Nu à la cruche
Here Derain presents a life-size female figure seated in a very mineral universe. He enjoyed painting nudes outdoors, combined with sand or rock, where forms link together in harmony. Here the background is made up of brown and green hills with slanting lines. They are softened only by the waters of the lake on the right echoing the blue of the sky. The sky was repainted by Derain who must have originally left more room for the mountains. A jug set on a white cloth in the bottom right anchors the composition.
The body of the female model, outlined in black, is represented in a realist way in some places and only as a sketch in others. For example, the fingers on the right hand and the toes are only suggested. But the model's eyes are not looking at the viewer and her face is very fixed. In fact, Derain gave it the appearance of a metallic, straight-nosed mask, like those he would later create out of bronze.
Derain had practised photography since 1910 and dedicated himself to it more and more in the 1920s. Perhaps the painter had drawn inspiration for the pose in this painting from a rediscovered photograph in which a model is seated in a very similar way. Later he used the exact same pose in this painting for one of his engravings.
Provenance: Paul Guillaume; Domenica Walter
- à partir de 1930, dans la collection Paul Guillaume, Paris
- jusqu'en 1959, dans la collection de Mme Jean Walter, Paris
- 1959, acquis de Mme Jean Walter avec le concours de la Société des Amis du Louvre (arrêté d'approbation de la vente du 21/02/1959)
- musée du Louvre, Paris
- musée de l'Orangerie, Paris
- Collection Jean Walter-Paul Guillaume - musée de l'Orangerie - France, Paris, 1966
- La femme et ses artistes (par la Société des Artistes Indépendants) - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 1986-2016
- Les Grandes baigneuses de Picasso - musée de l'Orangerie - France, Paris, 1988-1989
- Derain - Scottish National Gallery of Modern Art - Royaume-Uni, Édimbourg, 1991
- Derain - musée d'Art moderne - France, Troyes, 1991
- Un certain Derain - musée de l'Orangerie - France, Paris, 1991-1992
- André Derain : le peintre du "trouble moderne" - musée national d'art moderne - France, Paris, 1994-1995
- Paris-Barcelone, de Gaudi à Miro - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 2001-2002
-
Anonyme, Album, [s.n.], *vu [crayon] *O [crayon] *696 [crayon] 1m62 x 1m23 204 Lemare 696
-
Walter, Domenica, Classeur Domenica Walter, [s.n.], Fol. 15 recto 204 Grand nu à la cruche 123 x 162 LOU avec point bleu et rouge souligné en vert et bleu Photo collée 23 [barré]
-
Walter, Domenica, Classeur, [s.n.], Fol. 15 recto 204 Grand nu à la cruche 123 x 162 LOU avec point bleu et rouge souligné en vert et bleu Photo collée 23 [barré]
-
Collection Jean Walter-Paul Guillaume, Paris, Réunion des musées nationaux, 1966, n° 70, repr. n. p.
-
Lemoyne de Forges, Marie-Thérèse ; Allemand, Geneviève ; Bundorf, Michèle, Collection Jean Walter-Paul-Guillaume : catalogue, Paris, Réunion des musées nationaux, 1966, n° 70, p. 149, repr. p. 148
-
Gilbert, E, Catalogue raisonné du peintre-graveur André Derain, 1880-1984 1984, [s.n.], 1984, vol. I, mentionné p. 114 et p. 136
-
Chabanne, Thierry, Beaux-arts , n° 63, "Picasso : les Baigneuses", Beaux-arts , n° 63, [s.n.], 1988, repr. coul. p. 70
-
Cabanne, Pierre, André Derain ,réédité en 1994 chez Gallimard coll. Folio essais, Paris, Somogy, 1990, mentionné p. 89, 90, 93 et 142, repr. coul. p. 90
-
Hoog, Michel ; Guicharnaud, Hélène ; Giraudon, Colette, Musée de l’Orangerie : catalogue de la collection Jean Walter et Paul Guillaume, 3ème éd. revue et mise à jour [1ère éd. 1984], Paris, Réunion des musées nationaux, 1990, n° 22, p. 58, repr. coul. p. 59 (Nu à la cruche)
-
Diehl, Gaston, Derain, Paris, Flammarion, 1991, p. 58 et mentionné p. 96, repr. coul.
-
Jover, Manuel, Beaux-Arts, n°92, Derain tombe des nues, [s.n.], 1991, s.n., repr. coul. p. 50
-
Kellermann, Michel, André Derain : catalogue raisonné de l'oeuvre peint, Paris, Galerie Schmit, 1992, n° 993, t. II (1915-1934), p. 172, repr. ["Nu à la cruche", "Paul Guillaume (Paris) Mme Jean Walter (Paris) Musée de l'Orangerie (Paris) (Donation Walter-Guilla
-
Bachelard, Patrice, Derain, un fauve pas ordinaire, Paris, Gallimard, 1994, p. 63, repr. coul. (Nu à la cruche)
-
Pierrard, Jean, Le Point , n° 1162, "L' échec réussi de Derain", [s.n.], 1994, repr. p. 89
-
Marquet, Francoise, André Derain et la photographie, Neuchâtel, Ides et Calendes, 1997, mentionné p. 46, 59, repr. coul. p. 48
-
Renaud-Dampel, Jacques, Cahiers André Derain, n°2, Derain au Mercure de France, [s.n.], 2000, mentionné p. 19
-
Giraudon, Colette, Cahiers André Derain, n°3, Braque et Derain : une aventure artistique, [s.n.], 2001, repr. coul. p. 13
-
Giraudon, Colette, Cahiers André Derain , n° 3, Braque et Derain : une aventure artistique, [s.n.], 2001, repr. coul. p. 13
-
Von der Weid, Jean-Noël, Musée de l’Orangerie : guide de visite, Artlys, 2006, repr. coul. p. 76
-
Vial, Marie-Paule ; Vial, Marie-Paule, Derain, Paris Paris, Skira Flammarion, 2012, p. 8, repr. coul. p. 9, 33, mentionné p. 32
-
Cinquante tableaux importants de André Derain, cat. exp. (Paris, Charpentier, 1955), [s.n.], 1955, n° 17 (cat. n.p., repr. n.p. ["Nu à la cruche"])
-
La Femme et ses artistes (Société des Artistes Indépendants), cat. exp. (Paris, Grand Palais, 1986), [s.n.], 1986, s.n. (cat. p. 184, repr. coul. p. 184)
-
Hoog, Michel ; Giraudon, Colette, Les Grandes Baigneuses de Picasso, cat. exp. (Paris, musée de l'Orangerie, 1988-1989), Paris, Réunion des musées nationaux, 1988, n° 6, p. 24, repr. p. 25
-
Lee, Jane, Derain, cat. exp. (Oxford ; Édimbourg ; Troyes, 1990-1991), Paris, Phaidon, 1990, n° 6, mentionné p. 100, repr. coul. pl. 42, p. 66
-
Un certain Derain, cat. exp. (Paris, Musée de l'Orangerie, 1991-1992), Paris, [s.n.], 1991, (cat. p. 133, repr. p. 133)
-
Pagé, Suzanne, André Derain : le peintre du "trouble moderne", cat. exp. (Paris, MAMVP, 1994-1995), [s.n.], 1994, n° 141
-
Pagé, Suzanne ; Llorens, Tomas ; Marquet, Françoise, André Derain : le peintre du “trouble moderne”, cat. exp. (Paris, musée d'art moderne de la Ville de Paris, 1994-1995), Paris, Paris-Musées, 1994, n° 141, p. 482, mentionné p. 232, repr. coul. p. 233 mentionné p. 52
-
Georgel, Pierre ; Labiau, Jean-Pierre, De Renoir à Picasso : chefs d'oeuvre du musée de l'Orangerie, cat. exp. (Montréal ; Fort Worth, 2000-2001), Montréal, Musée des Beaux-Arts, 2000, p. 67, repr. p. 67
-
Monod-Fontaine, Isabelle ; Warming, Rikke ; Aagesen, Dorthe ; , André Derain : an Outsider in French Art, cat. exp. (Copenhague, Statens Museum for Kunst, 2007), Copenhague, Statens Museum for Kunst, 2007, Monod-Fontaine, Warming et Aagesen, 2007, p. 29, repr. coul. fig. 17 p.30
Do you have a question where you have additional knowledge about this work? You can write to us to suggest improvements to the file.
Make a suggestion