La Barque et les baigneurs
This painting by Cézanne only came together as a whole quite late, in 1973, after having been cut up into three parts for several decades. Two of the sections had been given to the State by Domenica, the widow of the dealer and collector Paul Guillaume. The national museums had the chance to purchase the missing central part in 1973, and the work was put back together. The unusual format of the composition, long and narrow, can be explained by the painting’s intended destination. It was, in fact, a decorative project to be placed in the Parisian apartment of Victor Chocquet, a leading collector, who commissioned it. It should have been placed there with its pendant La vasque au paon [The Fountain] (private collection) above a door. However, according to Georges Rivière, when Chocquet died in 1891, the two panels were still unfinished. We can see here the classical theme of bathers that runs through all of Cèzanne’s work. Here, they are spread out along the banks on either side of the river, leaving the space between to water and sky, with a small boat moored on the left and a large boat sailing gently in the centre of the composition. The painting expresses the harmony that exists between man and nature. Apart from some murals of the “Seasons” that Cézanne produced when he was young, in the family home in Jas de Bouffan, near Aix-en-Provence, this work is a one-off, since it is the only commissioned decorative project Cézanne ever produced.
Provenance : Victor Chocquet, Paris ; vente Chocquet, Paris, Galerie G. Petit, 1er au 4 juillet 1899, n°19 ; J. Bernheim-Jeune, Paris ; collection Walter-Guillaume
- jusqu'en 1973, dans la collection d'Yvonne Hébert-Blondez
- 1973, acquis de Mme Yvonne Hébert-Blondez
- Collection Jean Walter-Paul Guillaume - musée de l'Orangerie - France, Paris, 1966
- Cézanne dans les musées nationaux - musée de l'Orangerie - 1974
- Nouvelles acquisitions 1968-1978 - musée du Louvre – galerie du Jeu de Paume - 1978
- Prix Victor Chocquet : XXème anniversaire - Monnaie de Paris - France, Paris, 1979
- Chefs-d'oeuvres du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume - Bunkamura Museum of Art - Japon, Tokyo, 1998-1999
- Chefs-d'oeuvres du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume - City Art Museum - Japon, Nagoya, 1999
- Chefs-d'oeuvres du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume - Prefectural Art Museum - Japon, Hiroshima, 1999
- Chefs-d'oeuvres du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume - Niigata City Art Museum - Japon, Niigata, 1999
- Chefs-d'oeuvres du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume - National Museum of Modern Art - Japon, Kyoto, 1999
- Chefs-d'oeuvre du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume - Taïpei Fine Arts Museum - Taïwan, Province de Chine, Taïpei, 1999-2000
- Chefs-d'oeuvre du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume - Kaohsiung Museum of Fine Arts - Taïwan, Province de Chine, Kaohsiung, 2000
- De Renoir à Picasso : chefs-d'oeuvre du musée de l'Orangerie - musée des beaux-arts - Canada, Montréal, 2000
- De Renoir à Picasso : chefs-d'oeuvre du musée de l'Orangerie - Kimbell Art Museum - Etats-Unis, Fort Worth, 2000-2001
- Renoir to Picasso : Masterpieces from the Musée de l'Orangerie - Queensland Art Gallery - Australie, Brisbane, 2001
- Renoir to Picasso : Masterpieces from the Musée de l'Orangerie - Art Gallery of New South Wales - Australie, Sydney, 2001
- Renoir to Picasso : Masterpieces from the Musée de l'Orangerie - National Gallery of Victoria - Australie, Melbourne, 2001
- Forma. El ideal clasico en el arte moderno - Museo Thyssen-Bornemisza - 2001-2002
- De Renoir a Picasso : Obres mestres del Musée de l'Orangerie, Paris - CaixaForum - Espagne, Barcelone, 2002
- Cézanne : quatorze chefs d'oeuvre du musée d' l'Orangerie - musée de Peinture et de Sculpture - France, Grenoble, 2003-2004
- Conversation anglaise - Le groupe de Bloomsbury - musée d'Art et d'Industrie André Diligent - La Piscine - France, Roubaix, 2009-2010
- Impressionists at the Waterside—Depicting Urban Resorts: Paris, the Seine, and Normandy - Fukuoka City Museum - Japon, Fukuoka, 2014
- Impressionists at the Waterside—Depicting Urban Resorts: Paris, the Seine, and Normandy - The Museum of Kyoto - Japon, Kyoto, 2014
- J'aime les panoramas. S'approprier le monde - musée Rath - Suisse, Genève, 2015
- Paul Cézanne. Le chant de la terre - fondation Pierre Gianadda - Suisse, Martigny, 2017
-
Walter, Domenica, Classeur, [s.n.], Fol. 26 recto 402 Barque Photo collée
-
Cézanne, Paris, Bernheim-Jeune, 1914, s.n., p. 67, repr. pl. XXVII ["La barque et les baigneuses", "Collection particulière"]
-
Orienti, Sandra ; Gatto, Alfonso, L’Opera completa di Cézanne traduit en 1975 en français, Milan, [s.n.], 1970, n°626 p. 114-115 et mentionné p. 126, repr. p. 114
-
Gazette des Beaux-arts, n° 1274, Chronique des arts, [s.n.], 1975, .
-
Rewald, John, Studies in Impressionism, New York, Harry N. Abrams, 1985, p.
-
Plazy, Gilles, Cézanne, Editions du Chêne, 1991, p. 141, [ [160], repr. coul. p. 140-141
-
Benedetti, Maria Teresa, Cézanne, Paris, Gründ, 1995, mentionné p. 269, repr. coul. p. 198-199
-
Patin, Sylvie, Cézanne, Paris, Réunion des musées nationaux, 1995, mentionné p. 96. repr. coul. p. 84
-
Ballas, Guila, Cézanne : baigneuses et baigneurs, Paris, Adam Biro, 2002, n° 239, p. 71,73 et repr. p. 308
-
Gesko, Judit, Cezanne and the Past : Tradition and Creativity (exhibition, Budapest, Museum of Fine Arts, 25 October 2012-17 February 2013), Budapest, Museum of fine arts, 2013, n°142 p. 20,458 , repr. coul. p. 20, 458-459
-
Exposition Rétrospective Paul Cézanne (1889-1906) au profit de la caisse du Monument Cézanne, cat. exp. (Paris, Bernheim-Jeune, 1926), [s.n.], 1926, n° 8 [Identification de l'oeuvre douteuse] (cat. n.p. ["Baigneurs"])
-
Paysages d'eau douce, cat. exp. (Paris, Charpentier, 1945), [s.n.], 1945, n° 20, cat. n.p. [
-
Hoog, Michel ; Rufenacht, Simone ; Monnier, Geneviève, Cézanne dans les Musées Nationaux, cat. exp. (Paris, musée de l'Orangerie, du 20/07/1974 au 14/10/1974), Paris, Editions des Musées nationaux, 1974, p.
-
Impressionists at the waterside : depicting urban resorts Paris, the Seine, and Normandy, cat. exp. (Tokyo, Fuji Art Museum, 22 octobre 2013-5 janvier 2014, ; Fukuoka City Museum, 15 janvier- 2 mars 2014 ; Kyoto, The Museum of Kyoto, 11 mars-11 mai 2014), Tokyo, Tokyo Fuji Art Museum, 2013, n° 88, repr. coul. p. 142-143, p. 171
-
Ramade, Patrick, Un été au bord de l'eau : loisirs et impressionnisme, cat. exp. (Caen, musée des beaux-arts, 2013), Caen Paris, Musée des Beaux-Arts, 2013, n° 44 p. 102-103, repr. coul. et mentionné p. 139
-
Madeline, Laurence [sous la direction de] ; Bouiller, Jean-Roch [sous la direction de], J'aime les panoramas. S'approprier le monde, cat.exp. (Genève, musée Rath, 12 juin-27 septembre 2015 et Marseille, MUCEM, 4 novembre 2015-29 février 2016), Paris, Flammarion, 2015, reprod. coul. p. 234 ; p. 247 (cartel technique)
-
Chefs-d'oeuvre du Musée de l'Orangerie, collection Jean Walter et Paul Guillaume, cat. exp. (Yokohama Museum of Art, du 21 septembre 2019 au 13 janvier 2020), Yokohama, Yokohama Museum of Art, 2019, n° 14, p. 62-63, ill. en coul.
-
Girardeau, Cécile ; Marsal, Alice, Cézanne-Renoir, regards croisés : chefs d'oeuvre des collections des musées de l'Orangerie et d'Orsay, cat. exp. (Martigny, Fondation Pierre Gianadda, du 12 juillet au 29 novembre 2024), Martigny, Fondation Pierre Gianadda, 2024, cat. 34, p. 36 ; pp. 108-109 (reprod. coul.) ; p. 165 (cartel technique)
Do you have a question where you have additional knowledge about this work? You can write to us to suggest improvements to the file.
Make a suggestion