La Falaise
This representation of a cliff on the Normandy coast is an unusual motif in Rousseau’s oeuvre, as he rarely left the suburbs of Paris. He probably worked from a reproduction of a painting, possibly Claude Monet’s Falaises à Pourville [Cliffs at Pourville] or Falaise avec bateaux [Cliff and Boats] and Mer Orageuse [The Stormy Sea], also known as La Vague [The Wave], by Gustave Courbet. He might also have taken his inspiration from one of the innumerable paintings of cliffs in Normandy by more obscure artists. Rousseau probably combined several sources, and completely recomposed his painting according to his own idea of this landscape.
Whatever the case, the structure of the rock and his representation of the sea are highly simplified and reduced. He adds fishermen and large sailing boats. Here again, the interest lies in the way in which Rousseau captures the motif. He was inspired by the graphic style of folk imagery. It was his way of following the recommendation he had previously been given by the French painter Jean-Léon Gérôme (1824-1904) to retain his naivety.
Provenance: Paul Guillaume (1929); Domenica Walter
- à partir de 1929, dans la collection Paul Guillaume, Paris
- jusqu'en 1959, dans la collection de Mme Jean Walter, Paris
- 1959, acquis de Mme Jean Walter avec le concours de la Société des Amis du Louvre (arrêté d'approbation de la vente du 21/02/1959)
- musée du Louvre, Paris
- 1977, musée de l'Orangerie, Paris, entrée matérielle
- Exhibition Henri Rousseau - - 1931
- Peintres instinctifs : naissance de l'expressionnisme - Gazette des Beaux-Arts - France, Paris, 1935-1936
- Henri Rousseau - - Etats-Unis, New York, 1951
- De Lusthof der Naïeven - Museum Boijmans Van Beuningen - Pays-Bas, Rotterdam, 1964
- Le Monde des Naïfs - musée national d'art moderne - France, Paris, 1964
- Collection Jean Walter-Paul Guillaume - musée de l'Orangerie - France, Paris, 1966
- Rendez-vous à Dieppe - Brighton Museum & Art Gallery - Royaume-Uni, Brighton, 1992
- Désir de rivage : de Granville à Dieppe - musée des Beaux-Arts - France, Caen, 1994
- Da Rousseau a Ligabue : Naïf ? - Palazzo Bricherasio - Italie, Turin, 2002
- Henri Rousseau. Archaic Naiveté - Palazzo Ducale - Italie, Venise, 2015
- Le Douanier Rousseau. L'innocence archaïque. - musée d'Orsay - France, Paris, 2016
- Celnik Douanier Rousseau. Painter's Paradise Lost - galerie nationale de Prague - Palais Kinskych - Tchèque, République, Prague, 2016-2017
-
Anonyme, Album, [s.n.], *vu [crayon] *543 [crayon] 1895 ? Henri Rousseau 0m35 x 0m21 [crayon] "La Barque devant la falaise" - Reproduit les Arts à Paris n°16 - Janvier 1929 - Expositi
-
Walter, Domenica, Classeur Domenica Walter, [s.n.], Fol. 45 recto 804 Marine 35 x 22 LOU avec point bleu souligné en vert Photo collée
-
Walter, Domenica, Classeur, [s.n.], Fol. 45 recto 804 Marine 35 x 22 LOU avec point bleu souligné en vert Photo collée 2
-
Les Arts à Paris : actualités critiques et littéraires des arts et de la curiosité, [s.n.], 1929, repr. p. 23 ["La Barque"]
-
Fels, Florent, Formes, En marge de l'exposition Rousseau à la Marie Harriman Gallery, à New York, [s.n.], 1931, repr. n.p. ["La barque devant la falaise", "Coll. Paul Guillaume"]
-
Catton Rich, Daniel, Henri Rousseau, New York, [s.n.], 1946, mentionné p. 49 ["Boat by a cliff", "Collection Paul Guillaume"]
-
Duca, Lo, Henri Rousseau, dit le Douanier, Paris, Editions du Chêne, 1951, repr. pl. VI ["La Falaise", "Collection privée, Paris"]
-
Bouret, Jean, Henri Rousseau, Neuchâtel, Ides et Calendes, 1961, n° 92, p. 255, repr. p. 192 ["La falaise", "Paris Mme Jean Walter"]
-
Collection Jean Walter-Paul Guillaume, Paris, Réunion des musées nationaux, 1966, n° 46, repr. n. p.
-
Lemoyne de Forges, Marie-Thérèse ; Allemand, Geneviève ; Bundorf, Michèle, Collection Jean Walter-Paul-Guillaume : catalogue, Paris, Réunion des musées nationaux, 1966, mentionné p. 57
-
Certigny, Henry, La Vérité sur le douanier Rousseau : le conseil municipal de Paris et les artistes indépendants, Lausanne, La Bibliothèque des arts, 1971, p. 92-93
-
Jakovsky, Anatole, Médecine de France , Vol. MCMLXXI, n° 218, . "Le Douanier Rousseau savait-il peindre ?", [s.n.], 1971, p. 28, repr.
-
Keay, Carolyn, Henri Rousseau, le Douanier, Londres, Academy editions,, 1976, mentionné p. 123 et mentionné p. 179, repr. fig. 12 p. 123
-
Elgar, Frank, Rousseau [Coll. les Maitres de l’art], Paris, Fernand Hazan, 1980, repr. coul. pl. 21
-
Le Pichon, Yann, Le Monde du Douanier Rousseau, Paris, Robert Laffont, 1981, p. 122 et mentionné p. 283, repr. coul.
-
Vallier, Dora, Tout l'oeuvre peint de Henri Rousseau, Paris, Flammarion, 1982, n° V4, p. 124, repr. ["La Falaise", "Paris, Musées nationaux, collection Jean Walter-Paul Guillaume"]
-
Certigny, Henry, Le Douanier Rousseau en son temps : biographie et catalogue raisonné, Tokyo, Bunkazai Kenkyujyuo Co, 1984, n° 116, t. I, p. 232, repr. p. 233 ["La Falaise", "Premier propriétaire inconnu. Entra dans la collection Paul Guillaume avant janvier 1929. Walter-Guillaume ;
-
Hoog, Michel ; Certigny, Henry ; Abadie, Daniel ; , Le Douanier Rousseau, [s.n.], 1984, p. 28, repr. coul.
-
Hoog, Michel ; Guicharnaud, Hélène ; Giraudon, Colette, Musée de l’Orangerie : catalogue de la collection Jean Walter et Paul Guillaume, 3ème éd. revue et mise à jour [1ère éd. 1984], Paris, Réunion des musées nationaux, 1990, n° 105, p. 234, repr. coul. p. 235 (La Falaise)
-
Von der Weid, Jean-Noël, Musée de l’Orangerie : guide de visite, Artlys, 2006, repr. coul. p. 30
-
Exhibition Henri Rousseau, cat. exp. (New York, Marie Harriman, 1931), [s.n.], 1931, n° 2 (cat. n.p. ["Boat with Cliffs"])
-
Henri Rousseau, cat. exp. (Bâle, Kunsthalle, 1933), Bâle, [s.n.], 1933, n° 12 (cat. p. 8 ["La falaise", "Bes. : Paul Guillaume, Paris"])
-
Peintres instinctifs : naissance de l'expressionnisme, cat. exp. (Paris, exposition de "Beaux-Arts" et de "La Gazette des Beaux-Arts", 1935-1936), [s.n.], 1935, n° 128, cat. n.p.
-
XXVe Biennale de Venise, cat. exp. (Venise, Palais central, 1950), [s.n.], 1950, n° 21, cat. p. 242
-
Henri Rousseau, cat. exp. (New York, Sidney Janis, 1951), [s.n.], 1951, n° 7, cat. n.p.
-
Lusthof der Naïeven, cat. exp. (Rotterdam ; Paris, 1964), [s.n.], 1964, n° 7 (cat. n.p., repr. n.p.)
-
Bihalji-Merin, Oto, Le monde des naïfs, cat. exp. (Rotterdam ; Paris, 1964), Paris, Musée national d’art moderne, 1964, n° 7, n.p., repr. n.p.
-
Willett, John ; Gruetzner Robins, Anna ; Bowness, Sophie, Rendez-vous à Dieppe : the Dieppe Connection : the town and its Artists from Turner to Braque, cat. exp. (Brighton, Brighton Museum and Art Gallery, 1992), Brighton, The Herbert Press, 1992, n° 61, p. 74
-
Tapié, Alain, Désir de Rivage : De Granville à Dieppe : le littoral normand vu par les peintres entre 1820 et 1945, cat. exp. (Caen ; Paris, 1994-1995), Caen, Musée des Beaux-Arts, 1994, s.n., p. 201, repr. coul. p. 164-165
-
Zanasi, Giulia, Da Rousseau à Ligabue : naïf ?, cat. exp. (Turin, Palazzo Bricherasio, 2002), Milan, Electa, 2002, s.n., repr. coul. p. 46
-
(dir.) Belli, Gabriella ; Cogeval, Guy, Le Douanier Rousseau. L'innocence archaïque, cat. exp. (Paris, musée d'Orsay, 22 mars-17 juillet 2016), Paris, Hazan, 2016, n° 57, pl. coul. p. 181
Do you have a question where you have additional knowledge about this work? You can write to us to suggest improvements to the file.
Make a suggestion