L'Etreinte
It was during a visit to Barcelona that Picasso produced the large pastel in the Musée de l’Orangerie entitled The Embrace. With dimensions not usually seen in Picasso’s pastels, it depicts a nude man and woman embracing in a bedroom painted in shades of blue and pink. Although we cannot distinguish the faces of these two figures, it is evident that the woman is expecting a child. This very tender scene is not, however, free from the deep melancholy that runs through the whole of Picasso’s Blue Period, which started in 1901. Picasso is said to have remarked of The Embrace: "What I want is that my picture should evoke nothing but emotion." The embrace is a recurrent theme in Picasso’s work from 1900 on, particularly in scenes of life in Montmartre. It is one of the major pieces in the Walter-Guillaume collection. The dealer and collector Paul Guillaume acquired it in 1930, the work having previously belonged to the famous art dealer Ambroise Vollard (1866-1939). We also know of drafts for this composition produced in the same year, rapid sketches now in the Musée National Picasso (MP 849-851), and of two similar compositions in stumped graphite pencil (MP 474), as well as a gouache on paper in a private collection. The theme of the embrace was a major inspiration for artists throughout Europe at the turn of the century. It can be seen in the work of Gustav Klimt (1862-1918), Edvard Munch (1863-1944) and Théophile Alexandre Steinlen, among others.
Provenance: Ambroise Vollard, Paris; Paul Guillaume (1930); Domenica Walter
(1) Pierre Cabanne, Le siècle de Picasso, Denoël, Paris, 1979, vol.1, p. 171
- collection Ambroise Vollard, Paris
- collection Paul Guillaume, Paris
- jusqu'en 1959, dans la collection de Mme Jean Walter, Paris
- 1959, acquis de Mme Jean Walter avec le concours de la Société des Amis du Louvre (arrêté d'approbation de la vente du 21/02/1959)
- musée du Louvre, Paris
- musée de l'Orangerie, Paris
- Matisse et Picasso - galerie Paul Guillaume, Paris - 1918
- Picasso - galerie Georges Petit - France, Paris, 1932
- Les sources du XXème siècle - les arts en Europe de 1884 à 1914 - musée national d'art moderne - 1960-1961
- Collection Jean Walter-Paul Guillaume - musée de l'Orangerie - France, Paris, 1966
- Renoir au XXe siècle - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 2009-2010
- Renoir in the 20th Century - Los Angeles County Museum of Art - Etats-Unis, Los Angeles, 2010
- Late Renoir - Philadelphia Museum of Art - Etats-Unis, Philadelphie, 2010
- Les visages et les corps - musée du Louvre - France, Paris, 2010-2011
- L'Espagne entre deux siècles de Zuloaga à Picasso - musée de l'Orangerie - France, Paris, 2011-2012
- Picasso. Bleu et rose - musée d'Orsay - France, Paris, 2018-2019
- Picasso - Rodin - musée Rodin - France, Paris, 2021, cat.183
-
Anonyme, Album, [s.n.], *6 [crayon] Picasso "Sorrow" (Douleur) 1903 0m98 x 0m59 [crayon] Reproduit Les Arts à Paris, n°17, Mai 1930 Reproduit "Picasso" par Henri Mahaut, p.4 Reproduit
-
Walter, Domenica, Classeur Domenica Walter, [s.n.], Fol. 32 verso 529 L'Etreinte 98 x 57 LOU avec point bleu souligné en vert 1er lot Photo collée Lo
-
Walter, Domenica, Classeur, [s.n.], Fol. 32 verso 529 L'Etreinte 98 x 57 LOU avec point bleu souligné en vert 1er lot Photo collée 6 Lo
-
Zervos, Christian, Cahiers d'art, Picasso, oeuvres inédites anciennes, [s.n.], 1928, repr. p. 216 ["Coll. A. Vollard"]
-
Les Arts à Paris : actualités critiques et littéraires des arts et de la curiosité, [s.n.], 1930, repr. p. 6 ["La Joie pure", "Collection Paul Guillaume"]
-
Mahaut, Henri, Picasso, Paris, Crès, 1930, repr. pl. 4 ["La Joie pure", "photographie Paul Guillaume"]
-
Cassou, Jean, Picasso, Paris, Braun, 1937, s.n., repr. pl. 15 ["La joie pure", "Photo : Paul Guillaume"]
-
Jakovsky, Anatole, Arts de France, n° 6, Midis avec Picasso, [s.n.], 1946, repr. p. 10 ["Le couple"]
-
Lassaigne, Jacques, Cent chefs-d'oeuvre des peintres de l'Ecole de Paris, Paris, Galerie Charpentier, 1947, repr. p. 146 ["Douleur", "Collection particulière"]
-
Merli, Joan, Picasso, Buenos Aires, Editorial Poseidon, 1948, repr. pl. 79 ["El abrazo", "Coleccion Ambroise Vollard, Paris"]
-
Lassaigne, Jacques, Picasso, Paris, Somogy, 1949, n° 10, repr. ["L' Etreinte", "Photos galerie Charpentier"]
-
Cirici-Pellicer, Alexandre, Picasso avant Picasso, Genève, Pierre Cailler, 1950, p. 123, repr. n.p. n° 170 ["L' Embrassement", "Paris, collection Paul Guillaume"]
-
Elgar, Frank ; Maillard, Robert, Picasso, Paris, Fernand Hazan, 1955, p. 27, repr. n.p. ["L' Etreinte"]
-
Vallentin, Antonina, Pablo Picasso, Paris, Albin Michel, 1957, p. 86 ["L' Etreinte", "ancienne collection Paul Guillaume"]
-
Blunt, Anthony ; Pool, Phoebe, Picasso, The Formative Years. A Study of his sources, Londres, Studio Books, 1962, n° 85-90, repr. fig. 89 (Two lovers embracing)
-
Collection Jean Walter-Paul Guillaume, Paris, Réunion des musées nationaux, 1966, n° 92, repr. n. p.
-
Cabanne, Pierre, La Galerie des arts , n° 34, . Picasso, [s.n.], 1966, repr. coul. p. 16
-
Cabanne, Pierre, Picasso, Paris, Bordas, 1966, p. 7,8, repr. coul. 7
-
Lemoyne de Forges, Marie-Thérèse ; Allemand, Geneviève ; Bundorf, Michèle, Collection Jean Walter-Paul-Guillaume : catalogue, Paris, Réunion des musées nationaux, 1966, n° 92, p. 195, repr. p. 194
-
Schurr, Gérald, La Galerie des Arts, n°36, La collection Paul Guillaume-Jean Walter. Un investissement unique, [s.n.], 1966, n° 3, p. 52, repr. p. 53
-
Guichard-Meili, Jean, Picasso : de Barcelone à l’époque rose, Paris, Fernand Hazan, 1967, n.p., repr. coul. pl. 6
-
Fermigier, André, Picasso, Paris, Le Livre de Poche, 1969, p. 36-37 et mentionné p. 392, repr. fig. 20
-
Leymarie, Jean, Picasso dans les musées sovietiques, Paris, Editions de la Réunion des Musées nationaux, 1971, mentionné p. [2]
-
Porzio, Domenico ; Valsecchi., Marco, Connaître Picasso : l’aventure de l’homme et le génie de l’artiste, Paris, Hachette Litterature, 1973, p. 109, repr. coul.
-
Elgar, Frank, Picasso ,, Paris, Fernand Hazan, 1974, n° 12, n.p., repr. coul.
-
Penrose, Roland ; Golding, John, Picasso 1881/1973, Barcelone, Gustavo Gili, 1974, Penrose et Golding, 1974, p. 21-24, repr. p. 21 (El Abrazo)
-
Cabanne, Pierre, Pierre Cabanne. Le Siècle de Picasso , t. 1, Paris, Denoël, 1975, mentionné p. 152, 171, 172, repr. n.p.
-
Clay, Jean, De l’Impressionnisme à l’art moderne, Paris, Hachette Réalités, 1975, p. 132, repr. coul.
-
Hilton, Timothy, Picasso, New York, Thames and Hudson, 1975, p. 38, 277, repr. coul. pl. 23 p. 40
-
Zervos, Christian, Pablo Picasso, Paris, Cahiers d'art, 1978, n° 161, vol. I (1957), repr. p. ["L' Etreinte", "Anc. coll. Paul Guillaume, Paris"]
-
Daix, Pierre ; Lecaldano, Paolo ; Moravia, Alberto, Tout l'oeuvre peint de Picasso : périodes bleue et rose, Paris, Flammarion, 1980, n° 88, p. 94, repr. p. 94 ["L' Etreinte", "Vollard, Paris ; Guillaume, Paris ; Walter, Paris; Musées nationaux, collection Walter-Guillaume, Paris"]
-
Glaesemer, Jürgen ; McCully, Marilyn, . Der Junge Picasso : Frühwerk und blaue Periode, Berne, Kunstmuseum Bern, 1984, p. 67, repr.
-
Daix, Pierre ; Boudaille, Georges ; Rosselet, Jean, Picasso 1900-1906 : catalogue raisonné de l'oeuvre peint, Neuchâtel, Ides et Calendes, 1988, n° IX. 12 cat. IX.Barcelone, 1903, p. 222, repr. ["L' Etreinte", "localisation d'origine : Barcelone, 1903 Ambroise Vollard, Paris ; Paul Guillaume, Paris ; Mm
-
Hoog, Michel ; Guicharnaud, Hélène ; Giraudon, Colette, Musée de l’Orangerie : catalogue de la collection Jean Walter et Paul Guillaume, 3ème éd. revue et mise à jour [1ère éd. 1984], Paris, Réunion des musées nationaux, 1990, n° 66, p. 152, repr. coul. p. 153
-
Lucie-Smith, Edward, La Sexualité dans l'art occidental, Paris, Thames et Hudson, 1991, mentionné p. 152, repr. p. 153
-
Segui, Shinichi, Musée Picasso vol. 1, Tokyo, Shueisha, 1991, n° 18, p. 140, mentionné n. p, repr. coul. n ° 18
-
Robert, Paul ; Rey, Alain, Le Petit Robert 2 : dictionnaire universel des noms propres ,, Paris, Le Robert, 1993, mentionné p. 1416
-
Palau i Fabre, Josep, Picasso vivant (1881-1907): enfance et première jeunesse d’un démiurge; 2e éd. en français, Cologne, Konemann, 1998, n° 856, p. 540, repr. p. 333 ["El abrazo", "Musée de l'Orangerie, Paris, coleccion JeanWalter-Paul Guillaume, Paris"]
-
Von der Weid, Jean-Noël, Musée de l’Orangerie : guide de visite, Artlys, 2006, mentionné p. 56, repr. coul
-
Mendoza, Cristina ; Ocana, Maria Teresa, Invitados de honor : exposicion conmemorativa del 75 aniversario del MNAC, Barcelone, Museu Nacional d'Art de Catalunya, 2009, p. 296-299, repr. coul. p. 297
-
Apolinnaire, Guillaume (pref.), Matisse et Picasso, cat. exp. (Paris, Paul Guillaume, du 23 janvier au 15 février 1918), Paris, [s.n.], 1918, n° 25 [Identification de l'oeuvre douteuse] (cat. n.p. ["Les amants enlacés"])
-
Picasso, cat. exp. (Paris, Georges Petit, 1932), Paris, [s.n.], 1932, n° 35 (cat. p. 20 ["Douleur", "p. 75: Cette exposition a été organisée grâce au concours de... Monsieur Paul Guillaume, Paris"])
-
Cent Chefs-d'oeuvre des peintres de l'École de Paris, cat. exp. (Paris, Charpentier, 1946), [s.n.], 1946, n° 66 (cat. n.p. ["Douleur"])
-
Autour de 1900, cat. exp. (Paris, Charpentier, 1950), [s.n.], 1950, n° 135, cat. n.p. ["Le couple"]
-
Cassou, Jean (dir.) ; Châtelet, Albert (dir.) ; Pevsner, Nicolas ; Langui, E, Les sources du XXe siècle : les arts en Europe de 1884 à 1914, cat. exp. (Paris, musée national d'art moderne, du 04/11/1960 au 23/01/1961), Paris, musée national d'art moderne, 1960, n° 551, cat. p. 185
-
Leymarie, Jean ; Cacan, Adeline, Hommage à Pablo Picasso, cat. exp. (Paris, Grand Palais ; Petit Palais, 1966-1967), Paris, Musées Nationaux, 1966, n° 16, n.p., repr. n.p.
-
Picasso, cat. exp. (Amsterdam, Stedelijk Museum, 1967), [s.n.], 1967, n° 5 (cat. n.p., repr. n.p.)
-
McCully, Marilyn ; Staller, Natasha ; Lubar, Robert S., Picasso : the Early Years, 1892-1906, cat. exp. (Washington ; Boston, 1997-1998), Washington, National Gallery of Art, 1997, p. 292, repr. coul. fig. 5, p. 292
-
Les visages et les corps, cat. exp. (Paris, musée du Louvre, 2010-11), Paris, [s.n.], 2010, s.n. (cat. p. 211 et mentionné p. 114, repr. coul. p. 87)
-
Bezzola, Tobia, Picasso : His First Museum Exhibition, cat. exp. (Zürich, Kunsthaus Zürich, 2010), Zurich, Kunsthaus Zürich, 2010, Adhémar, 1966, mentionné p. 26, repr.
-
Vial, Marie-Paule [sous la direction de] ; Jimenez Burillo, Pablo ; Lobstein, Dominique ; Mathias, Annabelle, L'Espagne entre deux siècles de Zuolaga à Picasso, cat. exp. (Paris, musée de l'Orangerie, 7 octobre 2011-9 janvier 2012), Paris, Musée d'Orsay / RMN, 2011, n° 63 (cat. p. [130], repr. coul.)
-
Serrano, Véronique (sous la direction de), Le Nu de Gauguin à Bonnard : Eve, icône de la modernité (cat exp. : Le Cannet, Musée Bonnard, 6 juillet-3 novembre 2013), Milan, SilvanaEditoriale, 2013, p.37 fig. coul.19
-
Le Bon, Laurent, Picasso, bleu et rose, cat. exp. (Paris, Musée d'Orsay, 18 septembre 2018-6 janvier 2019 ; Bâle, Fondation Beyeler, 3 février-26 mai 2019), Paris, [s.n.], 2018, n° 141, pl. coul. p. [177], notice p. 363
-
Picasso, bleu et rose, cat. exp. (Paris, Musée d'Orsay, 18 septembre 2018-6 janvier 2019 ; Bâle, Fondation Beyeler, 3 février-26 mai 2019), Vanves, Paris : Musée d'Orsay / Vanves : Hazan, 2019, n° 141, pl. coul. p. 177, notice p. 363
-
Salmon, Dimitri, Les Louvre de Pablo Picasso, cat. exp., (Lens, musée du Louvre-Lens, du 13 octobre 2021 au 21 janvier 2022), Paris, Liénart, 2021, fig. 3, pp. 178-189 (reprod. coul.)
Do you have a question where you have additional knowledge about this work? You can write to us to suggest improvements to the file.
Make a suggestion