Baigneuse aux cheveux longs

Set in an indeterminate, timeless natural landscape, this nude bather comes out of the water gently drawing white drapery across her chest. Her loose golden hair echoes the imperceptible movement of the vegetation in the background, making the entire scene shimmer and undulate. The soft roundness of her face also seems to harmonise perfectly with the flesh and curves of her body.
Mallarmé wrote about Renoir’s painting:
"…………paints Monsieur Renoir,
Who, in front of a shoulder that's nude,
Feels something other than blue."
These lines highlight the sensuality that was typical of this mature period of the painter’s career, known as his “pearly period” because of the vibrant, luminous skin tones he produced at this time. Here, Renoir transposes a nude model into a timeless earthly paradise. There are other Bathers that resemble the version in the Musée de l’Orangerie in Paris. The 1895 Bather in the Philadelphia Barnes Foundation is almost identical except for the framing, offering a more extensive view of the clothes on the riverbank, and the hair covering some of her facial features. A few years later, when Renoir was experimenting with sculpture, he once again picked up, this time in three-dimensional form, the same movement of the bather drawing the drapery towards her. Before being acquired by Paul Guillaume, this work was owned by the famous art dealer Paul Durand-Ruel (1831-1922).
Provenance: Durand-Ruel (purchase to Renoir the 18 november 1896); O. Schmitz (purchase the 17 november 1911); Paul Guillaume (?); Domenica Walter
Resume
Complementary informations
History - Provenance
- entre 1896 et 1911, galerie Durand-Ruel, Paris (18/11/1896 - 17/11/1911)
- à partir de 1911, dans la collection O. Schmitz (17/11/1911)
- collection Paul Guillaume, Paris ?
- jusqu'en 1963, dans la collection de Mme Jean Walter, Paris
- 1963, acquis de Mme Jean Walter avec le concours de la Société des Amis du Louvre (arrêté d'approbation de la vente du 28/12/1963)
- musée du Louvre, Paris
- 1977, musée de l'Orangerie, Paris, entrée matérielle
Mostre
- Collection Jean Walter-Paul Guillaume - musée de l'Orangerie - France, Paris, 1966
- Impressionnistes et post-impressionnistes des musées français de Manet à Matisse - pinacothèque nationale – musée Alexandre Soutzo - 1980
- Impressionnisme - fondation Anne et Albert Prouvost - France, Marcq-en-Baroeul, 1980-1981
- Impressionnistes et Post-Impressionnistes des musées français : de Manet à Matisse - musée national de Géorgie - Géorgie, Tbilissi, 1981
- Impressionnistes et Post-Impressionnistes des musées français : de Manet à Matisse - musée de l'Ermitage - Russie, Fédération de, Saint-Pétersbourg, 1981
- Renoir : un quadro per un movimento - Palazzo delle Albere - Italie, Trente, 1982
- Renoir - Hayward Gallery - Royaume-Uni, Londres, 1985
- Renoir - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 1985
- Renoir - Museum of Fine Arts - Etats-Unis, Boston, 1985-1986
- Premier Salon international des musées et des expositions - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 1988
- World Impressionism and Pleinairism - Grand Magasin Matsuzakaya - Japon, Nagoya, 1991
- Chefs-d'oeuvres du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume - Bunkamura Museum of Art - Japon, Tokyo, 1998-1999
- Chefs-d'oeuvres du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume - City Art Museum - Japon, Nagoya, 1999
- Chefs-d'oeuvres du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume - Prefectural Art Museum - Japon, Hiroshima, 1999
- Chefs-d'oeuvres du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume - Niigata City Art Museum - Japon, Niigata, 1999
- Chefs-d'oeuvres du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume - National Museum of Modern Art - Japon, Kyoto, 1999
- Chefs-d'oeuvre du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume - Taïpei Fine Arts Museum - Taïwan, Province de Chine, Taïpei, 1999-2000
- Chefs-d'oeuvre du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume - Kaohsiung Museum of Fine Arts - Taïwan, Province de Chine, Kaohsiung, 2000
- De Renoir à Picasso : chefs-d'oeuvre du musée de l'Orangerie - musée des beaux-arts - Canada, Montréal, 2000
- De Renoir à Picasso : chefs-d'oeuvre du musée de l'Orangerie - Kimbell Art Museum - Etats-Unis, Fort Worth, 2000-2001
- Renoir to Picasso : Masterpieces from the Musée de l'Orangerie - Queensland Art Gallery - Australie, Brisbane, 2001
- Renoir to Picasso : Masterpieces from the Musée de l'Orangerie - Art Gallery of New South Wales - Australie, Sydney, 2001
- Renoir to Picasso : Masterpieces from the Musée de l'Orangerie - National Gallery of Victoria - Australie, Melbourne, 2001
- De Renoir a Picasso : Obres mestres del Musée de l'Orangerie, Paris - CaixaForum - Espagne, Barcelone, 2002
- Cézanne et Renoir : chefs d'oeuvre du musée de l'Orangerie - Accademia di belle arti G. Carrara - Italie, Bergame, 2005
- Renoir au XXe siècle - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 2009-2010
- Renoir in the 20th Century - Los Angeles County Museum of Art - Etats-Unis, Los Angeles, 2010
- Late Renoir - Philadelphia Museum of Art - Etats-Unis, Philadelphie, 2010
- Revoir Renoir - fondation Pierre Gianadda - Suisse, Martigny, 2014
- Rubens and His Legacy. Van Dyck to Cézanne - Royal Academy of Arts - Royaume-Uni, Londres, 2015
- Charles Gleyre (1806-1874). Le romantique repenti - musée d'Orsay - France, Paris, 2016
Sorgenti
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Walter, Domenica, Classeur, [s.n.], Fol. 50 recto 857 Baigneuse 82 x 65 LOU avec point bleu et rouge souligné en vert Photo collée
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Régnier, Henri de, Renoir, peintre du nu, Paris, Bernheim-Jeune, 1923, n.p., repr. n.p
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Dormoy, Marie, L' Amour de l’art, La collection Schmitz à Dresde, [s.n.], 1926, p. 342, repr. p. 341 ["Baigneuse", "Collection Schmitz, Dresde Cl. Durand-Ruel"]
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Grohmann, Will, Der Cicerone, Die Kunst der Gegenwart auf der Internationalen Kunstausstellung, [s.n.], 1926, repr. p. 386 ["Badende", "Mit Genehmigung der D. A. A. (Galerie Flechtheim)"]
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Waldmann, Emil, Die Kunst des Realismus und des Impressionismus in 19. Jahrhundert, Berlin, [s.n.], 1927, p. 94, repr. p. 450 ["Badenes Mädchen", "Privatbesitz"]
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Meier-Graefe, Julius, Renoir, [s.n.], 1929, n° 276, repr. p. 322 ["Badende", "Sammlung Familie Renoir Photo Galerie Flechtheim, Berlin"]
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The Oscar Schmitz Collection. Masterpieces of French Painting of the Nineteenth Century, Wildenstein, 1936, n° 54, repr. pl. 54 ["Woman bathing", "Acquis par Oscar Schmitz en 1911"]
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Collection Jean Walter-Paul Guillaume, Paris, Réunion des musées nationaux, 1966, n°26, repr. n. p.
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Lemoyne de Forges, Marie-Thérèse ; Allemand, Geneviève ; Bundorf, Michèle, Collection Jean Walter-Paul-Guillaume : catalogue, Paris, Réunion des musées nationaux, 1966, n° 26, p. 61, repr. p. 60
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Leymarie, Jean, Renoir, Fernand Hazan, 1978, repr. coul. pl. n° 69
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Monneret, Sophie, Connaissance des arts , n° 399, "Voir l’univers avec le regard d’un autre", [s.n.], 1985, p. 70, repr.
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Haddad, Michèle, La Divine et l’impure : le nu au XIXe, Paris, Jaguar, 1990, mentionné p. 187, repr. p. 56
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