Femme nue dans un paysage
On his return from a visit to Italy in 1881 where he had been studying the old masters, and in particular the paintings of Raphaël, Renoir reached a turning point in his career in 1883. "About 1883, a sort of break occurred in my work. I had got to the end of Impressionism and had reached the conclusion that I could neither paint nor draw. In short, I had reached an impasse." he declared to Ambroise Vollard. Dated 1883, this canvas takes up a traditional subject that Renoir had already treated - the bather. In a timeless waterside setting, a nude woman, her brown hair pinned up, is seated on a white cloth, drying her leg with it. However, although the landscape in the background is still impressionistic, the treatment of the female body reveals a shift in the painter’s style. In fact, the contours and the lines attest to a more confident style than before, announcing the development that led him, between 1884 and 1887, to produce his great masterpiece Les Grandes Baigneuses [The Large Bathers], now in the Philadelphia Museum of Art. Some historians believe that the model for the painting in the Musée de l’Orangerie bears a resemblance to the painter Suzanne Valadon (1865-1938) whom Renoir often painted at this time.
Provenance: Bernheim-Jeune; Gillou; Paul Guillaume; Domenica Walter
- galerie Bernheim-Jeune, Paris
- collection Gillou
- collection Paul Guillaume, Paris
- jusqu'en 1963, dans la collection de Mme Jean Walter, Paris
- 1963, acquis de Mme Jean Walter avec le concours de la Société des Amis du Louvre (arrêté d'approbation de la vente du 28/12/1963)
- musée du Louvre, Paris
- 1977, musée de l'Orangerie, Paris, entrée matérielle
- Essai d'une collection de Tableaux Modernes (première série). Ecole 1830, Ecole Impressionniste, Ecole Post-Impressionniste, Ecole Moderne - galerie Georges Petit - France, Paris, 1932
- Chefs-d'oeuvre de Renoir dans les collections particulières françaises - galerie Beaux-Arts - France, Paris, 1954
- Collection Jean Walter-Paul Guillaume - musée de l'Orangerie - France, Paris, 1966
- Od Courbeta k Cézannovi : obrazy z let 1848-1886 ze sbirek francouzskych muzei ; Von Courbet bis Cézanne : Französische Malerei (1848-1886) - Valdstejnska Jizdarna - Tchèque, République, Prague, 1982
- La femme et ses artistes (par la Société des Artistes Indépendants) - Galeries nationales du Grand Palais - France, Paris, 1986-2016
- Renoir retrospective - City Art Museum - Japon, Nagoya, 1988
- Renoir retrospective - Museum of Art - Japon, Hiroshima, 1988-1989
- Renoir retrospective - Nara prefectural museum of Art - Japon, Nara, 1989
- Chefs-d'oeuvres du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume - Bunkamura Museum of Art - Japon, Tokyo, 1998-1999
- Chefs-d'oeuvres du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume - City Art Museum - Japon, Nagoya, 1999
- Chefs-d'oeuvres du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume - Prefectural Art Museum - Japon, Hiroshima, 1999
- Chefs-d'oeuvres du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume - Niigata City Art Museum - Japon, Niigata, 1999
- Chefs-d'oeuvres du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume - National Museum of Modern Art - Japon, Kyoto, 1999
- Chefs-d'oeuvre du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume - Taïpei Fine Arts Museum - Taïwan, Province de Chine, Taïpei, 1999-2000
- Chefs-d'oeuvre du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume - Kaohsiung Museum of Fine Arts - Taïwan, Province de Chine, Kaohsiung, 2000
- De Renoir à Picasso : chefs-d'oeuvre du musée de l'Orangerie - musée des beaux-arts - Canada, Montréal, 2000
- De Renoir à Picasso : chefs-d'oeuvre du musée de l'Orangerie - Kimbell Art Museum - Etats-Unis, Fort Worth, 2000-2001
- Renoir to Picasso : Masterpieces from the Musée de l'Orangerie - Queensland Art Gallery - Australie, Brisbane, 2001
- Renoir to Picasso : Masterpieces from the Musée de l'Orangerie - Art Gallery of New South Wales - Australie, Sydney, 2001
- Renoir to Picasso : Masterpieces from the Musée de l'Orangerie - National Gallery of Victoria - Australie, Melbourne, 2001
- De Renoir a Picasso : Obres mestres del Musée de l'Orangerie, Paris - CaixaForum - Espagne, Barcelone, 2002
- Cézanne et Renoir : chefs d'oeuvre du musée de l'Orangerie - Accademia di belle arti G. Carrara - Italie, Bergame, 2005
- Renoir - Seoul museum of Art - Corée, République de, Séoul, 2009
- Degas and the Nude - Museum of Fine Arts - Etats-Unis, Boston, 2011-2012
- Degas et le nu - musée d'Orsay - France, Paris, 2012
- Renoir entre mujeres - Fundación Mapfre - Espagne, Barcelone, 2016-2017
- Renoir - musée des Beaux-Arts - Hongrie, Budapest, 2023-2024
-
Walter, Domenica, Classeur, [s.n.], Fol. 54 recto 883 Beau nu dans paysage LOU avec point bleu et rouge souligné en vert Pas de photo Ex collection Fenurch
-
Bernheim, Josse ; Bernheim, Gaston, L' Art moderne et quelques aspects de l’art d’autrefois : cent-soixante-treize planches d’après la collection privée de MM. J. & G. Berheim-Jeune. Poèmes de Henri de Régnier, tome 1, Paris, Bernheim-Jeune, 1919, repr. pl. 122 ["Baigneuse s'essuyant le pied gauche"]
-
Régnier, Henri de, Renoir, peintre du nu, Paris, Bernheim-Jeune, 1923, repr. coul. n.p.
-
Grappe, Georges, L' Art vivant, n° 174, Renoir, [s.n.], 1933, repr. p. [282] ["Baigneuse", "Photo Bernheim Jeune"]
-
Collection Jean Walter-Paul Guillaume, Paris, Réunion des musées nationaux, 1966, n°23, repr. n. p.
-
Lemoyne de Forges, Marie-Thérèse ; Allemand, Geneviève ; Bundorf, Michèle, Collection Jean Walter-Paul-Guillaume : catalogue, Paris, Réunion des musées nationaux, 1966, n° 23, p. 55, repr. p. 54
-
Martini, Alberto, Renoir, Paris, Hachette, 1966, n.p., repr. coul. pl. XVI (Femme nue assise dans un paysage)
-
Daubreville, Henri, La Bataille de l’Impressionnisme : en encadrant le siècle, Paris, J et H Bernheim-Jeune, 1967, p. 572, repr.
-
Daulte, François, Auguste Renoir : catalogue raisonné. Volume 1, Figures 1860-1890, Lausanne, Durand-Ruel, 1971, n° 434, n.p., repr. n.p. ["Baigneuse accroupie s'essuyant le pied gauche", "Bernheim-Jeune, Paris ; M. Gillou, Paris ; Paul Guillaume, Paris ; Mme Jean Walter,
-
Daulte, François, Auguste Renoir, Milan, Fratelli Fabbri, 1972, repr. p. 78
-
Alexandrian, Sarane, Sarane Alexandrian. La Peinture impressionniste de A à Z [coll “le monde des grands musées”] ,, [s.n.], 1974, p. 58, repr. coul.
-
Fouchet, Max-Pol, Les Nus de Renoir, Lausanne, Payot, 1974, p. 127, 172, repr. coul. p. 127 (Beigneuse s'essuyant un pied)
-
Leymarie, Jean, Renoir, Fernand Hazan, 1978, repr. coul. pl. 47
-
Wildenstein, Daniel, Renoir ,, Paris, Vergennes, 1980, p. 30 et mentionné p. 52, repr. coul.
-
Néret, G., Renoir : 60 chefs d’oeuvre, Paris, Vilo, 1985, repr. coul. pl. 37
-
White, Barbara Ehrlich, Renoir, Paris, Flammarion, 1985, n° 562, p. 112, repr. coul. pl. LX ["Femme nue assise dans un paysage", "Paris, Musée de l'Orangerie, collection Walter Guillaume mentionné par erreur sur rep
-
Monneret, Jean, Le Journal des Indépendants, "La Femme : corps et âme", [s.n.], 1986, mentionné p. 1, repr.
-
Wadley, Nicholas, Renoir : a Retrospective, New York, Hugh Lauter Levin, 1987, p. 268, repr. 88
-
Wadley, Nicholas ; Hoog, Michel, Renoir : un peintre, une vie, une oeuvre, Paris, Belfond, 1989, n° 88, p. 374, repr. coul. n.p.
-
Borel, France, Le Modèle ou l’artiste séduit : les illusions de la réalité, Genève, Skira, 1990, mentionné p. 198, repr. coul.
-
Hoog, Michel ; Guicharnaud, Hélène ; Giraudon, Colette, Musée de l’Orangerie : catalogue de la collection Jean Walter et Paul Guillaume, 3ème éd. revue et mise à jour [1ère éd. 1984], Paris, Réunion des musées nationaux, 1990, n° 82, p. 182, repr. coul. p. 183 (Femme nue dans un paysage)
-
Cahn, Isabelle, Les Nus de Renoir , Paris, Assouline, 1996, Paris, Assouline, 1996, Cahn, 1996, p. 76, repr. coul. p. [26 ] et 76
-
Georgel, Pierre ; Peng, Chang-Ming, Chefs-d'oeuvre du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume., Taïpei, China Times, 1999, n° 19, p. 80, repr. coul. 81
-
Von der Weid, Jean-Noël, Musée de l’Orangerie : guide de visite, Artlys, 2006, mentionné p. 35, repr. coul.
-
Seo, Sounnjou [sous la direction de], Renoir : Promise of Happiness, [Exhibition], Seoul, Seoul museum of art, 28 May-13 September 2009, Séoul, The Seoul Museum of Art, 2009, n° 41, p. 134, repr. coul. p. 135
-
Impressionist /modern [Vente]: evening Sale, London, Christie's, Wednesday 6 February 2013, [s.n.], 2013, p. 107, repr. coul.
-
Essai d'une collection de Tableaux Modernes (première série). Ecole 1830, Ecole Impressionniste, Ecole Post-Impressionniste, Ecole Moderne, cat. exp. (Paris, Georges Petit, 1932), [s.n.], 1932, n° 40 (cat. p. 6, repr. n.p. ["Femme s'appuyant sur le pied gauche"])
-
Chefs-d'oeuvre de Renoir dans les collections particulières françaises, cat. exp. (Paris, Galerie Beaux-Arts, 1954), [s.n.], 1954, n° 29, cat. n.p., repr. n.p.
-
Lacambre, Geneviève ; Distel, Anne, Von Courbet bis Cézanne : Franzosische Malerei 1848-1886, cat. exp. (Prague, Berlin, 1982), Berlin, Nationalgalerie, 1982, n° 74, p. 235, repr. 234
-
La Femme et ses artistes (Société des Artistes Indépendants), cat. exp. (Paris, Grand Palais, 1986), [s.n.], 1986, s.n. (cat. p. [211], repr. coul. p. [211])
-
Murphy, Alexandra ; House, John ; Senzoku, Nobuyuku, Renoir Retrospective, cat. exp. (Nagoya ; Hiroshima ; Nara, 1988-1989), Nagoya, Nagoya City Art Museum, 1988, n° 27, p. 88, 241 et mentionné p. 209, repr. coul. p. 89
-
Georgel, Pierre ; Kijima, Shunsuke ; Nagai, Takanori, Chefs-d'oeuvre du musée de l'Orangerie : collection Jean Walter et Paul Guillaume, cat. exp. (Tokyo ; Nagoya ; Hiroshima ; Niigata ; Kyoto, 1998-1999), Tokyo, NTV, 1998, p. 62, 202; repr. coul. p. 63
-
Georgel, Pierre ; Labiau, Jean-Pierre, De Renoir à Picasso : chefs d'oeuvre du musée de l'Orangerie, cat. exp. (Montréal ; Fort Worth, 2000-2001), Montréal, Musée des Beaux-Arts, 2000, n° 3, p. 94, repr. coul. p. 95
-
Georgel, Pierre ; Rossi, Francesco ; Valagussa, Giovanni, Cézanne Renoir : 30 capolavori dal Musée de l’Orangerie. I”classici” dell ‘Impressionismo dalla collezione Paul Guillaume, cat. exp. (Bergame, Academia Carrara, 2005), Milan, Skira, 2005, s.n., p. 118, repr. coul. p. 119
-
Shackelford, George T.M. [sous la direction de] ; Rey, Xavier, Degas et le nu, cat. exp. (Boston, Museum of Fine Arts, du 09/10/2011 au 05/02/2012 ; Paris, musée d'Orsay, du 13 mars au 01 juillet 2012), Paris, Hazan, 2012, Shackelford et Rey, 2012, p. 164 et mentionné p. 275, repr. coul. fig. 153 p. 160
-
Perrin, Paul ; Pludermacher, Isolde ; Bernardi, Claire ; Bozal, Leyre ; Cogeval, Guy ; Jimenez Burillo, Pablo, Renoir entres mujeres : del ideal moderno al ideal clasico, colecciones de los museos d´Orsay y de l´Orangerie, cat. exp. (Barcelone, Fundacion Mapfre, Casa Garriga i Nogués, du 17/09/2016 au 08/01/2017), Barcelone / Paris, Fundacion Mapfre / musées d’Orsay et de l’Orangerie, 2016, n° 23, p. 130, pl. coul. p. 131
-
Eiling, Alexander ; Faroult, G. ; Betz, J. ; Kisiel, M. ; Ruppen, F. ; Reuter, A. ; Krüger, M. ; Bassu, M. ; Morton, M., Renoir Rococo Revival, cat.exp. (Francfort, Städel Museum, du 2 mars 2022 au 19 juin 2022), Berlin, Hatje Cantz, 2022, cat. 70, p. 240 (reprod. coul.) ; pp. 231-233
Do you have a question where you have additional knowledge about this work? You can write to us to suggest improvements to the file.
Make a suggestion