Femme nue dans un paysage


On his return from a visit to Italy in 1881 where he had been studying the old masters, and in particular the paintings of Raphaël, Renoir reached a turning point in his career in 1883. "About 1883, a sort of break occurred in my work. I had got to the end of Impressionism and had reached the conclusion that I could neither paint nor draw. In short, I had reached an impasse." he declared to Ambroise Vollard. Dated 1883, this canvas takes up a traditional subject that Renoir had already treated - the bather. In a timeless waterside setting, a nude woman, her brown hair pinned up, is seated on a white cloth, drying her leg with it. However, although the landscape in the background is still impressionistic, the treatment of the female body reveals a shift in the painter’s style. In fact, the contours and the lines attest to a more confident style than before, announcing the development that led him, between 1884 and 1887, to produce his great masterpiece Les Grandes Baigneuses [The Large Bathers], now in the Philadelphia Museum of Art. Some historians believe that the model for the painting in the Musée de l’Orangerie bears a resemblance to the painter Suzanne Valadon (1865-1938) whom Renoir often painted at this time.
Provenance: Bernheim-Jeune; Gillou; Paul Guillaume; Domenica Walter
Resume
Object details
History - Provenance
- galerie Bernheim-Jeune, Paris
- collection Gillou
- collection Paul Guillaume, Paris
- jusqu'en 1963, dans la collection de Mme Jean Walter, Paris
- 1963, acquis de Mme Jean Walter avec le concours de la Société des Amis du Louvre (arrêté d'approbation de la vente du 28/12/1963)
- musée du Louvre, Paris
- 1977, musée de l'Orangerie, Paris, entrée matérielle
Exhibition History
- Essai d'une collection de Tableaux Modernes (première série). Ecole 1830, Ecole Impressionniste, Ecole Post-Impressionniste, Ecole Moderne - galerie Georges Petit - France, Paris, 1932
- Chefs-d'oeuvre de Renoir dans les collections particulières françaises - galerie Beaux-Arts - France, Paris, 1954
- Collection Jean Walter-Paul Guillaume - musée de l'Orangerie - France, Paris, 1966
- Od Courbeta k Cézannovi : obrazy z let 1848-1886 ze sbirek francouzskych muzei ; Von Courbet bis Cézanne : Französische Malerei (1848-1886) - Valdstejnska Jizdarna - Tchèque, République, Prague, 1982
- La femme et ses artistes (par la Société des Artistes Indépendants) - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 1986 - 2016
- Renoir retrospective - City Art Museum - 1988
- Renoir retrospective - Museum of Art - Japon, Hiroshima, 1988 - 1989
- Renoir retrospective - Nara prefectural museum of Art - 1989
- Chefs-d'oeuvres du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume - Bunkamura Museum of Art - Japon, Tokyo, 1998 - 1999
- Chefs-d'oeuvres du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume - City Art Museum - Japon, Nagoya, 1999
- Chefs-d'oeuvres du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume - Prefectural Art Museum - Japon, Hiroshima, 1999
- Chefs-d'oeuvres du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume - Niigata City Art Museum - Japon, Niigata, 1999
- Chefs-d'oeuvres du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume - National Museum of Modern Art - Japon, Kyoto, 1999
- Chefs-d'oeuvre du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume - Taïpei Fine Arts Museum - Taïwan, Province de Chine, Taïpei, 1999 - 2000
- Chefs-d'oeuvre du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume - Kaohsiung Museum of Fine Arts - Taïwan, Province de Chine, Kaohsiung, 2000
- De Renoir à Picasso : chefs-d'oeuvre du musée de l'Orangerie - musée des beaux-arts - Canada, Montréal, 2000
- De Renoir à Picasso : chefs-d'oeuvre du musée de l'Orangerie - Kimbell Art Museum - Etats-Unis, Fort Worth, 2000 - 2001
- Renoir to Picasso : Masterpieces from the Musée de l'Orangerie - Queensland Art Gallery - Australie, Brisbane, 2001
- Renoir to Picasso : Masterpieces from the Musée de l'Orangerie - Art Gallery of New South Wales - Australie, Sydney, 2001
- Renoir to Picasso : Masterpieces from the Musée de l'Orangerie - National Gallery of Victoria - Australie, Melbourne, 2001
- De Renoir a Picasso : Obres mestres del Musée de l'Orangerie, Paris - CaixaForum - Espagne, Barcelone, 2002
- Cézanne et Renoir : chefs d'oeuvre du musée de l'Orangerie - Accademia di belle arti G. Carrara - Italie, Bergame, 2005
- Renoir - Seoul museum of Art - Corée, République de, Séoul, 2009
- Degas and the Nude - Museum of Fine Arts - Etats-Unis, Boston, 2011 - 2012
- Degas et le nu - musée d'Orsay, Paris - France, Paris, 2012
- Renoir entre mujeres - Fundación Mapfre - Espagne, Barcelone, 2016 - 2017
Bibliography
- Seo, Sounnjou [sous la direction de], Renoir : Promise of Happiness, [Exhibition], Seoul, Seoul museum of art, 28 May-13 September 2009, Séoul, The Seoul Museum of Art, 2009, n° 41, p. 134, repr. coul. p. 135
- Walter, Domenica, Classeur, [s.n.], Fol. 54 recto 883 Beau nu dans paysage LOU avec point bleu et rouge souligné en vert Pas de photo Ex collection Fenurch
- Bernheim, Josse ; Bernheim, Gaston, L' Art moderne et quelques aspects de l’art d’autrefois : cent-soixante-treize planches d’après la collection privée de MM. J. & G. Berheim-Jeune. Poèmes de Henri de Régnier, tome 1, Paris, Bernheim-Jeune, 1919, repr. pl. 122 ["Baigneuse s'essuyant le pied gauche"]
- Régnier, Henri de, Renoir, peintre du nu, Paris, Bernheim-Jeune, 1923, repr. coul. n.p.
- Essai d'une collection de Tableaux Modernes (première série). Ecole 1830, Ecole Impressionniste, Ecole Post-Impressionniste, Ecole Moderne (cat. exp. 1932, Paris, Georges Petit), [s.n.], 1932, n° 40 (cat. p. 6, repr. n.p. ["Femme s'appuyant sur le pied gauche"])
- Grappe, Georges, L' Art vivant, n° 174, Renoir, [s.n.], 1933, repr. p. [282] ["Baigneuse", "Photo Bernheim Jeune"]
- Chefs-d'oeuvre de Renoir dans les collections particulières françaises (cat. exp. 1954, Paris, Galerie Beaux-Arts), [s.n.], 1954, n° 29, cat. n.p., repr. n.p.
- Collection Jean Walter-Paul Guillaume, Paris, Réunion des musées nationaux, 1966, n°23, repr. n. p.
- Lemoyne de Forges, Marie-Thérèse ; Allemand, Geneviève ; Bundorf, Michèle, Collection Jean Walter-Paul-Guillaume : catalogue, Paris, Réunion des musées nationaux, 1966, n° 23, p. 55, repr. p. 54
- Martini, Alberto, Renoir, Paris, Hachette, 1966, n.p., repr. coul. pl. XVI (Femme nue assise dans un paysage)
- Daubreville, Henri, La Bataille de l’Impressionnisme : en encadrant le siècle, Paris, J et H Bernheim-Jeune, 1967, p. 572, repr.
- Daulte, François, Auguste Renoir : catalogue raisonné. Volume 1, Figures 1860-1890, Lausanne, Durand-Ruel, 1971, n° 434, n.p., repr. n.p. ["Baigneuse accroupie s'essuyant le pied gauche", "Bernheim-Jeune, Paris ; M. Gillou, Paris ; Paul Guillaume, Paris ; Mme Jean Walter,
- Daulte, François, Auguste Renoir, Milan, Fratelli Fabbri, 1972, repr. p. 78
- Alexandrian, Sarane, Sarane Alexandrian. La Peinture impressionniste de A à Z [coll “le monde des grands musées”] ,, [s.n.], 1974, p. 58, repr. coul.
- Fouchet, Max-Pol, Les Nus de Renoir, Lausanne, Payot, 1974, p. 127, 172, repr. coul. p. 127 (Beigneuse s'essuyant un pied)
- Leymarie, Jean, Renoir, Fernand Hazan, 1978, repr. coul. pl. 47
- Wildenstein, Daniel, Renoir ,, Paris, Vergennes, 1980, p. 30 et mentionné p. 52, repr. coul.
- Lacambre, Geneviève ; Distel, Anne, Von Courbet bis Cézanne : Franzosische Malerei 1848-1886 [cat. exp. : 1982, Prague, Berlin], Berlin, Nationalgalerie, 1982, n° 74, p. 235, repr. 234
- Néret, G., Renoir : 60 chefs d’oeuvre, Paris, Vilo, 1985, repr. coul. pl. 37
- White, Barbara Ehrlich, Renoir, Paris, Flammarion, 1985, n° 562, p. 112, repr. coul. pl. LX ["Femme nue assise dans un paysage", "Paris, Musée de l'Orangerie, collection Walter Guillaume mentionné par erreur sur rep
- La Femme et ses artistes (Société des Artistes Indépendants) [cat. expo. 1986, Paris, Grand Palais, "Femme"], [s.n.], 1986, s.n. (cat. p. [211], repr. coul. p. [211])
- Monneret, Jean, Le Journal des Indépendants, "La Femme : corps et âme", [s.n.], 1986, mentionné p. 1, repr.
- Wadley, Nicholas, Renoir : a Retrospective, New York, Hugh Lauter Levin, 1987, p. 268, repr. 88
- Murphy, Alexandra ; House, John ; Senzoku, Nobuyuku, Renoir Retrospective [cat. exp. : 1988-89, Nagoya / Hiroshima / Nara], Nagoya, Nagoya City Art Museum, 1988, n° 27, p. 88, 241 et mentionné p. 209, repr. coul. p. 89
- Wadley, Nicholas ; Hoog, Michel, Renoir : un peintre, une vie, une oeuvre, Paris, Belfond, 1989, n° 88, p. 374, repr. coul. n.p.
- Borel, France, Le Modèle ou l’artiste séduit : les illusions de la réalité, Genève, Skira, 1990, mentionné p. 198, repr. coul.
- Hoog, Michel ; Guicharnaud, Hélène ; Giraudon, Colette, Musée de l’Orangerie : catalogue de la collection Jean Walter et Paul Guillaume, 3ème éd. revue et mise à jour [1ère éd. 1984], Paris, Réunion des musées nationaux, 1990, n° 82, p. 182, repr. coul. p. 183 (Femme nue dans un paysage)
- Cahn, Isabelle, Les Nus de Renoir , Paris, Assouline, 1996, Paris, Assouline, 1996, Cahn, 1996, p. 76, repr. coul. p. [26 ] et 76
- Georgel, Pierre ; Kijima, Shunsuke ; Nagai, Takanori, Chefs-d'oeuvre du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume (cat. exp. : Tokyo ; Nagoya ; Hiroshima ; Niigata ; Kyoto, 1998-99), Tokyo, NTV, 1998, p. 62, 202; repr. coul. p. 63
- Georgel, Pierre ; Peng, Chang-Ming, Chefs-d'oeuvre du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume., Taïpei, China Times, 1999, n° 19, p. 80, repr. coul. 81
- Georgel, Pierre ; Labiau, Jean-Pierre, De Renoir à Picasso : chefs d'oeuvre du musée de l'Orangerie [cat. exp. : 2000-01, Montréal / Fort Worth], Montréal, Musée des Beaux-Arts, 2000, n° 3, p. 94, repr. coul. p. 95
- Georgel, Pierre ; Rossi, Francesco ; Valagussa, Giovanni, Cézanne Renoir : 30 capolavori dal Musée de l’Orangerie. I”classici” dell ‘Impressionismo dalla collezione Paul Guillaume (cat. exp. : Bergame, Academia Carrara, 2005), Milan, Skira, 2005, s.n., p. 118, repr. coul. p. 119
- Von der Weid, Jean-Noël, Musée de l’Orangerie : guide de visite, Artlys, 2006, mentionné p. 35, repr. coul.
- Shackelford, George T. M. ; Rey, Xavier ; Shackelford, George T. M., Degas et le Nu [cat. exp. : 2011-12, Boston/Paris], Paris, Hazan ; Musée d’Orsay, 2012, Paris, Hazan, 2012, Shackelford et Rey, 2012, p. 164 et mentionné p. 275, repr. coul. fig. 153 p. 160
- Impressionist /modern [Vente]: evening Sale, London, Christie's, Wednesday 6 February 2013, [s.n.], 2013, p. 107, repr. coul.
- Perrin, Paul, Renoir entres mujeres : del ideal moderno al ideal clasico exposition, Fundacion MAPFRE, 17 de Settembre de 2016-8 de Enero de 2017, Casa Garrica i Nogués, Barcelona., Paris, [s.n.], 2016, n° 23, p. 130, pl. coul. p. 131
Categories
About this object record
Suggestion
Do you have a question where you have additional knowledge about this work? You can write to us to suggest improvements to the file.
Make a suggestion