Odalisque bleue ou l'Esclave blanche
"When Matisse died, he left me his odalisques as a legacy" (1) confided Picasso to Roland Penrose after the master's death. This shows the importance that he bestowed upon this series of works, painted in Nice in the 1920s. Matisse took up a great iconographic tradition of the 19th century, which was marvellously illustrated by Ingres and Delacroix. The theme awakened the "happy nostalgia" in him for the time he spent in Algeria, Morocco or Seville.
The odalisque theme was a pretext for Matisse to "paint the nude". What the painter was looking for is the integration of a model's body and shadow in an ornamental decor that affirms the flatness of the painting. The odalisque allowed him to integrate Islamic decorative art, which he greatly admired, into his compositions, especially starting with the exhibition in Munich of 1910.
Matisse arranged a corner of his flat for staging his models: a platform, fixtures for hanging textiles, a screen. Most often only a few signs are necessary to bring the Orient to mind: a sirwal, bracelets.
In this painting, the decor is reduced to a Moorish screen, a veritable character in the Nice period paintings that can be seen in Odalisque à culotte rouge [Odalisque in Red Culottes]. The model is enclosed within a restricted space. The pose with the arm raised, which was frequently used in the odalisque series, emphasises the curves of the chest. The composition is painted in blue tones and in a fluid manner that brings watercolours to mind.
(1) Roland Penrose, Picasso, Paris, Flammarion, 1982, p. 159
Provenance : Bernheim-Jeune (achat à Matisse le 22 mars 1922) ; J. Quinn (?) (vendu le 26 septembre 1922) ; Paul Guillaume en 1929 ; Domenica Walter
- 1922, galerie Bernheim-Jeune, Paris (23/03/1922 - 26/09/1922)
- à partir de 1922, dans la collection John Quinn, New York (26/09/1922)
- collection Paul Guillaume, Paris
- jusqu'en 1959, dans la collection de Mme Jean Walter, Paris
- 1959, acquis de Mme Jean Walter avec le concours de la Société des Amis du Louvre (arrêté d'approbation de la vente du 21/02/1959)
- musée du Louvre, Paris
- musée de l'Orangerie, Paris
- Collection particulière de M. Paul Guillaume - galerie Bernheim-Jeune - France, Paris, 1929-1905
- Oeuvres choisies des XIXe et XXe siècles - galerie Max Kaganovitch - France, Paris, 1938
- Exposition d'art français - galerie Georges Moos, Genève - Suisse, Genève, 1939
- Collection Jean Walter-Paul Guillaume - musée de l'Orangerie - France, Paris, 1966
- Impressionnistes et post-impressionnistes des musées français de Manet à Matisse - pinacothèque nationale – musée Alexandre Soutzo - 1980
- Impressionnistes et Post-Impressionnistes des musées français : de Manet à Matisse - musée national de Géorgie - Géorgie, Tbilissi, 1981
- Impressionnistes et Post-Impressionnistes des musées français : de Manet à Matisse - musée de l'Ermitage - Russie, Fédération de, Saint-Pétersbourg, 1981
- Chefs-d'oeuvres du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume - Bunkamura Museum of Art - Japon, Tokyo, 1998-1999
- Chefs-d'oeuvres du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume - City Art Museum - Japon, Nagoya, 1999
- Chefs-d'oeuvres du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume - Prefectural Art Museum - Japon, Hiroshima, 1999
- Chefs-d'oeuvres du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume - Niigata City Art Museum - Japon, Niigata, 1999
- Chefs-d'oeuvres du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume - National Museum of Modern Art - Japon, Kyoto, 1999
- Chefs-d'oeuvre du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume - Taïpei Fine Arts Museum - Taïwan, Province de Chine, Taïpei, 1999-2000
- Chefs-d'oeuvre du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume - Kaohsiung Museum of Fine Arts - Taïwan, Province de Chine, Kaohsiung, 2000
- De Renoir à Picasso : chefs-d'oeuvre du musée de l'Orangerie - musée des beaux-arts - Canada, Montréal, 2000
- De Renoir à Picasso : chefs-d'oeuvre du musée de l'Orangerie - Kimbell Art Museum - Etats-Unis, Fort Worth, 2000-2001
- Renoir to Picasso : Masterpieces from the Musée de l'Orangerie - Queensland Art Gallery - Australie, Brisbane, 2001
- Renoir to Picasso : Masterpieces from the Musée de l'Orangerie - Art Gallery of New South Wales - Australie, Sydney, 2001
- Renoir to Picasso : Masterpieces from the Musée de l'Orangerie - National Gallery of Victoria - Australie, Melbourne, 2001
- De Renoir a Picasso : Obres mestres del Musée de l'Orangerie, Paris - CaixaForum - Espagne, Barcelone, 2002
- Matisse : la période niçoise, 1917-1929 - musée des Beaux-Arts - France, Nantes, 2003
- Matisse Picasso, 1920 : 12 chefs d'oeuvre du musée de l'Orangerie - musée de Grenoble - France, Grenoble, 2003
- Matisse / Picasso, 1920 : 12 chefs-d'oeuvre du musée de l'Orangerie - musée Cantini - France, Marseille, 2004
- Matisse en la Alhambra - Museo de la Alhambra - Espagne, Grenade, 2010-2011
- Matisse – Arabesque - Scuderie del Quirinale - Italie, Rome, 2015
-
Anonyme, Album, [s.n.], *vu [crayon] *266 [crayon] 0,80 x 0,53 "L'odalisque bleue" Exposition Collection Paul Guillaume, mai 1929 Reproduit Waldemar George, p.71 Reproduit "L'Amour de
-
Walter, Domenica, Classeur Domenica Walter, [s.n.], Fol. 30 recto 464 Odalisque blanche et bleue 82 x 54 LOU avec point bleu souligné en bleu Photo collée 1er lot Lo
-
Walter, Domenica, Classeur, [s.n.], Fol. 30 recto 464 Odalisque blanche et bleue 82 x 54 LOU avec point bleu souligné en bleu 1er lot Photo collée 8 Lo
-
Basler, Adolphe, L' Amour de l'art, M. Paul Guillaume et sa collection de tableaux, [s.n.], 1929, repr. p. 256 ["L' Odalisque bleue", "Collection P. Guillaume"]
-
George, Waldemar, La Grande Peinture contemporaine à la collection Paul Guillaume, Paris, Ed. des Arts à Paris, 1929, p. 74, repr. p. 71 ["L' Odalisque bleue", "collection Paul Guillaume"]
-
Bertram, Anthony, Henri Matisse, Londres, The Studio, 1930, repr. pl. XIV n.p. ["Odalik (Odalisk bleue)", "Collection Paul Guillaume, Paris"]
-
Scheiwiller, Giovanni, Henri Matisse, Milan, [s.n.], 1933, repr. pl. XXIII ["Odalisca in bleu", "Parigi, collezione Paul Guillaume"]
-
Courthion, Pierre, Henri Matisse, Paris, Rieder, 1934, p. 57, repr. pl. XLI ["L' Esclave blanche", "Coll. Paul Guillaume"]
-
Diehl, Gaston, Henri Matisse, Paris, Pierre Tisné, 1954, p. 78 ["L' Esclave blanche", "Coll. Mme Walter, Paris"]
-
Collection Jean Walter-Paul Guillaume, Paris, Réunion des musées nationaux, 1966, n° 58, repr. n. p.
-
Lemoyne de Forges, Marie-Thérèse ; Allemand, Geneviève ; Bundorf, Michèle, Collection Jean Walter-Paul-Guillaume : catalogue, Paris, Réunion des musées nationaux, 1966, n° 58, p. 123, repr. p. 122
-
Monod-Fontaine, Isabelle, Matisse. Oeuvres de Henri Matisse : collection du musée national d'art moderne, Centre Georges Pompidou, 1979, p. 202, repr.
-
Carra, Massimo ; Deryng, Xavier ; Schneider, Pierre, Tout l'oeuvre peint de Matisse : 1904-1928, Paris, Flammarion, 1982, n° 382, p. 102, repr. p. 101 ["Odalisque (L'esclave blanche)", "Musée National d'Art Moderne, collection Walter Guillaume, Paris"]
-
Hoog, Michel ; Guicharnaud, Hélène ; Giraudon, Colette, Musée de l’Orangerie : catalogue de la collection Jean Walter et Paul Guillaume, 3ème éd. revue et mise à jour [1ère éd. 1984], Paris, Réunion des musées nationaux, 1990, n°, p., repr. coul. p. (Odalisque bleue, ou L'Esclave blanche)
-
Dauberville, Michel ; Dauberville, Guy-Patrice, Matisse, Paris, Bernheim-Jeune, 1995, n° 506, t. II, p. 1054, repr. ["L' esclave blanche", "Bernheim-Jeune n° 22957. Acheté par Bernheim-Jeune à Henri Matisse le 13 février 1922. Vendu le 29 juin à
-
Georgel, Pierre ; Peng, Chang-Ming, Chefs-d'oeuvre du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume., Taïpei, China Times, 1999, n° 44, p. 134, repr. coul. 135
-
Von der Weid, Jean-Noël, Musée de l’Orangerie : guide de visite, Artlys, 2006, mentionné p. 65, repr. coul. 65 et 54
-
Monod-Fontaine, Isabelle, Matisse. La Figura : la forza della linea, l'emozione del colore, Ferrare, Fondazione Ferrara Arte, 2014, p. 148, n° 39 repr. coul. p. 155
-
Watson, Forbes, John Quinn. 1870-1925. Collection of Paintings, Water Colors, Drawings and Sculpture, cat. exp. (New York, Art Center, janvier 1926), Huntington, Pidgeon Hill Press, 1926, s.n., p. 11, repr. p. 69 ["L' esclave blanche", "John Quinn"]
-
Collection particulière de M. Paul Guillaume, cat. exp. (Paris, Bernheim-Jeune, 1929), [s.n.], 1929, s.n. (sans cat.)
-
Oeuvres choisies (des 19ème et 20ème siècles), cat. exp. (Paris, Max Kaganovitch, 1938), [s.n.], 1938, n° 24, cat. n.p.
-
Exposition d'art français, cat. exp. (Genève, Moos, 1939), [s.n.], 1939, n° 44, cat. p. 12, repr.
-
Papastamos, Dimitrios ; Hoog, Michel ; Adhémar, Hélène ; , Impressionnistes et Post-Impressionnistes des musées français : de Manet à Matisse, cat. exp. (Athènes, Pinacothèque nationale, 1980), Athènes, Pinacothèque Nationale, Musée Alexandre Soutzos, 1980, n° 19, p. 109,110,111, repr. p. 110, repr. coul. 129
-
Hoog, Michel, Impressionistes et Post-impressionistes des musées français de Manet à Matisse, cat. exp. (Tbilissi ; Leningrad, 1981), Tbilissi, Sabchota Sakartielo, 1981, n° 23, n.p., repr.
-
Georgel, Pierre ; Kijima, Shunsuke ; Nagai, Takanori, Chefs-d'oeuvre du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume, cat. exp. (Tokyo ; Nagoya ; Hiroshima ; Niigata ; Kyoto, 1998-1999), Tokyo, NTV, 1998, n° 44, p. 112, 208, repr. coul. p. [113]
-
Georgel, Pierre ; Labiau, Jean-Pierre, De Renoir à Picasso : chefs d'oeuvre du musée de l'Orangerie, cat. exp. (Montréal ; Fort Worth, 2000-2001), Montréal, Musée des Beaux-Arts, 2000, n° 43, p. 182, repr. coul. p. 183
-
Georgel, Pierre ; Tosatto, Guy, Matisse Picasso, 1920 : douze chefs-d’oeuvre du musée de l’Orangerie, cat. exp. (Grenoble, musée de Grenoble, 2003), Grenoble, Musée de Grenoble, 2003, s.n. (cat. p. 28 46, repr. coul. p. 29)
-
Giraudon, Colette ; Rousseau, Vincent ; Rincé-Vaslin, Céline, Matisse : la période niçoise : 1917-1929, cat. exp. (Nantes, Musée des Beaux-Arts, 2003), Paris, Réunion des musées nationaux, 2003, n° 9, p. 71 et mentionné p. 44, repr. p. 71, repr. en coul. p. 45
-
Jarauta, Francisco ; Del Mar Villafranca, Maria, Matisse à l'Alhambra, cat. exp. (Grenade, Alhambra, 2010-2011), Madrid, Palais de Charles Quint, 2010, Jarauta et Del Mar Villafranca, 2010, p. 116, repr. coul. p. 117
-
Chefs-d'oeuvre du Musée de l'Orangerie, collection Jean Walter et Paul Guillaume, cat. exp. (Yokohama Museum of Art, du 21 septembre 2019 au 13 janvier 2020), Yokohama, Yokohama Museum of Art, 2019, n° 25, p. 78, ill. en coul.
Do you have a question where you have additional knowledge about this work? You can write to us to suggest improvements to the file.
Make a suggestion