Poseidon, 1948, repr. pl. 140 ["Muchacha desnuda", "Colleccion Paul Guillaume, Paris"]
-
Vallentin, Antonina, Pablo Picasso, Paris, Albin Michel, 1957, p. 128 ["Femme nue à la chevelure"]
-
Daix, Pierre, Picasso, Paris, Somogy, 1964, mentionné p. 265, repr. coul. p. 54 (Jeune fille nue à la chevelure)
-
Bouret, Jean, Réalités , n° 239, L' Eblouissante collection Walter, [s.n.], 1965, p. 84, repr. coul. p. 85
-
Collection Jean Walter-Paul Guillaume, Paris, Réunion des musées nationaux, 1966, n° 95, repr. n. p.
-
Bouret, Jean, Les Lettres françaises, Prélude à l’Orangerie, [s.n.], 1966, p. 14, repr. (Nu)
-
Cachin, Françoise, Art News, A Dandy at the Helm, [s.n.], 1966, p. 38, repr.
-
Lemoyne de Forges, Marie-Thérèse ; Allemand, Geneviève ; Bundorf, Michèle, Collection Jean Walter-Paul-Guillaume : catalogue, Paris, Réunion des musées nationaux, 1966, n° 95, p. 201, repr. p. 200
-
Guichard-Meili, Jean, Picasso : de Barcelone à l’époque rose, Paris, Fernand Hazan, 1967, n.p., repr. coul. pl. 15
-
Fermigier, André, Picasso, Paris, Le Livre de Poche, 1969, p. 74 et mentionné p. 393, repr. fig. 40
-
Elgar, Frank, Picasso ,, Paris, Fernand Hazan, 1974, n° 23, n.p., repr. coul.
-
Palau i Fabre, Josep, Pablo Picasso, Paris, Somogy, 1975, repr. coul. p. 81
-
Van Gindertael, Roger, Modigliani et Montparnasse, Paris, Editions Tête de feuille, 1976, mentionné p. 12,15, repr. coul. pl. p. 72 (Nu sur fond rouge)
-
Zervos, Christian, Pablo Picasso, Paris, Cahiers d'art, 1978, n° 328, vol. I (1957), repr. p. 328 ["Jeune Femme à la chevelure", "Anc. coll. Paul Guillaume, Paris"]
-
Daix, Pierre ; Lecaldano, Paolo ; Moravia, Alberto, Tout l'oeuvre peint de Picasso : périodes bleue et rose, Paris, Flammarion, 1980, n° 341, p. 115, repr. p. 115 ["Nu sur fond rouge", "Ambroise Vollard, Paris; Musée de l'Orangerie, collection Jean Walter-Paul Guillaume, Paris"]
-
Figaro artistique, "Montmartre aux heures de gloire", [s.n.], 1983, repr. coul. p. 32
-
Le Pichon, Yann, Les Peintres du bonheur ,, Paris, Robert Laffont, 1983, p. 232 et mentionné p. 284, repr. fig. 3
-
Daix, Pierre ; Boudaille, Georges ; Rosselet, Jean, Picasso 1900-1906 : catalogue raisonné de l'oeuvre peint, Neuchâtel, Ides et Calendes, 1988, n° XVI. 8 cat. XVIParis, automne 1906, p. 321, repr. coul. p. 317 ["Nu sur fond rouge (Jeune Femme nue à la chevelure)", "localisation d'origine : Paris, été-au
-
Knollys, J., The Burlington magazine, "The Storran Gallery", The Burlington magazine , [s.n.], 1989, p. 203, repr.
-
Hoog, Michel ; Guicharnaud, Hélène ; Giraudon, Colette, Musée de l’Orangerie : catalogue de la collection Jean Walter et Paul Guillaume, 3ème éd. revue et mise à jour [1ère éd. 1984], Paris, Réunion des musées nationaux, 1990, n° 70, p. 160, repr. coul. p. 161 (Femme au tambourin)
-
Daix, Pierre, Journal du cubisme, Paris, Albert Skira, 1991, p. 23 et mentionné p. 163, repr. coul. p. 23
-
Penrose, Roland ; Lomas, David, Picasso, Londres, Phaidon, 1991, 12, mentionné p. 54, repr. coul. 55
-
Robert, Paul ; Rey, Alain, Le Petit Robert 2 : dictionnaire universel des noms propres ,, Paris, Le Robert, 1993, mentionné p. 1416
-
Palau i Fabre, Josep, Picasso vivant (1881-1907): enfance et première jeunesse d’un démiurge; 2e éd. en français, Cologne, Konemann, 1998, n° 1359, p. 553, repr. p. 472 ["Desnudo femenino", "Musée de l'Orangerie, Paris, Col. Jean Walter-Paul Guillaume"]
-
Georgel, Pierre ; Peng, Chang-Ming, Chefs-d'oeuvre du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume., Taïpei, China Times, 1999, n° 58, p. 168, repr. coul. 169
-
Von der Weid, Jean-Noël, Musée de l’Orangerie : guide de visite, Artlys, 2006, mentionné p. 55, repr. coul
-
Bouvier, Raphael, Picasso : the Blue and Rose Periods, Bâle, Fondation Beyeler, 2019, p. 248, pl. coul. p. 249
Indexation
About the notice
Suggestion
Do you have a question where you have additional knowledge about this work? You can write to us to suggest improvements to the file.
Make a suggestion