Arlequin à la guitare
Here Derain has painted a life-size Harlequin, a character from the Italian Commedia dell’arte, characterised by his colourful chequered costume and bicorn hat. He is represented against a very neutral background of green and ochre. The Spanish painter Salvado, who worked for Derain and Pablo Picasso (1881-1973) posed for the character, as he did for the two figures in another of Derain's paintings, Arlequin et Pierrot [Harlequin and Pierrot], ordered by Paul Guillaume and also conserved at the Musée de l'Orangerie.
The young man is holding a guitar resting on his left leg. He seems to be listening to the sound of the chords he is playing. His gaze turned away from the viewer and his emotionless expression also impart a certain melancholy to the painting. The very timeless landscape free of any landmarks distances the Harlequin from reality and gives him a dreamy appearance. The tension between his body that is ready to dance and the instrument he would like to play is a creative discovery of Derain's. The impression of strangeness is accentuated at last by the two effects of bright light on the collar and the bright socks. Starting in 1931 this painting illustrated a book dedicated to Derain. Paul Guillaume must have liked this theme of saltimbanques, or travelling circus performers, as he acquired works by Picasso on this theme between 1905 and 1906, works he later sold, then the two Derain paintings from the Musée de l'Orangerie, conserved by Domenica.
Provenance: Paul Guillaume en 1929; Domenica Walter
- à partir de 1929, dans la collection Paul Guillaume, Paris
- jusqu'en 1959, dans la collection de Mme Jean Walter, Paris
- 1959, acquis de Mme Jean Walter avec le concours de la Société des Amis du Louvre (arrêté d'approbation de la vente du 21/02/1959)
- musée du Louvre, Paris
- musée de l'Orangerie, Paris
- Collection particulière de M. Paul Guillaume - galerie Bernheim-Jeune - France, Paris, 1929-1905
- Ten important Paintings by XX Century French Masters - The Valentine Gallery - Etats-Unis, New York, 1936-1949
- Derain - musée Cantini - France, Marseille, 1964
- André Derain (1880-1954) - Hirschl & Adler Galleries - Etats-Unis, New York, 1964
- Collection Jean Walter-Paul Guillaume - musée de l'Orangerie - France, Paris, 1966
- Derain - Villa Médicis - Italie, Rome, 1976-1977
- André Derain - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 1977
- Impressionnistes et post-impressionnistes des musées français de Manet à Matisse - pinacothèque nationale – musée Alexandre Soutzo - 1980
- Pierrot : Melancholie und Maske - Haus der Kunst - 1995
- André Derain : an Outsider in French Art - Statens museum for Kunst - Danemark, Copenhague, 2007
- Il fascino e il mito dell'Italia dal Cinquecento al Contemporaneo - Villa Reale - Italie, Monza, 2015
- Christian Dior, Couturier du Rêve - musée des Arts décoratifs - France, Paris, 2017-2018
- Derain / Balthus / Giacometti, La « griffe sombre » - Fundación Mapfre - Espagne, Madrid, 2018
-
Le Petit Journal des grandes expositions, Derain, [s.n.], repr. p. [3]
-
Anonyme, Album, [s.n.], *vu [crayon] *O [crayon] *42 [crayon] 1m90 x 0m95 L'Arlequin à la guitare [encre bleue] 42 [bleu] A figuré à l'exposition Collection Paul Guillaume, 1929, gal
-
Walter, Domenica, Classeur Domenica Walter, [s.n.], Fol. 15 recto 205 Grand Arlequin à la mandoline 95 x 190 LOU avec point bleu souligné en vert et bleu Photo collée 24 [barré]
-
Walter, Domenica, Classeur, [s.n.], Fol. 15 recto 205 Grand Arlequin à la mandoline 95 x 190 LOU avec point bleu souligné en vert et bleu Photo collée 24 [barré]
-
George, Waldemar, La Grande Peinture contemporaine à la collection Paul Guillaume, Paris, Ed. des Arts à Paris, 1929, repr. p. 33 ["Arlequin à la guitare", "collection Paul Guillaume"]
-
Basler, Adolphe, Derain, Paris, G. Crès, 1931, repr. en couverture
-
Morsell, Mary, The Art News, French Masters of XXth Century in Valentine Show, [s.n.], 1936, s.n., p. 5, repr. p. 4 ["Arlequin"]
-
Hilaire, Georges, Derain, Genève, Pierre Cailler, 1959, p. 197, repr. pl. 153 ["Grand Arlequin à la mandoline"]
-
Sutton, Denys, André Derain, Londres, Phaidon Press, 1959, p. 155, repr. coul. fig. 64 ["Harlequin with Guitar (Arlequin à la Guitare)", "Collection : Paul Guillaume.; Madame Jean Walter, Paris."]
-
Collection Jean Walter-Paul Guillaume, Paris, Réunion des musées nationaux, 1966, n° 71, repr. n. p.
-
Lemoyne de Forges, Marie-Thérèse ; Allemand, Geneviève ; Bundorf, Michèle, Collection Jean Walter-Paul-Guillaume : catalogue, Paris, Réunion des musées nationaux, 1966, n° 71, p. 151, repr. p. 150
-
Bouret, Jean, Nouvelles littéraires, "Les Papiers du Barnabooth’s club", [s.n.], 1976, p. 13
-
Cabanne, Pierre, André Derain ,réédité en 1994 chez Gallimard coll. Folio essais, Paris, Somogy, 1990, mentionné p. 93
-
Hoog, Michel ; Guicharnaud, Hélène ; Giraudon, Colette, Musée de l’Orangerie : catalogue de la collection Jean Walter et Paul Guillaume, 3ème éd. revue et mise à jour [1ère éd. 1984], Paris, Réunion des musées nationaux, 1990, n° 23, p. 60, repr. coul. p. 61 (Arlequin à la guitare)
-
Kellermann, Michel, André Derain : catalogue raisonné de l'oeuvre peint, Paris, Galerie Schmit, 1992, n° 944, t. II (1915-1934), p. 159, repr. ["Arlequin à la guitare", "Paul Guillaume (Paris) Mme Jean Walter (Paris) Musée de l'Orangerie (Paris) (Donation Walter
-
Bréon, Emmanuel, L' Art des années trente, Paris, Somogy, 1996, Bréon, 1996, p. 31 et mentionné p. 157, repr. coul. p. 31
-
Vial, Marie-Paule ; Vial, Marie-Paule, Derain, Paris Paris, Skira Flammarion, 2012, p. 12, repr. coul. p. 13, 33, mentionné p. 32
-
Obras Maestras del Musée de l'Orangerie, Mexico, Museo Dolores Olmedo, 2013, Cat. 5, p. 68, pl. coul. p. 69
-
Collection particulière de M. Paul Guillaume, cat. exp. (Paris, Bernheim-Jeune, 1929), [s.n.], 1929, s.n. (sans cat.)
-
Ten important Paintings by XX Century French Masters, cat. exp. (New York, Valentine, 1936)), [s.n.], 1936, n° 7 (cat. n.p. ["Arlequin"])
-
Cinquante tableaux importants de André Derain, cat. exp. (Paris, Charpentier, 1955), [s.n.], 1955, n° 23, repr. pl. 23 ["Grand Arlequin à la mandoline", "190 x 95"]
-
Derain : 30 tableaux d'une collection privée, cat. exp. (1958, Paris, Aimé Maeght, 1958), [s.n.], 1958, n° 4, cat. p. 8
-
Derain, cat. exp. (Marseille, Musée Cantini, 1964), Marseille, [s.n.], 1964, n° 43 (cat. n.p., repr. n.p. ["Arlequin à la mandoline", "Ancienne collection Paul GuillaumeCollection particulière, Paris", "huile sur toile : 190 x 95 cms, si
-
André Derain (1880-1954), cat. exp. (New York, Hirschl & Adler, 1964), New York, [s.n.], 1964, n° 17 (cat. n.p. ["Arlequin à la Mandoline", "Collection Paul Guillaume, Fondation Jean Walter, Musée du Louvre, Paris"])
-
Derain, cat. exp. (Rome, Villa Médicis, 1976-77), [s.n.], 1976, n° 37 (cat. p. 57-58, repr. p. 104)
-
Leymarie, Jean, André Derain, cat. exp. (Paris, Grand Palais, 1977), Paris, Musées Nationaux, 1977, n° 39, p. 58, repr. n.p.
-
Papastamos, Dimitrios ; Hoog, Michel ; Adhémar, Hélène ; , Impressionnistes et Post-Impressionnistes des musées français : de Manet à Matisse, cat. exp. (Athènes, Pinacothèque nationale, 1980), Athènes, Pinacothèque Nationale, Musée Alexandre Soutzos, 1980, n° 11, p. 85, repr. p. 84, repr. coul. 99
-
Pierrot : Melancholie und Maske, cat. exp. (Munich, Haus der Kunst, 1995), [s.n.], 1995, n° 76 (cat. p. 150, 186, repr. p. 150)
-
Schmied, Wieland ; Baldacci, Paolo ; Clair, Jean, Der kühle Blick : Realismus der zwanziger Jahre, cat. exp. (Münich, Kunsthalle der Hypo-Kulturstiftung, 2001), Munich, Prestel, 2001, s.n., mentionné p. 146, repr. coul. p. 147
-
Monod-Fontaine, Isabelle ; Warming, Rikke ; Aagesen, Dorthe ; , André Derain : an Outsider in French Art, cat. exp. (Copenhague, Statens Museum for Kunst, 2007), Copenhague, Statens Museum for Kunst, 2007, Monod-Fontaine, Warming et Aagesen, 2007, n° 67, p. 169, repr. coul. p. 158
-
Bon Valsassina, Caterina ; Bandera Bistoletti, Sandrina ; Masoero, Ada ; Mazzocca, Fernando ; Daffra, Emanuela, Il fascino e il mito dell’ Italia dal Cinquecento al Contemporeaneo, cat. expo. (Monza, Villa Reale di Monza, du 23 avril au 06 septembre 2015), Milan, Skira, 2015, cat. 12, p. 184 (reprod. coul.) ; p. 203
-
Christian Dior : couturier du rêve, cat. exp. (Paris, Musée des arts décoratifs, 5 juillet 2017-7 janvier 2018), Paris, Musée des arts décoratifs, 2017, pl. coul. n.p.
-
Munck, Jacqueline, Derain, Balthus, Giacometti : una amistad entre artistas, cat. exp. (Paris, musée d'Art moderne de la Ville de Paris, du 01/06/2017 au 29/10/2017 ; Madrid, Fundación Mapfre, du 01/02/2018 au 06/05/2018), Madrid, MAFPRE, 2018, cat. 86, p. 158 (reprod. coul.) ; p. 87
Do you have a question where you have additional knowledge about this work? You can write to us to suggest improvements to the file.
Make a suggestion