Pommes et poires
This still life is one of Renoir's works that shows the greatest influence of Paul Cézanne (1839-1906), both due to its subject and its highly intricate composition. Indeed, the arrangement of the tablecloth with its skilfully formed creases is the result of great consideration. The tablecloth appears to represent a tide assailing the bowl of fruit. The bowl seems to be delicately balanced on the edge of the table. Renoir wanted to represent a composition full of movement rather than static objects.
The colours themselves bring the painting to life. The white tablecloth and bowl stand out from the green and brown background, which is echoed in the warm tones of the fruits. The blue border of the bowl evokes the shadows of the creases. The apples and pears are placed one on top of the other in the bowl, but could be easily confused due to their similar yellow colour.
Here we can clearly see Renoir's ability to draw the full advantage from a still life. A great deal of research is concealed behind this apparent simplicity. Renoir was able to try his hand at multiple variations using different objects and fruits. Indeed, there are three other known still lifes by Renoir that resemble this one.
Provenance: in Renoir's studio on his death.; Ambroise Vollard (?); Paul Guillaume (?); Domenica Walter
- à partir de 1919, dans la collection Ambroise Vollard, Paris ?
- collection Paul Guillaume, Paris ?
- jusqu'en 1963, dans la collection de Mme Jean Walter, Paris
- 1963, acquis de Mme Jean Walter avec le concours de la Société des Amis du Louvre (arrêté d'approbation de la vente du 28/12/1963)
- musée du Louvre, Paris
- 1977, musée de l'Orangerie, Paris, entrée matérielle
- Hommage à Renoir - galerie Paul Pétridès - France, Paris, 1950-1994
- Collection Jean Walter-Paul Guillaume - musée de l'Orangerie - France, Paris, 1966
- Chefs-d'oeuvres du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume - Bunkamura Museum of Art - Japon, Tokyo, 1998-1999
- Chefs-d'oeuvres du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume - City Art Museum - Japon, Nagoya, 1999
- Chefs-d'oeuvres du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume - Prefectural Art Museum - Japon, Hiroshima, 1999
- Chefs-d'oeuvres du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume - Niigata City Art Museum - Japon, Niigata, 1999
- Chefs-d'oeuvres du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume - National Museum of Modern Art - Japon, Kyoto, 1999
- Chefs-d'oeuvre du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume - Taïpei Fine Arts Museum - Taïwan, Province de Chine, Taïpei, 1999-2000
- Chefs-d'oeuvre du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume - Kaohsiung Museum of Fine Arts - Taïwan, Province de Chine, Kaohsiung, 2000
- De Renoir à Picasso : chefs-d'oeuvre du musée de l'Orangerie - musée des beaux-arts - Canada, Montréal, 2000
- De Renoir à Picasso : chefs-d'oeuvre du musée de l'Orangerie - Kimbell Art Museum - Etats-Unis, Fort Worth, 2000-2001
- Renoir to Picasso : Masterpieces from the Musée de l'Orangerie - Queensland Art Gallery - Australie, Brisbane, 2001
- Renoir to Picasso : Masterpieces from the Musée de l'Orangerie - Art Gallery of New South Wales - Australie, Sydney, 2001
- Renoir to Picasso : Masterpieces from the Musée de l'Orangerie - National Gallery of Victoria - Australie, Melbourne, 2001
- De Renoir a Picasso : Obres mestres del Musée de l'Orangerie, Paris - CaixaForum - Espagne, Barcelone, 2002
- Cézanne et Renoir : chefs d'oeuvre du musée de l'Orangerie - Accademia di belle arti G. Carrara - Italie, Bergame, 2005
- Un autre Renoir - musée d'Art moderne - France, Troyes, 2017
-
Walter, Domenica, Classeur, [s.n.], Fol. 53 verso 881 Pommes et poires 32 x 41 LOU avec point bleu et rouge Photo collée [abimée]
-
L' Atelier de Renoir, Paris, Bernheim-Jeune, 1931, n° 54, t. I, n.p., repr. pl. 21 ["Nature morte"]
-
Collection Jean Walter-Paul Guillaume, Paris, Réunion des musées nationaux, 1966, n° 28, repr. n. p.
-
Lemoyne de Forges, Marie-Thérèse ; Allemand, Geneviève ; Bundorf, Michèle, Collection Jean Walter-Paul-Guillaume : catalogue, Paris, Réunion des musées nationaux, 1966, n° 28, p. 65, repr. p. 64
-
Wadley, Nicholas ; Hoog, Michel, Renoir : un peintre, une vie, une oeuvre, Paris, Belfond, 1989, n° 104, p. 375, repr. coul. n.p.
-
Hoog, Michel ; Guicharnaud, Hélène ; Giraudon, Colette, Musée de l’Orangerie : catalogue de la collection Jean Walter et Paul Guillaume, 3ème éd. revue et mise à jour [1ère éd. 1984], Paris, Réunion des musées nationaux, 1990, n° 86, p. 192, repr. coul. p. 193 (Pommes et poires)
-
Georgel, Pierre ; Peng, Chang-Ming, Chefs-d'oeuvre du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume., Taïpei, China Times, 1999, n° 20, p. 82, repr. coul. 83
-
Hommage à Renoir, cat. exp. (Paris, Paul Petridès, 1950), [s.n.], 1950, n° 14 [Identification de l'oeuvre douteuse] (cat. p. 15 ["Poires et pommes"])
-
Georgel, Pierre ; Kijima, Shunsuke ; Nagai, Takanori, Chefs-d'oeuvre du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume, cat. exp. (Tokyo ; Nagoya ; Hiroshima ; Niigata ; Kyoto, 1998-1999), Tokyo, NTV, 1998, n° 20, p. 64, 202, repr. coul. p. [65]
-
Georgel, Pierre ; Labiau, Jean-Pierre, De Renoir à Picasso : chefs d'oeuvre du musée de l'Orangerie, cat. exp. (Montréal ; Fort Worth, 2000-2001), Montréal, Musée des Beaux-Arts, 2000, n° 7, p. 102, repr. coul. p. 103
-
Georgel, Pierre ; Rossi, Francesco ; Valagussa, Giovanni, Cézanne Renoir : 30 capolavori dal Musée de l’Orangerie. I”classici” dell ‘Impressionismo dalla collezione Paul Guillaume, cat. exp. (Bergame, Academia Carrara, 2005), Milan, Skira, 2005, s.n., p. 126, repr. coul. p. 127
-
musée d'Art moderne de la ville de Troyes, Un autre Renoir, cat. exp. (Troyes, Musée d'art moderne, 17 juin-17 septembre 2017), Gand, Snoeck, 2017, p. 114, pl. coul. p. 115
Do you have a question where you have additional knowledge about this work? You can write to us to suggest improvements to the file.
Make a suggestion