Vase paillé, sucrier et pommes
This still life is one of the finest examples of Cézanne’s inventiveness in which he adopts a radical new approach, representing the objects and fruits from an unlikely perspective. Here he chooses coherent composition over realistic depiction, rejecting a plausible representation of the motifs’ form and texture, as well as of their positions in relation to the table. Cézanne even introduces elements that are difficult to identify, such as the vertical line on the right of the vase, and the oblique line on the right (a knife handle?). Similarly, he refrained from erasing his initial traces for the position of the vase. As for the apparently unbalanced plate of fruit, Cézanne included it in several other paintings.
The painter Maurice Denis (1870-1943), a contemporary of the artist and one of his earliest admirers, remarked of Cézanne’s still lifes: "Cézanne's fruits and his unfinished figures are the best example of this working method, which may derive from Chardin (an 18th century French painter renowned for his still lifes): a few square brushstrokes, applied in the form of softly blending colours placed side by side, indicate the rounded shapes; the outline emerges only at the end, like a furious accent, a stroke denoting the essence, which emphasizes and sets off the form that has already been brought out by the gradual shadings of colour...".
Provenance: Paul Guillaume (1927); Domenica Walter
- à partir de 1927, dans la collection Paul Guillaume, Paris
- jusqu'en 1963, dans la collection de Mme Jean Walter, Paris
- 1963, acquis de Mme Jean Walter avec le concours de la Société des Amis du Louvre (arrêté d'approbation de la vente du 28/12/1963)
- musée du Louvre, Paris
- 1977, musée de l'Orangerie, Paris, entrée matérielle
- Collection particulière de M. Paul Guillaume - galerie Bernheim-Jeune - France, Paris, 1929-1905
- L'Impressionnisme - palais des Beaux-Arts - 1935
- Homage to Paul Cezanne (1839-1906) - Wildenstein Gallery - Royaume-Uni, Londres, 1939
- Collection Jean Walter-Paul Guillaume - musée de l'Orangerie - France, Paris, 1966
- Cézanne - National Museum of Western Art - Japon, Tokyo, 1974
- Cézanne - musée Saint-Georges - Belgique, Liège, 1982
- Cézanne - musée Granet - France, Aix-en-Provence, 1982
- L'éclatement de l'Impressionnisme - musée départemental Maurice Denis - France, Saint-Germain-en-Laye, 1982-1983
- De Cézanne à Matisse (Salon d'Automne : art contemporain) - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 1983
- Paul Cézanne - Museo Español de Arte Contemporaneo - Espagne, Madrid, 1984
- Morandi e il suo tempo - Museo d'arte moderna di Bologna - Italie, Bologne, 1985-1986
- Birth and Life of Modernity - National Gallery of Modern Art - Inde, New Delhi, 1989
- Le Cavalier bleu - Kunstmuseum Bern - Suisse, Berne, 1989-1987
- Chefs-d'oeuvres du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume - Bunkamura Museum of Art - Japon, Tokyo, 1998-1999
- Chefs-d'oeuvres du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume - City Art Museum - Japon, Nagoya, 1999
- Chefs-d'oeuvres du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume - Prefectural Art Museum - Japon, Hiroshima, 1999
- Chefs-d'oeuvres du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume - Niigata City Art Museum - Japon, Niigata, 1999
- Chefs-d'oeuvres du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume - National Museum of Modern Art - Japon, Kyoto, 1999
- Chefs-d'oeuvre du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume - Taïpei Fine Arts Museum - Taïwan, Province de Chine, Taïpei, 1999-2000
- Chefs-d'oeuvre du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume - Kaohsiung Museum of Fine Arts - Taïwan, Province de Chine, Kaohsiung, 2000
- De Renoir à Picasso : chefs-d'oeuvre du musée de l'Orangerie - musée des beaux-arts - Canada, Montréal, 2000
- De Renoir à Picasso : chefs-d'oeuvre du musée de l'Orangerie - Kimbell Art Museum - Etats-Unis, Fort Worth, 2000-2001
- Renoir to Picasso : Masterpieces from the Musée de l'Orangerie - Queensland Art Gallery - Australie, Brisbane, 2001
- Renoir to Picasso : Masterpieces from the Musée de l'Orangerie - Art Gallery of New South Wales - Australie, Sydney, 2001
- Renoir to Picasso : Masterpieces from the Musée de l'Orangerie - National Gallery of Victoria - Australie, Melbourne, 2001
- De Renoir a Picasso : Obres mestres del Musée de l'Orangerie, Paris - CaixaForum - Espagne, Barcelone, 2002
- Cézanne : quatorze chefs d'oeuvre du musée d' l'Orangerie - musée de Peinture et de Sculpture - France, Grenoble, 2003-2004
- Cézanne et Renoir : chefs d'oeuvre du musée de l'Orangerie - Accademia di belle arti G. Carrara - Italie, Bergame, 2005
- Cézanne, Picasso, Mondriaan. In nieuw perspectief - Gemeentemuseum - 2009-2010
- Cézanne. Paris-Provence - National Art Center - Japon, Tokyo, 2012
- Obras Maestras del Musée de l’Orangerie - Museo Dolores Olmedo - Mexique, Mexico, 2013-2014
- O triunfo da Cor. O pós-impressionismo: obras-primas do Musée d'Orsay e do Musée de l'Orangerie - Centro cultural Banco do Brasil - Brésil, Rio de Janeiro, 2016
- Paul Cézanne. Le chant de la terre - fondation Pierre Gianadda - Suisse, Martigny, 2017
- Marc et Macke - musée de l'Orangerie - France, Paris, 2019
-
Anonyme, Album, [s.n.], *Vu [crayon] *115 [crayon] *Existe aussi en petit format (N°853 Réserve) Cézanne "Nature morte" 0m45 x 0m35 *g [crayon Reproduit Cahiers d'Art, 1
-
Walter, Domenica, Classeur Domenica Walter, [s.n.], Fol. 23 verso 380 Nature morte avec sucrier et pommes 37 x 47 LOU avec point bleu et rouge souligné en bleu Photo collée
-
Walter, Domenica, Classeur, [s.n.], Fol. 23 verso 380 Nature morte avec sucrier et pommes 37 x 47 LOU avec point bleu et rouge souligné en bleu Photo collée
-
Cahiers d’art, n° 1, Collection privée Paul Guillaume, [s.n.], 1927, repr. p. [25] ["Nature morte", "coll. particulière Paul Guillaume"]
-
Tériade, E., Cahiers d'art, n°1, Les peintres nouveaux I. - De la formation d’une plastique moderne", [s.n.], 1927, s.n., repr. p. 25 ["Nature morte", "Collection particulière, Paul Guillaume"]
-
George, Waldemar, La Renaissance, La grande peinture contemporaine à la collection Paul Guillaume, [s.n.], 1929, repr. p. 175 ["Nature morte", "collection Paul Guillaume"]
-
George, Waldemar, La Grande Peinture contemporaine à la collection Paul Guillaume, Paris, Ed. des Arts à Paris, 1929, p. 47, repr. p. 51 ["Nature morte", "collection Paul Guillaume"]
-
Cogniat, Raymond, L' Amour de l’art, n° 1, Histoire de l’art contemporain - 1- Milieux et conditions de développement., [s.n.], 1933, s.n., repr. fig. 14, p. 16 ["Nature morte", "Coll. Paul Guillaume"]
-
Huyghe, René, L' Amour de l'art, Les origines de la peinture contemporaine, [s.n.], 1933, p. 16, repr. fig. 14 ["Collection Paul Guillaume"]
-
Venturi, Lionello, Cézanne : son art, son oeuvre, Paris, Paul Rosenberg, 1936, n° 616, t. I (Texte), p. 198 et t. II (Planches), n.p., repr. pl. 197 ["Vase paillé, sucrier et pommes", "Collection Paul Guillaume, Paris"]
-
Collection Jean Walter-Paul Guillaume, Paris, Réunion des musées nationaux, 1966, N°14, repr. n. p.
-
Lemoyne de Forges, Marie-Thérèse ; Allemand, Geneviève ; Bundorf, Michèle, Collection Jean Walter-Paul-Guillaume : catalogue, Paris, Réunion des musées nationaux, 1966, n° 14, p. 37, repr. p. 36
-
Orienti, Sandra ; Gatto, Alfonso, L’Opera completa di Cézanne traduit en 1975 en français, Milan, [s.n.], 1970, n° 791, p. 123 et mentionné p. 127, repr. p. 122
-
Coutagne, Denis ; Damisch, Hubert ; Lascault, Gilbert, Cézanne ou la peinture en jeu, Limoges, Criterion, 1982, repr. p. 165
-
Von Tavel, Hans Christoph, Le Cavalier Bleu, Berne, Musée des Beaux-Arts de Berne, 1986, n° 155, p. 133 et mentionné p. 292, repr. coul. p. 133
-
Hoog, Michel ; Guicharnaud, Hélène ; Giraudon, Colette, Musée de l’Orangerie : catalogue de la collection Jean Walter et Paul Guillaume, 3ème éd. revue et mise à jour [1ère éd. 1984], Paris, Réunion des musées nationaux, 1990, n° 12, p. 36, repr. coul. p. 37 (Vase paillé, sucrier et pommes)
-
Rewald, John ; Feilchenfeldt, Walter ; Warman, Jayne, The Paintings of Paul Cézanne : a catalogue raisonné, New York, Harry N. Abrams, 1996, n° 733, t. I (The Texts), p. 454 et t. II (The Plates), repr. p. 252 ["Le Vase garni de paille, sucrier et pommes", "Paul Guillaume, Paris ; Mme Jean Walter [Mm
-
Georgel, Pierre ; Peng, Chang-Ming, Chefs-d'oeuvre du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume., Taïpei, China Times, 1999, n° 12, p. 60, repr. coul. 61
-
Von der Weid, Jean-Noël, Musée de l’Orangerie : guide de visite, Artlys, 2006, mentionné p. 40, repr. coul. p. 40, 31
-
Janssen, Hans ; Tempel, Benno ; Kaiser, Franz-W., Cézanne Picasso Mondrian, in nieuw perspectief, La Haye, Waanders, 2009, n° 107, p. 190, repr. coul. 191, 25, 223
-
Obras Maestras del Musée de l'Orangerie, Mexico, Museo Dolores Olmedo, 2013, Cat. 4, p. 67, repr. coul.
-
Collection particulière de M. Paul Guillaume, cat. exp. (Paris, Bernheim-Jeune, 1929), [s.n.], 1929, s.n. (sans cat.)
-
Cézanne (1839-1906), cat. exp. (Paris, Pigalle, 1929), Paris, [s.n.], 1929, n° 13 (cat. p. 19, repr. n.p. ["Nature morte", "Collection de M. Paul Guillaume"])
-
L' Impressionnisme (cat exp 1935, Bruxelles, Palais des Beaux-Arts), Bruxelles, Palais des Beaux-Arts, 1935, n° 8, cat. n.p.
-
Homage to Paul Cezanne (1839-1906), cat. exp. (Londres, Wildenstein, 1939), [s.n.], 1939, n° 36 (cat. n.p. ["COLLECTION : Madame Paul Guillaume"])
-
Centenaire de Paul Cézanne, cat. exp. (Lyon, Musée de Lyon, Palais Saint Pierre, 1939), [s.n.], 1939, n° 32 (cat. n.p. ["Nature morte au pot bleu", "A Mme Paul Guillaume, Paris"])
-
Hoog, Michel ; Rufenacht, Simone ; Monnier, Geneviève, Cézanne dans les Musées Nationaux, cat. exp. (Paris, musée de l'Orangerie, du 20/07/1974 au 14/10/1974), Paris, Editions des Musées nationaux, 1974, n° 43, p. 109, repr. p. |108]
-
Rewald, John ; Sutton, Denys ; Novotny, Fritz, Cézanne, cat. exp. (Tokyo, National Museum of Western Art, du 30/03/1974 au 19/05/1974 ; Kyoto, Kyoto Municipal Museum of Art, du 01/06/1974 au 17/07/1974 ; Fukuoka, centre culturel, du 24/07/1974 au 18/08/1974), Tokyo, Yomiuri Shimbun, 1974, n° 47 n.p., repr. n.p.
-
Fievet, Serge, Cézanne, cat. exp. (Liège ; Aix-en-Provence, 1982), Liège, Musée Saint-Georges, 1982, n° 19, p. 90, repr. coul. p. 91
-
Warnod, Jeanine ; Anquetil, Marie-Amélie, L'Éclatement de l'Impressionnisme, cat. exp. (Saint-Germain-en-Laye, Musée départemental du Prieuré, du 01/09/1982 au 31/12/1982), Saint-Germain-en-Laye, Musée départemental Maurice Denis, 1982, cat. 5, p. 54 (reprod.)
-
De Cézanne à Matisse (Salon d'Automne : art contemporain), cat. exp. (Paris, Grand Palais, 1983), [s.n.], 1983, n° 11 (cat. p. 11)
-
Esteban Leal, Paloma ; Sanchez Garcia, Carmen ; Rewald, John, Paul Cézanne, cat. exp. (Madrid, Museo Espanol de Arte Contemporaneo, 1984), Madrid, Museo Espanol de Arte Contemporaneo, 1984, n° 41, p. 154, repr. coul. p. 155
-
Evangelisti, Silvia ; Pasquali, Marilena ; Imbeni, Renzo, Morandi e il suo tempo, cat. exp. (Bologne, Galleria Comunale d'Arte Moderna, 1985-1986), Milan, Gabriele Mazzota, 1985, n° 121, p. 260, repr. coul. p. 105
-
Birth and Life of Modernity : Exhibition for the Festival of France in India, cat. exp., New Delhi, National Gallery of Modern Art, 1989, (cat. p. 29, repr. coul. p. 29)
-
Georgel, Pierre ; Kijima, Shunsuke ; Nagai, Takanori, Chefs-d'oeuvre du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume, cat. exp. (Tokyo ; Nagoya ; Hiroshima ; Niigata ; Kyoto, 1998-1999), Tokyo, NTV, 1998, n° 12, p. 48, 199, repr. coul. p. 48, [49]
-
Georgel, Pierre ; Labiau, Jean-Pierre, De Renoir à Picasso : chefs d'oeuvre du musée de l'Orangerie, cat. exp. (Montréal ; Fort Worth, 2000-2001), Montréal, Musée des Beaux-Arts, 2000, n° 29, p. 150, repr. coul. p. 151
-
Daguerre de Hureaux, Alain, Cézanne : quatorze chefs-d’oeuvre du musée de l’Orangerie, cat. exp. (Toulouse, Musée des Augustins, 2003-2004), Toulouse, Musée des Augustins, 2003, n° 8, p. 38, 40, repr. coul. p. 39, détails p.38, 40
-
Georgel, Pierre ; Rossi, Francesco ; Valagussa, Giovanni, Cézanne Renoir : 30 capolavori dal Musée de l’Orangerie. I”classici” dell ‘Impressionismo dalla collezione Paul Guillaume, cat. exp. (Bergame, Academia Carrara, 2005), Milan, Skira, 2005, s.n., p. 106, repr. coul. p. 107 Georgel, Rossi et Valagussa, 2005, mentionné p. 39 s.n., p. 106, repr. coul. p. 107 Georgel, Rossi et Valagussa, 2005, men
-
Cézanne Picasso Mondriaan, cat. exp. (La Haye, Gemeentemuseum, 2009-10), [s.n.], 2009, n° 107
-
McCully, Marilyn, Picasso 1900-1907 : les années parisiennes, cat. exp. (Amsterdan ; Barcelone, 2011), Arles, Actes Sud, 2011, McCully, 2011, mentionné p. 238, repr. coul. pl. 19 p.45
-
Coutagne, Denis ; Assante di Panzillo, Maryline ; Fraisset, Michel, Cézanne. Paris-Provence, cat. exp. (Tokyo, National Art Center, du 28 mars au 11 juin 2012), Tokyo, Nikkei, 2012, n° 80 (cat. p. 134, repr. coul.)
-
Chefs-d'oeuvre du Musée de l'Orangerie, collection Jean Walter et Paul Guillaume, cat. exp. (Yokohama Museum of Art, du 21 septembre 2019 au 13 janvier 2020), Yokohama, Yokohama Museum of Art, 2019, n° 15, p. 64, ill. en coul.
Do you have a question where you have additional knowledge about this work? You can write to us to suggest improvements to the file.
Make a suggestion