La Noce

At first sight, we are looking at a photographic portrait of a wedding. The protagonists in formal dress pose for the photographer. Strangely, however, the bride seems to be floating in the air. The bride’s veil is on top of the grandmother’s dress, contradicting the perspective suggested by placing the characters at different levels in the composition. A clumsy mistake? In fact it is intentional, it has been repainted and is therefore the artist’s deliberate choice. The bride, all in white, is like an apparition suspended in the air.
Here again, Rousseau plays with introducing an element of strangeness into the real world. The dog in the foreground, comically oversized and awkward, acts as a repoussoir or device to take the eye deep into the composition. Le Douanier asserts his position as the master of spatial paradox.
The group is framed by stylised trees that are too small and have improbable foliage.
The sky is an intense blue, ethereal. The trees and the yellow ochre background form a kind of mandorla around the group. Basler compares them to the idealised figures of medieval frescoes and the ex-votos of the Primitive masters.
Provenance: Jastrebzoff (Serge Férat), Paris; Paul Guillaume (1929); Domenica Walter
- à partir de 1929, dans la collection Paul Guillaume, Paris
- jusqu'en 1959, dans la collection de Mme Jean Walter, Paris
- 1959, acquis de Mme Jean Walter avec le concours de la Société des Amis du Louvre (arrêté d'approbation de la vente du 21/02/1959)
- musée du Louvre, Paris
- 1977, musée de l'Orangerie, Paris, entrée matérielle
- Salon de la Société des artistes indépendants. 21e exposition - grandes serres de l'Alma au Cours-la-Reine - France, Paris, 1905
- Salon de la Société des artistes indépendants - quai d'Orsay, Pont de l'Alma - France, Paris, 1911
- Exposition d'oeuvres de Henri Rousseau chez Paul Rosenberg - galerie Paul Rosenberg - France, Paris, 1923
- Trente ans d'art indépendant, 1884-1914 - Galeries nationales du Grand Palais - 1926
- Exhibition Henri Rousseau - Marie Harriman Gallery - Etats-Unis, New York, 1931
- Hommage du musée de Grenoble à Paul Guillaume - Petit Palais - Musée des Beaux-Arts de la Ville de Paris - France, Paris, 1935
- Peintres instinctifs : naissance de l'expressionnisme - Gazette des Beaux-Arts - France, Paris, 1935-1936
- Exposition Henri Rousseau (1844-1910) - galerie Paul Rosenberg - France, Paris, 1937
- Henri Rousseau : Le Douanier - musée d'Art moderne de la Ville de Paris - France, Paris, 1944-1945
- Henri Rousseau - - Etats-Unis, New York, 1951
- Collection Jean Walter-Paul Guillaume - musée de l'Orangerie - France, Paris, 1966
- Le Douanier Rousseau - Galeries nationales du Grand Palais - 1984-1985
- Le Douanier Rousseau - Museum of Modern Art - 1985
- Chefs-d'oeuvres du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume - Bunkamura Museum of Art - Japon, Tokyo, 1998-1999
- Chefs-d'oeuvres du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume - City Art Museum - Japon, Nagoya, 1999
- Chefs-d'oeuvres du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume - Prefectural Art Museum - Japon, Hiroshima, 1999
- Chefs-d'oeuvres du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume - Niigata City Art Museum - Japon, Niigata, 1999
- Chefs-d'oeuvres du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume - National Museum of Modern Art - Japon, Kyoto, 1999
- Chefs-d'oeuvre du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume - Taïpei Fine Arts Museum - Taïwan, Province de Chine, Taïpei, 1999-2000
- Chefs-d'oeuvre du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume - Kaohsiung Museum of Fine Arts - Taïwan, Province de Chine, Kaohsiung, 2000
- De Renoir à Picasso : chefs-d'oeuvre du musée de l'Orangerie - musée des beaux-arts - Canada, Montréal, 2000
- De Renoir à Picasso : chefs-d'oeuvre du musée de l'Orangerie - Kimbell Art Museum - Etats-Unis, Fort Worth, 2000-2001
- Renoir to Picasso : Masterpieces from the Musée de l'Orangerie - Queensland Art Gallery - Australie, Brisbane, 2001
- Renoir to Picasso : Masterpieces from the Musée de l'Orangerie - Art Gallery of New South Wales - Australie, Sydney, 2001
- Renoir to Picasso : Masterpieces from the Musée de l'Orangerie - National Gallery of Victoria - Australie, Melbourne, 2001
- De Renoir a Picasso : Obres mestres del Musée de l'Orangerie, Paris - CaixaForum - Espagne, Barcelone, 2002
- Arte na Franca : 1860-1960 : O Realismo - Museu de Arte de São Paulo Assis Chateaubriand - Brésil, Săo Paulo, 2009
- German Expressionism and France - Los Angeles County Museum of Art - Etats-Unis, Los Angeles, 2014
- L’Expressionnisme en Allemagne et en France. De Van Gogh à Kandinsky - musée des beaux-arts - Canada, Montréal, 2014-2015
- Henri Rousseau. Archaic Naiveté - Palazzo Ducale - Italie, Venise, 2015
- Le Douanier Rousseau. L'innocence archaïque. - musée d'Orsay - France, Paris, 2016
- Soirées de Paris de la baronne Oettingen - musée Pouchkine - Russie, Fédération de, Saint-Pétersbourg, 2018-2019
-
Anonyme, Album, [s.n.], *vu [crayon] *561 *[écritures illisibles] [crayon] *1/3 [crayon bleu, au verso du cliché replié] Henri Rousseau "La Noce" La Noce Salon des indépendants 1905 -
-
Dan Cerkez, Th., Ecrits pour l’art [Slatkine Reprints 1971], Th. Dan Cerkez. "Le Salon des Indépendants 1905", Ecrits pour l’art [Slatkine Reprints 1971] , Tome III, mars 1905-février 1906, p. 107-109, [s.n.], Dan Cerkez, 1905-1906, s.n., mentionné p. 108 ["La noce"]
-
Walter, Domenica, Classeur Domenica Walter, [s.n.], Fol. 46 recto 810 La Noce 163 x 114 LOU avec point bleu et rouge souligné en vert et bleu Photo collée Lo
-
Walter, Domenica, Classeur, [s.n.], Fol. 46 recto 810 La Noce 163 x 114 LOU avec point bleu et rouge souligné en vert et bleu Photo collée 5
-
Vauxcelles, Louis, Gil Blas, Le Salon des Indépendants, [s.n.], 1905, s.n., mentionné p. 1 ["La noce villageoise"]
-
Apollinaire, Guillaume, L' Intransigeant, Les Indépendants, [s.n.], 1911, s.n., mentionné p. 2 ["Noce"]
-
Uhde, Wilhelm, Henri Rousseau, Paris, Eugène Figuière, 1911, repr. pl. 8 ["La Noce", "appartenant à M. Serge Iastrebzoff Photo Delétang"]
-
Uhde, Wilhelm, Henri Rousseau, Düsseldorf, Verlag von Ernst Ohle, 1914, repr. pl. [8] ["Die Hochzeit", "Bes. Her Serge Jastrebzoff"]
-
Grey, Roch, Rousseau avec 32 reproductions en phototypie, Editions de "Valori Plastici", 1922, s.n., repr. n.p. ["La noce", "Collection : I. Jastrebzoff Photo : Giraudon"]
-
Kolle, Helmud, Henri Rousseau, Leipzig, Klinkhardt & Biermann, 1922, repr. pl. 5 ["Die Hochzeit", "Sig. Jastrebzoff"]
-
Salmon, André, Propos d’atelier, Paris, G. Crès, 1922, s.n., mentionné p. 144 ["Noce", "Charles Guérin ou Mme Marval [?]"]
-
Lhote, André, La Nouvelle revue française , n° 122, "L' Exposition Henri Rousseau (Galerie Paul Rosenberg)", [s.n.], 1923, mentionné p. 628
-
Vente, Paris, Hôtel Drouot (salles 7 et 8 réunies), 28 octobre 1926, Catalogue des tableaux modernes, aquarelles, gouaches, dessins [...], provenant de la collection John Quinn (préf. de Jean Cocteau), [s.n.], 1926, h.c. (cat. n.p. [La noce])
-
Basler, Adolphe, L' Art vivant, Le "Douanier" Henri Rousseau, [s.n.], 1926, p. 778, repr. p. 781 ["La Noce"]
-
Salmon, André, L' Art vivant, Le Salon des Indépendants, [s.n.], 1926, repr. p. 163 ["La Noce", "Photo Art Vivant"]
-
Basler, Adolphe, Henri Rousseau : (sa vie - son oeuvre), Paris, Librairie de France, 1927, repr. pl. 3 ["La Noce"]
-
Salmon, André, Henri Rousseau dit le Douanier, Paris, Crès, 1927, n° 20, p. 139, repr. ["La Noce"]
-
Soupault, Philippe, Henri Rousseau, le Douanier, Paris, Editions des Quatre Chemins, 1927, repr. pl. 17 ["Une noce à la campagne"]
-
Zervos, Christian, Rousseau, Paris, Cahiers d'Art, 1927, repr. pl. 93 ["La Noce", "A M. Serge Jastrebzoff"]
-
Einstein, Carl, Die Kunst des 20. Jahrhunderts , 2nd éd., Berlin, Impropyläen-Verlag, 1928, p. 559, repr. p. 247 ["Urwaldstimmung", "Paris, Paul Guillaume"]
-
Les Arts à Paris : actualités critiques et littéraires des arts et de la curiosité, [s.n.], 1929, repr. p. 3 ["La Noce", "The Paul Guillaume Gallery, Londres"]
-
Basler, Adolphe, Henri Rousseau, Paris, Gallimard, 1929, repr. p. 41 ["La Noce", "Collection Jastrebtsof, Paris"]
-
Guenne, Jacques, L' Art vivant, Jour de fête, à propos du salon des Indépendants, [s.n.], 1930, mentionné p. 109, repr. 124 ["Noce"]
-
The Art Digest, “La Noce”, Famous Rousseau, Shown Here, [s.n.], 1931, p. 11, repr. ["La Noce", "Exposition à la Marie Harriman Galleries"]
-
Huyghe, René, L' Amour de l'art, La peinture d'instinct, introduction, [s.n.], 1933, repr. fig. 236 p. 188 ["La Noce", "Cl. Les Arts à Paris"]
-
"Hommage du musée de Grenoble à Paul Guillaume " [Section autonome de l' exposition Les Chefs-d'Oeuvre du musée de Grenoble, 1935, Paris, Petit Palais], [s.n.], 1935, n° 411, cat. n.p.
-
Bertram, Anthony, Henri Rousseau, le Douanier 1844-1910, New York, The Studio, 1936, n° XI, n.p., repr. pl. XI ["The Wedding", "Sir Robert Witt"]
-
Goldwater, Robert J., Primitivism in Modern Painting, New York Londres, Harper & Brothers, 1938, n° 48, n.p., repr. pl. XXVII ["The Marriage", "Paris, Mme. Paul Guillaume Collection Photo : Giraudon"]
-
Stein, Gertrude, Picasso, Paris, Floury, 1938, mentionné p. 124 ["La noce", "Georges Ferat"]
-
Zervos, Christian, Histoire de l'art contemporain, Paris, Cahiers d'Art, 1938, repr. p. 112 ["La Noce"]
-
Grey, Roch, Henri Rousseau, Paris, TEL, 1943, repr. pl. 3 ["La Noce", "Ancienne collection Serge Ferat Collection Paul Guillaume"]
-
Buzzichini, Mario, Henri Rousseau, Milan, Hoepli, 1944, repr. pl. XIX Parigi : collezione Vedova Paul Guillaume
-
Cooper, Douglas, The Burlington Magazine , Vol. LXXXV, Henri Rousseau : Artiste-Peintre, [s.n.], 1944, p. 165 ["La noce", "Coll. Mme Paul Guillaume, Paris"]
-
Courthion, Pierre, Henri Rousseau le Douanier, Genève, Skira, 1944, repr. pl. XX ["Une noce à la campagne", "Coll. Paul Guillaume, Paris"]
-
Florisoone, Michel, L' Amour de l’art , n° 7, La saison : face à face d’exposition, [s.n.], 1946, repr. p. 208 ["La Noce", "exposition Charpentier"]
-
Lassaigne, Jacques, Cent chefs-d'oeuvre des peintres de l'Ecole de Paris, Paris, Galerie Charpentier, 1947, repr. coul. ["La Noce", "Collection particulière"]
-
Uhde, Wilhelm, Rousseau (le Douanier), A. Scherz, 1948, n° 21, n.p. et mentionné p. 30, repr. n.p. ["Hochzeit auf dem Lande", "Paris, Sammlung P. Guillaume Photo Spreng, Basel"]
-
Besson, Georges, La peinture française au XX ème siècle, t.1, Paris, Braun, 1949, repr. pl. 15 ["La Noce"]
-
Gauthier, Maximilien, Henri Rousseau, Paris, Les Gémeaux, 1949, repr. pl. XV ["La noce"]
-
Uhde, Wilhelm, Cinq maîtres primitifs. Rousseau - Vivin - Bombois - Bauchant - Seraphine, Paris, Philippe Daudy, 1949, s.n., repr. [p. 32] ["Une noce à la campagne"]
-
Cooper, Douglas, Rousseau, Paris, Les Editions Braun et Cie, 1951, repr. n.p. ["La Noce", "Collection particulière"]
-
Duca, Lo, Henri Rousseau, dit le Douanier, Paris, Editions du Chêne, 1951, repr. fig. p. 9 ["Une noce à la campagne"]
-
Courthion, Pierre, Henri Rousseau, Paris, Fernand Hazan, 1956, n° 10, repr. coul. pl. 10 ["La noce à la campagne", "Collection particulière, Paris"]
-
Dorival, Bernard, Les Peintres du vingtième siècle, Paris, Pierre Tisné, 1957, s.n., vol. I-Nabis - fauves - cubistes, repr. coul. [p. 9] ["La noce", "Paris, coll. Mme. Walter"]
-
Perruchot, Henri, Le Douanier Rousseau, Paris, Editions Universitaires, 1957, s.n., repr. pl. VII ["Une noce à la campagne", "Photo : Giraudon"]
-
Werner, Alfred, Henri Rousseau (1844-1910), New York, Harry N. Abrams, 1957, n° 8, repr. ["The Wedding", "Collection Mme Jean Walter, Paris"]
-
Gatard, Marie, Paris Match , n° 513, "Par son premier mari, Paul Guillaume, Domenica est aussi toute la peinture moderne", [s.n.], 1959, repr. ["Le mariage", "Domenica Walter"]
-
Nacenta, Raymond, Ecole de Paris : son histoire, son époque, Paris, Seghers, 1960, p. 212, 363, repr. coul. pl. 79 p. 213
-
Bouret, Jean, Henri Rousseau, Neuchâtel, Ides et Calendes, 1961, n° 27, p. 251, repr. coul. p. 113 ["La noce", "Paris Mme Jean Walter"]
-
Certigny, Henry, La vérité sur le douanier Rousseau, Paris, Plon, 1961, p. 455-456 et mentionné p. 246, repr. [entre p.246-247]
-
Vallier, Dora, Henri Rousseau, Paris, Flammarion, 1961, n° 98, mentionné p. 308, 313, repr. fig. 98 (Une noce à la campagne)
-
Salmon, André, Henri Rousseau, Paris, Aimery Somogy, 1962, repr. coul. p. 42 (La Noce)
-
Cheronnet, Louis, Médecines, peintures, "Rousseau" in, [s.n.], 1964, mentionné, repr. pl. VIII
-
Collection Jean Walter-Paul Guillaume, Paris, Réunion des musées nationaux, 1966, n° 47, repr. n. p.
-
Lemoyne de Forges, Marie-Thérèse ; Allemand, Geneviève ; Bundorf, Michèle, Collection Jean Walter-Paul-Guillaume : catalogue, Paris, Réunion des musées nationaux, 1966, mentionné p. 57
-
Léonard, Sandra F., Henri Rousseau and Max Weber, New York, Richard L. Feigen, 1970, p. 30 et 40
-
Bihalji-Merin, Oto ; Bihalji-Merin, Lise, Leben und Werk des Malers Henri Rousseau , Dresde, Veb, 1971, Dresde, Veb, 1971, p. 21, 93 et mentionné p. 247 et 249, repr. fig. 37, 65 et pl. coul.35
-
Jakovsky, Anatole, Médecine de France , Vol. MCMLXXI, n° 218, . "Le Douanier Rousseau savait-il peindre ?", [s.n.], 1971, p. 31, repr.
-
Descargues, Pierre, Henri Rousseau, Genève, Skira, 1972, p. 96, repr. coul.
-
Nacenta, Raymond, Les Naïfs, Paris, Nouvelles éditions françaises, 1973, n° 2, repr. coul. pl. 2
-
Larkin, David, Rousseau, Paris, Ed. du Chêne, 1975, n° 19, repr. coul.
-
Maillard, Robert ; Huyghe, René, Dictionnaire universel de la peinture , 6 tomes, Dictionnaires Robert, 1975, t. 6, mentionné p. 20,
-
Keay, Carolyn, Henri Rousseau, le Douanier, Londres, Academy editions,, 1976, p. 28-29, 35 et mentionné p. 176, 192, repr. coul. pl. XVII
-
Niggli, Ida, Naive Kunst, : Gestern und heute= Naive Art : Yersterday and Today, Niederteufen, Arthur Niggli, 1976, n° 74, repr. p. 47
-
Bouret, Jean, Galerie Jardin des arts , n° 167, "Pour un portrait de Derain", Galerie Jardin des arts , n° 167,, [s.n.], 1977, p. 43
-
Besnard-Bernadac, Marie-Laure ; Karshan-Esselier, Françoise ; Metken, Günter, Paris- Berlin, 1900-1933, Paris, Centre Georges Pompidou, 1978, mentionné p. 56 et supplement au catalogue, repr.
-
Lonzi, C., Le Douanier Rousseau , Coll. Chefs d’oeuvres de l’art grands peintres [Trad. de l’italien 1ère éd. 1966], Paris, Hachette, 1979, p. [1], repr. coul. pl. VIII
-
Elgar, Frank, Rousseau [Coll. les Maitres de l’art], Paris, Fernand Hazan, 1980, repr. coul. pl. 36 (Une noce à la campagne)
-
Higashino, Tono, . 25 Great Masters of Modern Art : Rousseau ,, Tokyo, Kodansha, 1981, n° 28, p. 116 et mentionné p. 132, repr. coul. pl. et repr. p. 116
-
Le Pichon, Yann, Le Monde du Douanier Rousseau, Paris, Robert Laffont, 1981, p. 38-39 et mentionné p. 282, repr. coul.
-
Vallier, Dora, Tout l'oeuvre peint de Henri Rousseau, Paris, Flammarion, 1982, n° 167, p. 104, repr. 105, repr. coul. pl. 27 (XXVII) ["Une noce à la campagne", "Coll. : I. Jastrebzoff, Paris. Paul Guillaume, Paris. Paris, Musée de l'Orange
-
Le Douanier Rousseau, Paris, Réunion des musées nationaux, 1983, n° 28, p. [2], repr. p. [1]
-
Certigny, Henry, Le Douanier Rousseau en son temps : biographie et catalogue raisonné, Tokyo, Bunkazai Kenkyujyuo Co, 1984, n° 214, t. II, p. 436-439, repr. p. 437 ["Une noce à la campagne", "Figure avec Mauvaise Surprise, 1901 (cat. N° 170) et Eclaireurs attaqués par un tigre 1904,
-
Hoog, Michel ; Certigny, Henry ; Abadie, Daniel ; , Le Douanier Rousseau, [s.n.], 1984, p. 32, repr. coul. p. 33
-
Le Targat, François, Beaux-Arts magazine, n° 17, "Douanier Rousseau : le plus grand des modernes", [s.n.], 1984, p. 34, repr. coul. p. de couv p. sommaire et p. 33
-
Sakai, Tadayasu, Rousseau, Tokyo, Shueisha, 1985, n° 15, repr. coul.
-
Hoog, Michel ; Guicharnaud, Hélène ; Giraudon, Colette, Musée de l’Orangerie : catalogue de la collection Jean Walter et Paul Guillaume, 3ème éd. revue et mise à jour [1ère éd. 1984], Paris, Réunion des musées nationaux, 1990, n° 109, p. 242, repr. coul. p. 243 (La Noce)
-
Giraudon, Colette, Paul Guillaume et les peintres du XXe siècle : de l’art nègre à l’avant-garde, Paris, La Bibliothèque des arts, 1993, mentionné p. 114, 116, 117, repr. coul. p. 115
-
Robert, Paul ; Rey, Alain, Le Petit Robert 2 : dictionnaire universel des noms propres ,, Paris, Le Robert, 1993, mentionné p. 1565
-
Lemaire, Gérard-Georges, Le Douanier Rousseau 1844-1910, Paris, Cercle d'art, 1997, n° 25, n.p. et mentionné p. 62, repr. coul. n.p.
-
Georgel, Pierre ; Peng, Chang-Ming, Chefs-d'oeuvre du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume., Taïpei, China Times, 1999, n° 36, p. 116, repr. coul. 117
-
Green, Christopher ; Morris, Frances ; Frèches-Thory, Claire, Le Douanier Rousseau : jungles à Paris, Paris, Réunion des musées nationaux, 2006, mentionné p. 103, 230, repr. coul. fig. 42 (La Noce); mentionné p. 178, 230 (La Noce)
-
Rousseau, Pascal, Connaissance des Arts, "Le Douanier Rousseau : naïf ou spirite ?", [s.n.], 2006, mentionné p. 64, repr. coul. pl. p. 65 (La Noce)
-
Von der Weid, Jean-Noël, Musée de l’Orangerie : guide de visite, Artlys, 2006, mentionné p. 50, repr. coul.
-
Wat, Pierre ; Lesage, Caroline ; Dufour, Philippe, Beaux Arts Magazine, "Le Musée de l’Orangerie", [s.n.], 2006, mentionné p. [50], repr. coul. p. [51]
-
Warnod, Jeanine, Chez la Baronne d’Oettingen : Paris russe et avant-gardes (1913-1935) : Apollinaire, Archipenko, Cendrars..., Paris, Editions de Conti, 2008, Warnod, 2008, mentionné 52, repr. coul. p. 13 (Une Noce à la campagne)
-
Benhamou-Huet, Judith, Les Echos, "Paul Guillaume : un marchand en quête de postérité", Les Echos , 31 juillet- 1 août 2009, p. 9, [s.n.], 2009, Benhamou-Huet, 2009, repr. coul. p. 9
-
Corne, Eric, Arte na franca 1860-1960 : o Realismo, São Paulo, Museu de Arte de Sao Paulo, 2009, h.c.
-
Henri Rousseau (7 février -9 mai 2010) : notices de salles, Fondation Beyeler, 2012, n° 21, p. 21-23
-
Benson, Thimothy, L'expressionnisme en Allemagne et en France : de Van Gogh à Kandinsky / Timothy O. Benson, Munich, Prestel, 2014, cat. 181, Pl. 137 p. 219
-
Société des artistes indépendants, 21ème exposition, cat. exp. (Paris, Grandes Serres, du 24 mars au 30 avril 1905), Paris, [s.n.], 1905, n° 3589 (cat. p. 208 ["Une noce à la campagne"])
-
salon des indépendants, 27ème exposition, cat. exp. (Paris, Salon des Indépendants, du 2 avril au 13 juin 1911), Paris, [s.n.], 1911, n° 1 (cat. p. 363 ["La noce"])
-
Exposition d'oeuvres de Henri Rousseau chez Paul Rosenberg, cat. exp. (Paris, Paul Rosenberg, 1923), [s.n.], 1923, n° 5 ["La Noce", "A M. Jastrebzoff"]
-
Trente d'art indépendant (1884-1914), cat. exp. (Paris, Grand Palais, 1926), Paris, [s.n.], 1926, n° 3188 (cat. p. 201 ["La Noce", "Appartient à M. Férat"])
-
Exhibition Henri Rousseau, cat. exp. (New York, Marie Harriman Gallery, janvier 1931), [s.n.], 1931, n° 1 (cat. n.p., repr. couverture ["La Noce"])
-
Henri Rousseau, cat. exp. (Bâle, Kunsthalle, 1933), Bâle, [s.n.], 1933, n° 31 (cat. p. 12, repr. ["Une noce à la campagne", "Bes. : Paul Guillaume, Paris"])
-
Cogniat, Raymond, Peintres instinctifs : naissance de l'expressionnisme, cat. exp. (Paris, exposition de "Beaux-Arts" et de "La Gazette des Beaux-Arts", de décembre 1935 à janvier 1936), Paris, Beaux-Arts, 1935, n° 121, cat. n.p.
-
Exposition Henri Rousseau (1844-1910), cat. exp. (Paris, Paul Rosenberg, 1937), [s.n.], 1937, n° 6 (cat. n.p., repr. ["La noce", "Collection Paul Guillaume"])
-
Henri Rousseau : Le Douanier, cat. exp. (Paris, MAMVP, 1944-45), [s.n.], 1944, n° 3,cat. p. 28, repr. p. 5
-
Cent Chefs-d'oeuvre des peintres de l'École de Paris, cat. exp. (Paris, Charpentier, 1946), [s.n.], 1946, n° 77, cat. n.p., repr.
-
XXVe Biennale de Venise, cat. exp. (Venise, Palais central, 1950), [s.n.], 1950, n° 9, cat. p. 242
-
Henri Rousseau, cat. exp. (New York, Sidney Janis, 1951), [s.n.], 1951, n° 13, cat. n.p., repr.
-
Cent tableaux de Soutine, cat. exp. (Paris, Charpentier, 1959), [s.n.], 1959, s.n. (cat. [p. 7] ["La noce", "Cette oeuvre ne doit pas figurer en exposition mais en bibiographieMme Paul Guillaume (Bois de Boulogne) "])
-
Bouret, Jean ; Nacenta, Raymond ; Gauthier, Maximilien, Henri Rousseau dit “Le Douanier”, cat. exp. (Paris, galerie Charpentier, 1961), Paris, Galerie Charpentier, 1961, n° 75, n.p., repr. n.p.
-
Hoog, Michel ; Lanchner, Carolyn ; Rubin, William ; Shattuck, Roger ; Behar, Henri, Le Douanier Rousseau, cat. exp. (Paris, Galeries nationales du Grand Palais, du 14/09/1984 au 07/01/1985 ; New York, Museum of modern art, 05/02/1985 au 04/06/1985), Paris, Réunion des musées nationaux, 1984, n° 28, p. 168, repr. coul. p. 169
-
Georgel, Pierre ; Kijima, Shunsuke ; Nagai, Takanori, Chefs-d'oeuvre du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume, cat. exp. (Tokyo ; Nagoya ; Hiroshima ; Niigata ; Kyoto, 1998-1999), Tokyo, NTV, 1998, n° 36, p. 96, 206, repr. coul. p. [97]
-
Kleeblatt, Norman L. ; Silver, Kenneth E., An Expressionist in Paris : the Paintings of Chaim Soutine, cat. exp. (New York ; Los Angeles ; Cincinnati, 1998-1999), New York, Prestel, 1998, p. 27
-
Georgel, Pierre ; Labiau, Jean-Pierre, De Renoir à Picasso : chefs d'oeuvre du musée de l'Orangerie, cat. exp. (Montréal ; Fort Worth, 2000-2001), Montréal, Musée des Beaux-Arts, 2000, n° 36, p. 166, repr. coul. p. 167
-
Autour d'un siècle d'art en France 1860-1960 " les réalismes", cat. exp. (Sao Paulo ; Porto Alegre, 2009), [s.n.], 2009, Exposé seulement à Sao Paulo
-
(dir.) Belli, Gabriella ; Cogeval, Guy, Le Douanier Rousseau. L'innocence archaïque, cat. exp. (Paris, musée d'Orsay, 22 mars-17 juillet 2016), Paris, Hazan, 2016, n° 21, p. 33, p. 51, p. 59, p. 87, p. 116 et 117, repr. p. 133, p. 200, p. 250, p. 257
-
Chefs-d'oeuvre du Musée de l'Orangerie, collection Jean Walter et Paul Guillaume, cat. exp. (Yokohama Museum of Art, du 21 septembre 2019 au 13 janvier 2020), Yokohama, Yokohama Museum of Art, 2019, n° 19, p. 68, pl. coul. p. 69
-
Mühling, Matthias ; Hoberg, Annegret ; Straetmans, Anna, Group Dynamics - The Blue Rider, cat. exp. (Münich, Städtische Galerie im Lenbachhaus und Kunstbau, du 19 mars au 31 octobre 2021), Berlin, Hatje Cantz Verlag, 2021, reprod. coul. p. 387
Do you have a question where you have additional knowledge about this work? You can write to us to suggest improvements to the file.
Make a suggestion